مدیریت زنجیره تامین
مهدی کشاورز قرابائی
چکیده
انتخاب تامین کننده و تخصیص سفارش یکی از مهمترین مسائل در مدیریت زنجیره تأمین است که میتواند تأثیر قابل توجهی بر روی عملکرد و بهرهوری کلی یک سازمان داشته باشد. این تحقیق یک رویکرد مبتنی بر تصمیمگیری گروهی برای حل این مسئله ارائه میدهد. ابتدا، خروجی ارزیابیهای تصمیمگیرندگان با استفاده از یک رویه کمّی به مجموعههای فازی ...
بیشتر
انتخاب تامین کننده و تخصیص سفارش یکی از مهمترین مسائل در مدیریت زنجیره تأمین است که میتواند تأثیر قابل توجهی بر روی عملکرد و بهرهوری کلی یک سازمان داشته باشد. این تحقیق یک رویکرد مبتنی بر تصمیمگیری گروهی برای حل این مسئله ارائه میدهد. ابتدا، خروجی ارزیابیهای تصمیمگیرندگان با استفاده از یک رویه کمّی به مجموعههای فازی فیثاغورثی بازهای-مقدار تبدیل میشوند. سپس بر مبنای این عناصر فازی، روش کریتیک برای تعیین وزن معیارها به کار میرود. با استفاده از عملگر تجمیع موزون هندسی انیشتین و اوزان استخراج شده، عملکرد نهایی هر تامینکننده به صورت مجموعه فازی فیثاغورثی بازهای-مقدار محاسبه میشود. در گام بعد یک مدل چند هدفه با توجه به پارامترهای تخصیص سفارش و عملکردهای بدست آمده از تامین کنندگان برای مسئله فرموله میشود. در نهایت از تکنیک برنامهریزی فازی جهت حل مدل چند هدفه استفاده میشود. به منظور تحلیل کارایی رویکرد پیشنهادی، یک مثال کابردی بر اساس شاخصهای زیستمحیطی در نظر گرفته شده و تحلیل حساسیت بر روی وزن معیارها صورت میپذیرد تا منطقی بودن و کارایی نتایج ارزیابی شود. نتایج به دست آمده نشاندهنده عملکرد مناسب رویکرد پیشنهادی در حل مسئله انتخاب تامین کننده و تخصیص سفارش است.
مدیریت زنجیره تامین
پریسا حسینی؛ مهدی سیف برقی
چکیده
تصمیمات قیمتگذاری از مهم ترین تصمیمات زنجیرهتامین میباشد که نقش حیاتی در سودآوری زنجیرهتامین دارد. در این تحقیق یک زنجیرهتامین سبز دو کاناله و دو سطحی متشکل از یک تولیدکننده و یک خردهفروش در نظر گرفته شده است که دو نوع محصول استاندارد و یک نوع محصول سبز تولید میشود. تقاضای محصولات، قطعی و یک تابع خطی از قیمت محصولات، زمان ...
بیشتر
تصمیمات قیمتگذاری از مهم ترین تصمیمات زنجیرهتامین میباشد که نقش حیاتی در سودآوری زنجیرهتامین دارد. در این تحقیق یک زنجیرهتامین سبز دو کاناله و دو سطحی متشکل از یک تولیدکننده و یک خردهفروش در نظر گرفته شده است که دو نوع محصول استاندارد و یک نوع محصول سبز تولید میشود. تقاضای محصولات، قطعی و یک تابع خطی از قیمت محصولات، زمان تحویل کانال آنلاین، سطح کیفیت سبز، سطح تبلیغات و سطح ردیابی اطلاعات میباشد. محصول سبز از طریق کانال آنلاین و محصولات استاندارد از طریق کانال سنتی خردهفروشی به فروش میرسند. دولت جهت تولید محصول سبز و اجرای فناوری بلاکچین یارانه پرداخت میکند. مسئله تحت دو مدل تصمیمگیری متمرکز و غیرمتمرکز در نظر گرفته شده است که در مدل غیرمتمرکز، بازی استکلبرگ به رهبری تولیدکننده درنظر گرفته شده است و در مدل متمرکز، اعضای زنجیرهتامین تصمیمات خود را به طور یکپارچه اتخاذ میکنند. نتایج نشان داد که زنجیرهتامین در مدل متمرکز دارای بیشترین سودآوری میباشد. همچنین مشاهده گردید در مدل متمرکز تمامی محصولات از کمترین قیمت برخوردار میباشند.
مدیریت زنجیره تامین
ابوالفضل صادقیان؛ سید محمد علی خاتمی فیروزآبادی؛ لعیا الفت؛ مقصود امیری
چکیده
امروزه توجه به موضوع مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته به منظور بقا در محیط رقابتی در سازمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زنجیره تامین حلقه بسته ترکیبی از دو زنجیره تامین مستقیم و معکوس است. هدف این مقاله ارائه مدلی برای کنترل موجودی در مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته با رویکرد چند هدفه می باشد. این پژوهش در صدد است که با طراحی مدل ریاضی ...
بیشتر
امروزه توجه به موضوع مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته به منظور بقا در محیط رقابتی در سازمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زنجیره تامین حلقه بسته ترکیبی از دو زنجیره تامین مستقیم و معکوس است. هدف این مقاله ارائه مدلی برای کنترل موجودی در مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته با رویکرد چند هدفه می باشد. این پژوهش در صدد است که با طراحی مدل ریاضی چند هدفه و بهینه سازی آن به اهداف اصلی خود، شامل کمینه کردن هزینه نگهداری، تولید و حمل و نقل در جریان مستقیم و همچنین میزان قطعات ضایع و معیوب در جریان معکوس و بیشینه کردن سودآوری سازمان برسد. در این راستا یک مدل دو هدفه در یک زنجیره تامین حلقه بسته شامل سه رده در جریان رو به جلو دربرگیرنده تامین کنندگان، تولیدکنندگان و مشتریان و چهار رده در جریان معکوس دربرگیرنده قسمت های جمع آوری و بازرسی، بازیافت، تعمیر و دفع طراحی شده است. با توجه به اینکه مدل پژوهش از نوع چند هدفه، خطی و عدد صحیح می باشد، ابتدا مدل از دو روش وزن دهی و حدی به تابع تک هدفه تبدیل شده و سپس با استفاده از الگوریتم انشعاب و تحدید و نرم افزار Lingo حل شده است. در نهایت مدل مذکور در کارخانه برش و پرس شرکت ایران خودرو بصورت مورد کاوی توسعه داده شد و عملکرد آن صحه گذاری گردید. نتایج و خروجی حل مدل قابلیت آن را بمنظور برنامه ریزی و کنترل موجودی در مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته نشان می دهد.
