نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی و استادیار مدیریت صنعتی دانشگاه مازندران
2 دانشجوی دکتری مدیریت تولید و عملیات دانشگاه مازندران،
چکیده
راهبردهای تولیدی به عنوان رایجترین توانمندی قابل کنترل درونی شرکتها نقش بسیار کلیدی در کسب
مزیت رقابتی پایدار ایفا میکند. شناسایی و توسعه این راهبردها مستلزم درک روشنی از نقش آنها در کسب
مزیت رقابتی و نیز تأثیرات متقابلشان بر یک دیگر است. در همین راستا، مقاله حاضر با استفاده از روشهای
گسترش کارکرد عملکرد کیفیت فازی و مدلسازی ساختاری تفسیری به ارائه رویکردی کاربردی برای
ارزیابی راهبردهای تولیدی پرداخته است. نتایج گسترش کارکرد عملکرد کیفیت فازی حاکی از آن است که،
شرکت مورد مطالعه در عوامل رقابتی تسهیلات فروش، تنوع محصول و فناوری تولید از وضعیت مطلوب
برخودار است و عملکرد آن در بهای تمام شده و سرعت تحویل مطلوب نیست. در ادامه بهمنظور کمک به
مدیران در اولویتبندی تخصیص منابع به راهبردهای تولیدی از مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد؛ که
یافتهها نشان میدهد که توانمندسازی منابع انسانی بالاترین اولویت اجرا را در شرکت فذا دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explanation of Manufacturing Competitiveness Strategies Using Fuzzy Quality Function Deployment and Interpretive Structure Modeling Techniques
نویسندگان [English]
- Mohammad Valipour Khatir 1
- Zeinolabedin Akbarzadeh 2
چکیده [English]
Manufacturing strategies as the most common internal controllable capability of companies, play a key role in achieving sustainable competitive advantage. The identification and development of these strategies requires a clear understanding of their role in gaining competitive advantage and their mutual effects on each other. In this regard, this paper has presented practical approach to evaluate manufacturing strategies using fuzzy Quality Function Deployment (QFD) and Interpretive Structure Modeling (ISM) techniques. The results of fuzzy QFD show that the studied company has suitable situation in competitive factors contains facilities for sale, the product variety and production technology, while the cost and delivery speed are not desirable. In the following, the ISM technique was used to prioritize the resource allocation in manufacturing strategies; the findings show that human resource empowerment has the highest implementation priority in the Foladin Zob Amol (FZA) company
کلیدواژهها [English]
- Manufacturing Strategy
- Competitive Factors
- Gap analysis
- Fuzzy Quality Function Deployment
- Interpretive Structural Modeling