نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه گیلان)
2 دانشیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه گیلان
3 کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه گیلان
چکیده
طی سالهای اخیر با تغییر شرایط در بازارهای جهانی و رقابت مابین زنجیره های تأمین، سازمان ها دریافته اند که
برای رشد و بقا در محیط پرتلاطم امروزی باید تمام تلاششان را در خلق و حفظ مزیت رقابتی پایدار به کار
گیرند. از طرفی فشار مشتریان و خواست ذینفعان، سازمانها را در توجه به مولفه های توسعه پایدار همچون
مباحث اجتماعی و زیست محیطی مجاب نموده و موجب پدیدآمدن مفهومی به عنوان مدیریت زنجیره تأمین
پایدار گردیده است. تحقیق حاضر از طرفی به تاثیرات عوامل موثر بر مدیریت زنجیره تأمین پایدار و روابط بین
فعالیتهای درونی و بیرونی آن میپردازد و در نهایت به این میپردازد که چگونه انتخاب و به کارگیری
فعالیت های مدیریت زنجیره تأمین پایدار میتواند سازمان را در ایجاد مزیت رقابتی پایدار یاری رساند. این
مطالعه در صنایع موجود در کرمانشاه با نمونه ای شامل 41 واحدتولیدی، و روش حداقل مربعات جزئی انجام
گرفته است. نتایج نشان میدهد عوامل فشار مشتری و نوآوربودن شرکت بر فعالیتهای مدیریت زنجیره تأمین
پایدار موثر است و همچنین تاثیر فعالیت های مدیریت زنجیره تامین پایدار در خلق مزیت رقابتی پایدار برای
سازمان را تایید مینماید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of Customer Pressure and innovativeness on Sustainable Supply Chain Management and Sustainable Competitive Advantage
نویسندگان [English]
- Mostafa Ebrahimpour Azbari 1
- Mahmoud Moradi 2
- Mohsen Momeneh 3
چکیده [English]
In recent years, due to changes in global markets and competition among supply chains, organizations found out that to grow and survive in today’s turbulent environment they should use of all their efforts to create and maintain sustainable competitive advantage. On the other hand, the pressure of customers and stakeholder demands have convinced the organizations to consider sustainable components such as social and environmental issues and led to the emergence the concept of sustainable supply chain management. This paper addresses the effective factors on sustainable supply chain management and the relationships between its internal and external activities, and ultimately addresses how the selection and use of sustainable supply chain management activities can help the organization to create sustainable competitive advantage. This study is done on the existing industries of Kermanshah using the partial least squares (PLS) with a sample of 72 firms. The results show that the pressure of customers and innovativeness are effective for the sustainable supply chain management activities, moreover confirmed the impacts of the SSCM activities on the creation of sustainable competitive advantage
کلیدواژهها [English]
- Sustainable Competitive Advantage
- Sustainable Supply Chain Management
- Customer Pressure
- innovativeness