مدیریت زنجیره تامین
محمد علی رزاقی هریس؛ حبیب اله جوانمرد؛ ایرج نوری
چکیده
امروزه با توجه به جایگاه ویژه ای که صنعت لوازم خانگی در ایجاد اشتغال، رونق تولید و ارزش آفرینی در اقتصاد کشور دارد، بررسی مسئله زنجیره تأمین مالی در این صنعت امری لازم و ضروری است و هدف پژوهش نیز شناسایی مؤلفه های مؤثر بر بهبود عملکرد زنجیره تأمین مالی در صنعت لوازم خانگی می باشد. روش پژوهش، ترکیبی (کیفی و کمّی) می باشد. جامعه آماری پژوهش ...
بیشتر
امروزه با توجه به جایگاه ویژه ای که صنعت لوازم خانگی در ایجاد اشتغال، رونق تولید و ارزش آفرینی در اقتصاد کشور دارد، بررسی مسئله زنجیره تأمین مالی در این صنعت امری لازم و ضروری است و هدف پژوهش نیز شناسایی مؤلفه های مؤثر بر بهبود عملکرد زنجیره تأمین مالی در صنعت لوازم خانگی می باشد. روش پژوهش، ترکیبی (کیفی و کمّی) می باشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی منابع کتابخانه ای است که برای تحلیل مضمون استفاده شدند و در بخش کمّی شامل مدیران ارشد وکارشناسان فعال در زمینه زنجیره تأمین به ویژه بخش تأمین مالی در صنعت لوازم خانگی استان البرز که بر اساس فرمول کوکران 183 نفر بودند. برای اعتباریابی و برازش مدل پژوهش از روش تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری استفاده شد. در یافته ها، 13مضامین فراگیر شناسایی شدند که در چارچوب الگوی زنجیره تأمین مالی صنعت لوازم خانگی ارائه گردید. نتایج نشان داد که تمامی بارهای عاملی در سطح اطمینان 95% معنادارند. یافته ها مؤید برازش مدل و تأیید فرضیه های پژوهش هستند. نتایج نشان داد مؤلفه های بافت زمینه ای بوده و در راستای اقدامات و راهبردهای زنجیره تأمین مالی تحلیل می شوند و مؤلفه های محتوایی نیز در تحقق اهداف زنجیره تأمین مالی صنعت لوازم خانگی متمرکز و نقش دارند
مدیریت زنجیره تامین
مهدی سیف برقی؛ مروارید یوسفی
چکیده
ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان یکی از موضوعات مهم در مدیریت زنجیره تامین است. این مسئله به دلیل تاثیرگذاری پارامترهای مبهم و نادقیق تبدیل به یکی از مسائل نامتقن در زنجیره تامین شده است و تاکنون ابزارهای مختلفی در بعد وزن دهی به معیارها و تعیین امتیازات تامین کنندگان از هر معیار پیشنهاد شده است. از طرفی اعداد یا مجموعه های نوتروسوفیک ...
بیشتر
ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان یکی از موضوعات مهم در مدیریت زنجیره تامین است. این مسئله به دلیل تاثیرگذاری پارامترهای مبهم و نادقیق تبدیل به یکی از مسائل نامتقن در زنجیره تامین شده است و تاکنون ابزارهای مختلفی در بعد وزن دهی به معیارها و تعیین امتیازات تامین کنندگان از هر معیار پیشنهاد شده است. از طرفی اعداد یا مجموعه های نوتروسوفیک از ابزارهای نوین برای مواجهه با عدم قطعیت توام با اطلاعات مبهم و ناسازگار است که در سالهای اخیر معرفی شده است. منطق نوتروسوفیک به عنوان جامع ترین نوع منطق غیرکلاسیک برای مواجه با عدم قطعیت و نقصان اطلاعات در فرآیند تصمیم گیری بعد از منطق فازی و فازی شهودی معرفی شده است به نحوی که در این منطق درجه عضویت و عدم عضویت و درجه تردید بر خلاف منطق فازی شهودی، به طور مستقل از هم بین صفر تا یک تعیین می شود. در این تحقیق به منظور شناسایی و وزن دهی به معیارهای ارزیابی تامین کنندگان، تکنیک گسترش عملکرد کیفی در فضای نوتروسوفیک توسعه داده شده است. همچنین از رویکرد ارزیابی مبتنی بر فاصله از متوسط راحل ها در شرایط نوتروسوفیک به منظور انتخاب تامین کنندگان برتر به عنوان یک رویکرد جدید استفاده می شود. به منظور درک بهتر فرایند ترکیبی ارائه شده، یک مطالعه عددی در صنعت دارو ارائه شده است. نتایج نشان می دهد که دو معیار موقعیت جغرافیایی تامین کننده و سالهای تجربه در صنعت به عنوان برترین معیارهای ارزیابی بوده و تامین کننده دوم بهترین تامین کننده می باشد.
مدیریت زنجیره تامین
پوریا ناصری؛ مرتضی عباسی؛ کریم آتشگر
چکیده
استراتژی همکاری با تأمینکننده نقش مهمی در قدرت سازمان در بازار امروز دارد. توانایی نظارت بر عملکرد تأمینکننده و پایش استراتژی همکاری بین سازمان و تأمینکننده یک قابلیت حیاتی برای حفظ رابطه قوی سازمان و تأمینکننده است. این مقاله با پایش مستمر عملکرد تأمینکننده در طول زمان به بررسی انتخاب مدل همکاری با تأمینکننده و پایش استراتژی ...
بیشتر
استراتژی همکاری با تأمینکننده نقش مهمی در قدرت سازمان در بازار امروز دارد. توانایی نظارت بر عملکرد تأمینکننده و پایش استراتژی همکاری بین سازمان و تأمینکننده یک قابلیت حیاتی برای حفظ رابطه قوی سازمان و تأمینکننده است. این مقاله با پایش مستمر عملکرد تأمینکننده در طول زمان به بررسی انتخاب مدل همکاری با تأمینکننده و پایش استراتژی همکاری در طول زمان میپردازد. برای این منظور یک مدل پایش پروفایلی فازی چندگانه در دو مرحله برای پایش هزینههای پیشبینینشده تأمینکننده ارائهشده است. در گام نخست معیارها و شاخصها برای ارزیابی فرآیند تحویل، کیفیت با توجه به منابع کتابخانهای و نظر کارشناسان و نخبگان صنعت موردنظر استخراج میشود. در مرحله بعد، در فاز یکپایش با استفاده از روش پارامترهای مدل مبنی بر تفاوتهای متوالی را برای پروفایل فازی چندگانه فرآیند تحویل و کیفیت بهصورت جداگانه محاسبه و پایش میشوند و در فاز دوم از روش نسبت درستنمایی برای نظارت بر پروفایلها بهصورت فازی در طول زمان استفاده میشود تا در صورت وجود هشدار در کمترین زمان ممکن نمودار کنترلی آن را نشان دهد. در آخرین مرحله با استفاده از نتایج پروفایلهای فازی فرآیند تحویل و کیفیت و با استفاده از هوش مصنوعی و ابزار سیستم استنتاج فازی به پایش هزینههای پیشبینینشده و تصمیمگیری در مورد تأمینکننده و پایش استراتژی اتخاذشده پرداخته میشود. این مدل در صنعت خودروسازی شرکت ایرانخودرو و تأمینکننده قطعات گیربکس توسط شرکت نیرومحرکه اجراشده است. با توجه پایش مستمر عملکرد شرکت تأمینکننده در هزینههای غیرقابلپیشبینی، شرکت ایرانخودرو استراتژی همکاری بلندمدت را انتخاب و پایش میکند.
مدیریت زنجیره تامین
سلیم کریمی تکلو؛ حمید شریفی؛ احسان بخشی خورده بلاغ
چکیده
مزیت زنجیره تأمین دایرهای پایدار هوشمند کمک به اقتصادهای درحالتوسعه میباشد که بیشترین تأثیر را از چالشها و استانداردهای در حال تغییر صنعت و محیط دارند. هدف از این پژوهش شناسایی و تحلیل محرکهای زنجیره تأمین دایرهای پایدار هوشمند بود. براین اساس 12 نمونه به روش گلوله برفی از بین خبرگان صنعت روغن خوراکی انتخاب شد. محرکها ...
بیشتر
مزیت زنجیره تأمین دایرهای پایدار هوشمند کمک به اقتصادهای درحالتوسعه میباشد که بیشترین تأثیر را از چالشها و استانداردهای در حال تغییر صنعت و محیط دارند. هدف از این پژوهش شناسایی و تحلیل محرکهای زنجیره تأمین دایرهای پایدار هوشمند بود. براین اساس 12 نمونه به روش گلوله برفی از بین خبرگان صنعت روغن خوراکی انتخاب شد. محرکها با نظر خبرگان نهایی شد و با روش DEMATEL و AISM مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که محرکهای شایستگی سازمانی و شایستگی منابع انسانی بهعنوان تأثیرگذارترین محرکها بوده و محرکهای پایداری اقتصادی و پایداری محیطی بیشترین میزان تأثیرپذیری را نسبت به سایر محرکها دارند. طبق نتایج پژوهش مسئولین صنعت روغن خوراکی برای حرکت به سمت زنجیره تأمین دایرهای پایدار هوشمند باید شایستگی سازمانی را موردتوجه ویژه قرار دهند زیرا این محرک بیشترین میزان تأثیرگذاری را نسبت به سایر محرکها دارد.
مدیریت زنجیره تامین
اکبر رحیمی؛ محمدحسین کریمی گوارشکی؛ امیررضا زارعی
چکیده
رقابت میان شرکتها و زنجیره تأمین آنها، سبب شده است تا هر سازمان تلاش خود را به همکاری با بهترین تأمینکنندگان و شرکای تجاری منعطف سازد. انتخاب تأمینکنندگان مناسب برای هر سازمانی میتواند مزیت رقابتی پایدار ایجاد کرده و به سودآوری آن کمک نماید. سازمان اتکا نیز از این مسئله مستثنی نیست و با توجه به این که سازمان، وظیفهی تأمین ...
بیشتر
رقابت میان شرکتها و زنجیره تأمین آنها، سبب شده است تا هر سازمان تلاش خود را به همکاری با بهترین تأمینکنندگان و شرکای تجاری منعطف سازد. انتخاب تأمینکنندگان مناسب برای هر سازمانی میتواند مزیت رقابتی پایدار ایجاد کرده و به سودآوری آن کمک نماید. سازمان اتکا نیز از این مسئله مستثنی نیست و با توجه به این که سازمان، وظیفهی تأمین نیازهای مصرفی، اقلام و نیازمندیهای عمومی نیروهای مسلح را برعهده دارد، مستلزم همکاری با بهترین تأمینکنندگانی است که بتوانند نیازها و چالشهای سازمان را برطرف سازند. وجود اتلاف، عدم برخورداری از انعطافپذیری، وجود راهبردهای غیرکارآمد و همچنین ریسک رخداد اختلالات، از جمله چالشهای سازمان است، به همین علت، این پژوهش با هدف پاسخ به این نیاز، به ارائهی چارچوبی برای انتخاب تأمینکننده ناب، چابک و تابآور در زنجیره تأمین سازمان اتکا پرداخته است. در راستای رسیدن به این هدف، ابتدا از طریق مطالعهی ادبیات موضوع، معیارهای انتخاب تأمینکننده ناب، چابک و تابآور، شناسایی شد و سپس با استفاده از روش غربالگری فازی معیارهای مورد نظر بومیسازی شدند. در گام بعد، به کمک روش ترکیبی بهترین-بدترین و اعداد راف، معیارها بر اساس میزان اهمیت وزندهی شدند، که در نتیجهی آن مهمترین معیارهای شناسایی شده، معیارهای «همکاری و هماهنگی» از رویکرد تأمین تابآور، «توسعهی اعتماد» از رویکرد تأمین چابک و «کیفیت محصول» از رویکرد تأمین ناب، میباشند. همچنین، جهت بررسی قابلیتهای چارچوب پیشنهاد شده، 4 تأمینکننده در صنایع کنسروسازی انتخاب گردیدند و به کمک روش ویکور راف، رتبهبندی شدند؛ در نتیجهی آن، شرکت کنسروسازی قائمشهر به عنوان رتبه اول انتخاب شد.
مدیریت زنجیره تامین
علی میرزایی؛ اسماعیل مزروعی نصرابادی
چکیده
زنجیره تأمین فراوردههای غذایی اهمیت بسیار بالایی برای کشورها دارد. در سالهای اخیر بروز مواردی مانند سیل، سرمازدگی، گرمازدگی و تعطیلی بعضی از لایههای زنجیره تأمین، باعث بروز اثر موجی در زنجیره تأمین فراوردههای غذایی شده است. بروز اختلالات و بهطور خاص اثر موجی در این صنعت میتواند کشور را با چالشهای متعددی روبرو کند در نتیجه ...
بیشتر
زنجیره تأمین فراوردههای غذایی اهمیت بسیار بالایی برای کشورها دارد. در سالهای اخیر بروز مواردی مانند سیل، سرمازدگی، گرمازدگی و تعطیلی بعضی از لایههای زنجیره تأمین، باعث بروز اثر موجی در زنجیره تأمین فراوردههای غذایی شده است. بروز اختلالات و بهطور خاص اثر موجی در این صنعت میتواند کشور را با چالشهای متعددی روبرو کند در نتیجه لازم است راهبردهای مقابله با اثر موجی شناسایی و تحلیل گردد. این پژوهش در 2 مرحله کیفی (با هدف شناسایی راهبردهای مقابله) و کمی (با هدف مدلسازی و تحلیل سناریو) انجام شده است. شیوه تجزیه تحلیل در مرحله اول تحلیل تماتیک و در مرحله دوم نقشه شناختی فازی است. یافتهها بیانگر 84 کد اولیه است که در قالب 21 دسته فرعی و 4 دسته اصلی «مدیریت استراتژیک»، «مدیرت عملیات»، «تدوین و اجرای صحیح قوانین» و «مدیریت زنجیره تأمین» گروهبندی شدند. تحلیل سناریوهای روبه عقب بیانگر اهمیت «مدیریت ارتباط با تأمینکنندگان»، «همکاری و هماهنگی در زنجیره تأمین» و «برنامههای اقتضایی» و تحلیل سناریوهای روبهجلو بیانگر اهمیت «پایش تحولات محیطی» و «برنامه استراتژیک» است. تمرکز برنامههای کوتاهمدت، ارتقاء توانمندی مدیران در زمینه مهارت تصمیمگیری و حل مسئله، تعدیل معیارهای انتخاب تأمینکننده، بهبود طراحی شبکه تأمین مبتنی بر مکانهای پشتیبان و وجود موجودی ایمنی برای کالاهای استراتژیک باید موردتوجه صنعتگران باشد.
مدیریت زنجیره تامین
الله یار بیگی فیروزی؛ محمد باشکوه اجیرلو؛ ناصر سیف اللهی؛ قاسم زارعی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف خوشهبندی کاربرد فناوریهای دیجیتال صنعت 0/4 در شبکه توزیع مواد غذایی کشاورزی انجام شده است. برای این منظور، یک تکنیک کتابسنجی برای شناسایی گرایشها و مضامین برجسته در این حوزه از طریق تحلیل مقالات، نویسندگان، کشورها و هماستنادی نویسندگان و زوجهای کتابشناختی به کار گرفته شد. با جستجوی عمیق در پایگاه علمی ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف خوشهبندی کاربرد فناوریهای دیجیتال صنعت 0/4 در شبکه توزیع مواد غذایی کشاورزی انجام شده است. برای این منظور، یک تکنیک کتابسنجی برای شناسایی گرایشها و مضامین برجسته در این حوزه از طریق تحلیل مقالات، نویسندگان، کشورها و هماستنادی نویسندگان و زوجهای کتابشناختی به کار گرفته شد. با جستجوی عمیق در پایگاه علمی اسکوپوس، اطلاعات کتابشناسی تعداد 331 مقاله علمی معتبر و مرتبط دریافت گردید. اطلاعات بهدستآمده وارد بسته بیبلیومتریک در نرمافزار R گردید و مؤثرترین مجله، نویسنده، دانشگاه و کشور و پر استنادترین نویسندگان مشخص شدند. بهمنظور مصورسازی اطلاعات از نرمافزار Vosviewer جهت تحلیلهای هماستنادی نویسندگان، مراجع مورد استناد و زوجهای کتابشناختی استفاده شد. یافتههای تحلیل شبکه نشان داد که مطالعات کاربرد فناوریهای دیجیتال در شبکه توزیع مواد غذایی کشاورزی در پنج خوشه اصلی قابلطبقهبندی هستند.
مدیریت زنجیره تامین
مهسا پیشدار؛ عاطفه حبیبی
چکیده
به منظور تبیین چارچوبی برای مدیریت ریسک حملونقل در زنجیره تأمین صنایع غذایی، ابتدا بر اساس پیشینه پژوهش، 12 ریسک که میتوانند منجر به ایجاد اختلال در حمل و نقل در زنجیره تامین صنایع غذایی شوند شناسایی شدهاند. با استفاده از روش دلفی و کسب نظر از 15 خبره دانشگاهی و صنعتی و در 3 مرحله، ریسکها نهایی شده و با کسب نظر از خبرگان، راهکارهای ...
بیشتر
به منظور تبیین چارچوبی برای مدیریت ریسک حملونقل در زنجیره تأمین صنایع غذایی، ابتدا بر اساس پیشینه پژوهش، 12 ریسک که میتوانند منجر به ایجاد اختلال در حمل و نقل در زنجیره تامین صنایع غذایی شوند شناسایی شدهاند. با استفاده از روش دلفی و کسب نظر از 15 خبره دانشگاهی و صنعتی و در 3 مرحله، ریسکها نهایی شده و با کسب نظر از خبرگان، راهکارهای مواجهه با ریسکهای حاضر نیز معین شده است. با بکارگیری روش دیمتل خاکستری به بررسی نحوه تعامل ریسکها پرداخته شد. نتایج نشان داد که ریسکهای مشکلات آب و هوایی ، بلایای طبیعی، نیروی کار ماهر ناکافی/ اعتصابات کارگری، ظرفیت نامناسب زیرساختهاو تورم و تغییر نرخ ارز از جمله ریسکهایی هستند که بیشتر روی سایر ریسکها اثر میگذارند تا اینکه بخواهند از آنها اثر بپذیرند. سپس با استفاده از روش کوپراس خاکستری نیز به رتبهبندی راهکارهای مواجهه با ریسک که با کسب نظرات خبرگان شناسایی شدند؛ پرداخته شده است. نتایج نشان داد که تعریف شاخصهای عملکردی کلیدی اولویت اول را در میان راهکارها دارد. به همین دلیل، به مدیران پیشنهاد میشود که به منظور دستیابی به زنجیره تامین استوار و مدیریت ریسک فعالانه، پس از شناسایی ذینفعان و فرآیندهای حیاتی، توافق بر سر جریان مالی در هر موقعیت به دست آمده و نقشه جریان ارزش ترسیم شود. به این صورت اقدامات پیشگیرانه برای کاهش ریسک زنجیره تامین ممکن شده و میتوان برای شرایط پیشبینی نشده یک طرح اضطراری تهیه نمود تا تابآوری افزایش یابد.
مدیریت زنجیره تامین
مهرداد کیانی؛ داود عندلیب اردکانی؛ حبیب زارعاحمدآبادی؛ سیدحیدر میرفخرالدینی
چکیده
اقتصاد مدور و صنعت 4.0 مفاهیمی هستند که در سالهای اخیر توجه زیادی را از سوی کسبوکارها و دانشگاهها به خود جلب کرده است و در حال حاضر توسط بسیاری از دولتها در سراسر جهان ترویج میشوند. همافزایی این مفاهیم توانایی حرکت بیشتر به سمت جامعه پایدار را فراهم میسازد و مسائل زیست محیطی و اقتصادی مدیریت عملیات سازمانها را حل میکند. ...
بیشتر
اقتصاد مدور و صنعت 4.0 مفاهیمی هستند که در سالهای اخیر توجه زیادی را از سوی کسبوکارها و دانشگاهها به خود جلب کرده است و در حال حاضر توسط بسیاری از دولتها در سراسر جهان ترویج میشوند. همافزایی این مفاهیم توانایی حرکت بیشتر به سمت جامعه پایدار را فراهم میسازد و مسائل زیست محیطی و اقتصادی مدیریت عملیات سازمانها را حل میکند. هدف از پژوهش حاضر، تحلیلی بر توانمندسازهای موثر بر پیادهسازی اقتصاد مدور و صنعت 4.0 در کارخانجات شیشهسازی اردکان یزد است. بدین منظور در مرحله اول تحقیق، با بررسی مقالات مختلف و استفاده از روش فراترکیب، توانمندسازهای مرتبط شناسایی و دستهبندی گردید که حاصل آن شناسایی 15 توانمندساز در 4 بُعد اقتصادی، منابع انسانی، سازمانی-مدیریتی و زیرساختی بود. در مرحله دوم جهت بررسی روابط علّی و معلولی از تکنیک دیمتل فازی استفاده شد. نتایج نشان میدهد که در بُعد اقتصادی، «تخصیص بودجه جهت اجرای اقتصاد مدور و صنعت 4.0» و «تحریک تقاضا برای محصولات مدور»؛ در بُعد منابع انسانی «آموزش و توسعه کارکنان» و «فرهنگ سازمانی»؛ در بُعد سازمانی-مدیریتی «حمایت و تعهد مدیریت ارشد» و «همکاری و شبکهسازی با شرکای زنجیره تامین (همزیستی صنعتی)»؛ و در نهایت در بُعد زیرساختی، «توسعه استانداردها و زیرساختهای فناوری اطلاعات» و «امنیت و حفاظت از حقوق مالکیت معنوی» به ترتیب تأثیرگذارترین و تأثیرپذیرترین توانمندسازها برای اجرای اقتصاد مدور و صنعت 4.0 در کارخانجات شیشهسازی اردکان یزد محسوب میشوند. نتایج نشان میدهد که کارخانجات شیشه سازی یزد برای اجرای اقتصاد مدور و صنعت 4.0 باید به توانمندسازهای اقتصادی و زیرساختی توجه داشته باشند.
مدیریت زنجیره تامین
فاطمه ارجمندی؛ پروانه سموئی
چکیده
برنامهریزی و زمانبندی اتاقهای عمل و تجهیزات موردنیاز از ابعاد هزینهای، اجتماعی و اصول بهداشتی برای مدیران بیمارستان بسیار حائز اهمیت است. چراکه اتاقهای عمل یکی از منابع درآمدی بیمارستانهاست که میتوانند خدمات موردنیاز بیماران اورژانسی که بهصورت تصادفی وارد میشوند و بیماران انتخابی که جراحیشان از قبل برنامهریزی ...
بیشتر
برنامهریزی و زمانبندی اتاقهای عمل و تجهیزات موردنیاز از ابعاد هزینهای، اجتماعی و اصول بهداشتی برای مدیران بیمارستان بسیار حائز اهمیت است. چراکه اتاقهای عمل یکی از منابع درآمدی بیمارستانهاست که میتوانند خدمات موردنیاز بیماران اورژانسی که بهصورت تصادفی وارد میشوند و بیماران انتخابی که جراحیشان از قبل برنامهریزی را ارائه نمایند. ازآنجاکه برخی وسایل مورداستفاده در اتاقهای عمل برای هر بار استفاده نیازمند استریل شدن هستند و در دنیای واقعی با توجه به دلایل مختلف نظیر شرایط جسمی هر بیمار، مدتزمان جراحیها دقیقاً غیرقطعی هستند، در این پژوهش، برای اولین بار، علاوه بر در نظر گرفتن عدم قطعیت زمانهای غیرقطعی جراحی برای بیماران اورژانسی و انتخابی، یک مدل ریاضی یکپارچه دو هدفه استوار سناریو محور ارائه میگردد. در این مدل، ضمن حداقل سازی هزینه اتاقهای عمل، بخش استریل و جریمههای تأخیر در جراحی، زمان تکمیل آخرین عمل نیز حداقل میشود. حل مسائل با ابعاد متفاوت و تحلیل حساسیتهای مختلف همگی تأییدکننده اعتبار و صحت مدل از دیدگاه مدیران بیمارستانها میباشند.
مدیریت زنجیره تامین
شهریار مرزبان؛ مرتضی شفیعی؛ محمدرضا مظفری
چکیده
رشـد نگرانیهای اجتماعی و زیست محیطی درباره تاثیرات زنجیره تامین مواد غذایی و چالش های زیادی در صنعت مواد غذایی وجود دارد، منجر بـه فشار زیادی از انواع ذینفعان به منظور بهبود عملکرد پایداری چرخه عمر محصولات فاسدشدنی شده است. در این پژوهش به دنبال ارزیابی عملکرد زنجیره تامین پایدار محصولات فاسد شدنی در صنایع غذایی هستیم. ساختار زنجیره ...
بیشتر
رشـد نگرانیهای اجتماعی و زیست محیطی درباره تاثیرات زنجیره تامین مواد غذایی و چالش های زیادی در صنعت مواد غذایی وجود دارد، منجر بـه فشار زیادی از انواع ذینفعان به منظور بهبود عملکرد پایداری چرخه عمر محصولات فاسدشدنی شده است. در این پژوهش به دنبال ارزیابی عملکرد زنجیره تامین پایدار محصولات فاسد شدنی در صنایع غذایی هستیم. ساختار زنجیره تامین پژوهش حاضر، پس از بررسی پیشینههای خارجی و داخلی و پیدا کردن شکاف مطالعاتی، از یک زنجیره تامین چهار مرحلهای تشکیل شده که متغیرهای ورودی و خروجی آن بر اساس محصولات فاسد شدنی و ابعاد سهگانه پایداری انتخاب شدند. به همین منظور در راستای شناخت و استخراج شاخصهای موثر ورودی و خروجی و واسطهای به منظور محاسبه ارزیابی کارایی نسبی زنجیره تامین در بخش های مختلف، مطالعات میدانی و کتابخانهای گستردهای بر روی متغیرها و شاخصهای موجود در زمینه فعالیتهای مختلف زنجیره تامین صورت گرفت. درنهایت بعد از انتخاب شاخصها به بررسی میزان کارایی زنجیره تامین ارایه شده و رتبه بندی واحدهای کارا پرداختیم. به علت ماهیت اصلی پژوهش مواد فاسد شدنی، جامعه آماری پژوهش شامل 18 کارخانه لبنیاتی و گوشتی از استان فارس در ایران مورد مطالعه قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل پوششی دادههای شبکهای و به منظور مدلسازی و حل آن از نرمافزار WinQsb استفاده شده است. نتایج بدست آمده حاکی از این است که بیشترین مشکلات ناکارایی شرکتهای مورد مطالعه مربوط به بخش تامین کنندگان میباشد، بر اساس نتایج بدست آمده پیشنهاداتی در جهت کارایی شرکت ها ارایه شده است.
مدیریت زنجیره تامین
مینا کاظمی میان گسکری؛ محمد رضا مهرگان؛ حسین صفری؛ سمیرا کیوان پور؛ محمود دهقان نیری
چکیده
امروزه رقابت از سطح شرکتها به میان زنجیره تامین آنها کشیده شده است و مدیریت مناسب زنجیره تامین، یکی ازمسائل پیشروی بنگاههای اقتصادی است. در این بین مسئله انتخاب تامینکننده و میزان خرید از هریک به عنوان شروعکننده این زنجیره و همچنین عامل تاثیرگذار بر معیارهای متعدد همچون کیفیت محصول نهایی، میزان مرجوعی، قیمت تمام شده محصول ...
بیشتر
امروزه رقابت از سطح شرکتها به میان زنجیره تامین آنها کشیده شده است و مدیریت مناسب زنجیره تامین، یکی ازمسائل پیشروی بنگاههای اقتصادی است. در این بین مسئله انتخاب تامینکننده و میزان خرید از هریک به عنوان شروعکننده این زنجیره و همچنین عامل تاثیرگذار بر معیارهای متعدد همچون کیفیت محصول نهایی، میزان مرجوعی، قیمت تمام شده محصول و ... از اهمیت ویژهای برخورداراست. از طرف دیگر دنیای واقعی با عدم قطعیت بسیار زیادی رو به رو است. در چنین محیطی به منظور در نظر گرفتن عدم قطعیت، استفاده از رویکرد فازی توصیه شدهاست. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان بهینه سفارش محصولات پروتئنی فسادپذیر شرکت خردهفروش در شرایط عدم قطعیت از تامین-کنندگان خود با درنظرگرفتن معیارهای پایداری است. ازاین رو ابتدا یک مدل چندهدفه تمام فازی برای زنجیره تامین حلقه بسته شرکت خرده فروش به منظور حداقل کردن میزان ضایعات و همچنین حداکثر کردن سود، رضایت مشتری، مقبولیت برند، کیفیت و حایشه سود در شرایط عدم قطعیت طراحی شده، سپس این مدل تمام فازی چندهدفه با استفاده از روش شارما و آگاروال (2018)، به مدل قطعی تک هدفه تبدیل شده و میزان سفارش بهینه هر محصول از هر تامینکننده بدست میآید. مدل پیشنهادی در یکی از شرکتهای خرده فروشی ایران برای محصولات پروتئنی (سوسیس، کالباس و...) اجرا شده و بررسی نتایج، عملکرد خوب مدل را نشان میدهد.
مدیریت زنجیره تامین
سید علی ترابی؛ یاسین حیدری
چکیده
در جهان رقابتی، یکی از مهمترین راهکارها برای بهبود عملکرد زنجیره تأمین شرکتهای تولیدی، برنامهریزی یکپارچهی بخشهای تولید و توزیع است. دو معضل اصلی برای دندان پزشکان و بیماران، عدم تحویل به موقع پروتزهای دندانی و فرآیند چندباره تولید و اصلاحات پروتزها میباشد. در این پژوهش، در راستای حل این معضلات، یک مدل ریاضی برای حل مسئله ...
بیشتر
در جهان رقابتی، یکی از مهمترین راهکارها برای بهبود عملکرد زنجیره تأمین شرکتهای تولیدی، برنامهریزی یکپارچهی بخشهای تولید و توزیع است. دو معضل اصلی برای دندان پزشکان و بیماران، عدم تحویل به موقع پروتزهای دندانی و فرآیند چندباره تولید و اصلاحات پروتزها میباشد. در این پژوهش، در راستای حل این معضلات، یک مدل ریاضی برای حل مسئله برنامهریزی یکپارچه تولید و توزیع در یک زنجیرهتأمین تولید پروتزهای ثابت دندان در محیط تولید افزایشی توسعه یافته است. توابع هدف این مدل شامل کمینهکردن هزینه تولید و ارسال سفارشات و کمینه کردن مجموع وزندار تأخیرات است. همچنین، تصمیمات مرتبط با ارسال دستهای سفارشات و یافتن بهترین مسیر برای ارسال هر دسته نیز در نظر گرفته شده است. به منظور تک هدفه کردن مدل ریاضی و یافتن جوابهای پارتو، از روش اپسیلون محدودیت تقویتشده استفاده شده است. در نهایت، به منظور اعتبارسنجی مدل ریاضی، یک مثال عددی و یک مطالعه موردی ارائه و همچنین، تحلیل حساسیت روی پارامترهای کلیدی مدل پیشنهادی انجام شده است. نتایج به دست آمده بیانگر کاهش قابل ملاحظهی هزینههای تولید و توزیع و همچنین افزایش سطح رضایت مشتریان با توجه به کاهش میزان تأخیرات در تحویل محصولات به مشتریان است.
مدیریت زنجیره تامین
حسین کریمی؛ محمدجواد جمشیدی؛ میلاد بخشم
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی مولفه ها و شاخص های پیشران در مدیریت زنجیره تأمین سبز مبتنی بر اینترنت اشیاء است. این پژوهش از نظر روش شناسی، پژوهشی آمیخته است که در دو مرحله انجام شد. ابتدا با مرور مبانی نظری و مطالعات پیشین از طریق روش تحلیل محتوای کیفی، شاخص های مربوط به پیشرانهای مدیریت زنجیره تأمین سبز مبتنی بر اینترنت اشیا شناسایی شدند؛ ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی مولفه ها و شاخص های پیشران در مدیریت زنجیره تأمین سبز مبتنی بر اینترنت اشیاء است. این پژوهش از نظر روش شناسی، پژوهشی آمیخته است که در دو مرحله انجام شد. ابتدا با مرور مبانی نظری و مطالعات پیشین از طریق روش تحلیل محتوای کیفی، شاخص های مربوط به پیشرانهای مدیریت زنجیره تأمین سبز مبتنی بر اینترنت اشیا شناسایی شدند؛ سپس برای تأیید و اعتبارسنجی شاخص های شناساییشده، این شاخص ها در اختیار 22 نفر از خبرگان حوزه مدیریت و فناوری اطلاعات قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان دهنده ی آن است که مدل زنجیره تأمین سبز مبتنی بر اینترنت اشیاء دارای 9 مؤلفه و 66 شاخص است. مؤلفه های شناسایی شده عبارتند از: مدیریت هوشمند زنجیره تأمین، پایش لحظه ای وضعیت اشیاء در زنجیره تأمین، انتقال هوشمند اشیاء در طول زنجیره تأمین، مکان یابی هوشمند اشیاء در زنجیره تأمین، شفافیت اطلاعاتی در زنجیره تأمین و کاهش فساد، مدیریت کیفیت هوشمند در زنجیره تأمین، منبع یابی هوشمند در زنجیره تأمین، مدیریت توزیع هوشمند و مدیریت موجودی هوشمند. پیشران های گسترده ی مدل پیشنهادی حاکی از لزوم توجه به استفاده از اینترنت اشیاء در مدیریت زنجیره ی تأمین در جهت بهبود عملکرد کلی زنجیره تأمین و تمرکز بر ملاحظات زیست محیطی است.
مدیریت زنجیره تامین
مونا موسوی؛ محمود مرادی؛ مصطفی ابراهیم پور ازبری
چکیده
افزایش هزینهها و پیچیدگیهای موجود در سازمانها از یک سو و افزایش ریسکهای موجود از سوی دیگر، باعث شده که مدیران بهمنظور کاهش انحراف از اهداف تعیینشده، ارزیابی و مدیریت ریسک را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهند؛ بنابراین ریسک یکی از چالشهای بسیار مهم زنجیره تأمین است که میتواند بر عملکرد توسعه محصول جدید تأثیرگذار باشد. ...
بیشتر
افزایش هزینهها و پیچیدگیهای موجود در سازمانها از یک سو و افزایش ریسکهای موجود از سوی دیگر، باعث شده که مدیران بهمنظور کاهش انحراف از اهداف تعیینشده، ارزیابی و مدیریت ریسک را سرلوحه فعالیتهای خود قرار دهند؛ بنابراین ریسک یکی از چالشهای بسیار مهم زنجیره تأمین است که میتواند بر عملکرد توسعه محصول جدید تأثیرگذار باشد. در این پژوهش با توجه به بررسیهای صورتگرفته در خط تولید کارخانه پوشاک هپیلند، فرآیند تولید "پک کاملسیسمونی" به عنوان فرآیند توسعه محصول جدید درنظرگرفته شد؛ سپس با بررسی پیشینه پژوهشی، هر یک از ریسکهای زنجیره تأمین و ابعاد عملکردی محصول شناسایی شدند. بهمنظور انتخاب مهمترین ریسکهای این زنجیره، از تکنیک دلفی و به کمک ابزار پرسشنامه و بهمنظور استخراج روابط بین معیارهای اصلی ریسک از روش تجزیهوتحلیل اثر متقابل با استفاده از نرمافزار MicMac استفاده شده است. درنهایت با استفاده از شبکه بیزین و با کمک نرمافزارAgenaRisk 10، به بررسی تأثیرگذاری ریسکهای شناساییشده بر عملکرد محصول جدید منتخب، تحت تحلیل حساسیت و تجزیه و تحلیل سناریو پرداخته شد. یافتهها نشان میدهند که احتمال وقوع ریسکهای محیطی و تأمین به ترتیب 4/74% و 56% است که نسبت به سایر ریسکها احتمال وقوع بالاتری دارند و سه ریسک عملیاتی، توزیع و تقاضا با تأثیرپذیری از ریسکهای محیطی و تأمین بهطور مستقیم بیشترین تأثیرگذاری را بر عملکرد توسعه محصول جدید بهخصوص بعد عملکردی کیفیت داشته اند.
مدیریت زنجیره تامین
هما عابدی دهکردی؛ قاسم توحیدی؛ شبنم رضویان؛ محمد علی کرامتی
چکیده
کارخانجات سیمان در گوشه و کنار ایران پراکنده شده است و بنابراین، محصول سیمان در شرایط آب و هوایی متفاوت تولید میگردد. فناوریهای تولید سیمان با توجه به دسترسی به نوع مصالح، سوخت و از جمله منبع مهمی چون آب متفاوت است. بر این اساس، ورودیها و خروجیهای متفاوتی در هر یک از فناوریها قابل ملاحظه است که باعث ایجاد ناهمگنی مراحل تولید ...
بیشتر
کارخانجات سیمان در گوشه و کنار ایران پراکنده شده است و بنابراین، محصول سیمان در شرایط آب و هوایی متفاوت تولید میگردد. فناوریهای تولید سیمان با توجه به دسترسی به نوع مصالح، سوخت و از جمله منبع مهمی چون آب متفاوت است. بر این اساس، ورودیها و خروجیهای متفاوتی در هر یک از فناوریها قابل ملاحظه است که باعث ایجاد ناهمگنی مراحل تولید بین کارخانجات میشود و از آنجا که همگی کار تولید سیمان را انجام میدهند، لازم است با یکدیگر مقایسه شوند. در این پژوهش، فرآیندهای عملیاتی پنج شیوه خشک، نیمهخشک، مرطوب، مرطوب دوغابی و نیمه مرطوب در چهار شرکت دارای مجموعا نه کارخانه مورد مطالعه قرار گرفته است و کارایی آنها با توجه به اطلاعات موجود از سال 1396 تا سال 1399 بر اساس تحلیل پوششی شبکهای دادهها در شرایط ناهمگن و به صورت سهمرحلهای، پس از مدلسازی محاسبه گردید. از مهمترین ویژگیهای این پژوهش میتوان به تمرکز بر زنجیره تامین از مواد خام متنوع تا محصول نهایی اشاره کرد. گرچه بر اساس فناوریهای یاد شده، مواد خام اولیه در فناوریهای مختلف تولید سیمان متفاوت است، لیکن محصول نهایی تقریبا یکسان است.
مدیریت زنجیره تامین
فاطمه خانزادی؛ رضا رادفر؛ نازنین پیله وری سلماسی
چکیده
امروزه متخصصان زنجیره تأمین برای افزایش رقابتپذیری، اثربخشی و کاهش مشکلات در زنجیره تأمین به دنبال توسعه یکپارچه مدل زنجیره تأمین میباشند. ازاینرو همواره به دنبال شناسایی و توسعه این فرایند هستند تا بتوانند جنبههای بیشتری از زنجیره را پوشش دهند. افزودن شاخصهای اثربخشی در کنار شاخصهای مطرح لارج و بهکارگیری مبانی سیستم ...
بیشتر
امروزه متخصصان زنجیره تأمین برای افزایش رقابتپذیری، اثربخشی و کاهش مشکلات در زنجیره تأمین به دنبال توسعه یکپارچه مدل زنجیره تأمین میباشند. ازاینرو همواره به دنبال شناسایی و توسعه این فرایند هستند تا بتوانند جنبههای بیشتری از زنجیره را پوشش دهند. افزودن شاخصهای اثربخشی در کنار شاخصهای مطرح لارج و بهکارگیری مبانی سیستم دینامیک برای ارتقا عملکرد زنجیره تأمین ازجمله نوآوریهای این مطالعه میباشد. ابتدا با استفاده از ادبیات تحقیق و مطالعات، ۱۲ سرفصل از شاخصها بهعنوان شاخصهای لارج اثربخش انتخاب شد. سپس با روش دلفی فازی ارتباطات و میزان اهمیت هریک از این مؤلفهها مشخص شد و بازهم متغیرهای پراهمیتتر جهت بررسی بیشتر مدل شدند. بر این اساس با استفاده از مفاهیم دستگاههای پویا حلقههای علی معلولی ترسیم شد. سپس برای بررسی کارکرد مدل، فرضیههای پویا با نظر افراد خبره تدوین گردید. در گام بعدی دیاگرام جریان مدل و همچنین آزمونهای اعتبار سنجی مدل پیشنهادی صورت گرفت. نهایتاً با بررسی خروجیهای بهدستآمده از سناریوهای پیشنهادی مشخص شد که اکثر متغیرها در حالت لارج اثربخش رفتار بهبودیافتهای دارند.
مدیریت زنجیره تامین
علی محمودی راد؛ علی طهماسبی نوترکی؛ صادق نیرومند
چکیده
توجه به بازگرداندن محصولات به چرخه تولید نیاز استفاده از زنجیره تأمین حلقه بسته را بالا برده و همچنین اثرات زیست محیطی ناشی از فعالیتهای صنعتی و پیشرفت صنایع، احساس نیاز و علاقهمندی پژوهشگران را به طراحی زنجیره تأمین پایدار با توجه به مسائل اقتصادی، زیست محیطی و مسائل اجتماعی بیش از پیش به خود جلب کرده است. بدین منظور، این مقاله ...
بیشتر
توجه به بازگرداندن محصولات به چرخه تولید نیاز استفاده از زنجیره تأمین حلقه بسته را بالا برده و همچنین اثرات زیست محیطی ناشی از فعالیتهای صنعتی و پیشرفت صنایع، احساس نیاز و علاقهمندی پژوهشگران را به طراحی زنجیره تأمین پایدار با توجه به مسائل اقتصادی، زیست محیطی و مسائل اجتماعی بیش از پیش به خود جلب کرده است. بدین منظور، این مقاله یک مدل برنامه ریزی ریاضی فازی عدد صحیح چند هدفه برای طراحی یک زنجیره تأمین حلقه بسته پایدار تحت شرایط عدم قطعیت ارائه میکند. مدل ارائه شده سعی میکند تا میزان سود و همچنین تأثیرات اجتماعی را بیشینه و میزان ورود گازهای آلاینده به محیط را کمینه کند. همچنین از آنجایی که علاوه بر عدم قطعیت، شک و تردید نیز تصمیم گیرنده را دچار چالش می کند، برای تعیین مقادیر پارامترها، از اعداد فازی ذوزنقهای شهودی استفاده شده است. برای قطعی سازی توابع هدف و محدودیتهای مدل به ترتیب از روش امید ریاضی و اندازه اعتبار شهودی توسعه داده شده است. سرانجام برای حل مسأله چند هدفه قطعی بدست آمده، از روش برنامه ریزی فازی تعاملی استفاده شده است. به منظور کارایی و اعتبار سنجی مدل و روش حل پیشنهادی، سه مثال عددی در ابعاد مختلف طراحی و حل شده است.
مدیریت زنجیره تامین
مهدی سیف برقی؛ نسترن بخشی زاده
چکیده
طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته با توجه به الزامات قانونی و منافع اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار گردیده است. تأمین کنندگان قطعات اولیه نیز از مهمترین بازیگران این زنجیره می باشند. بیشتر محققین مسئله طراحی را به صورت مجزا از ارزیابی تامین کنندگان مورد بررسی و تحلیل قرار داده اند. عوامل مختلفی به جز قیمت در رابطه با قطعه و فرایند ...
بیشتر
طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته با توجه به الزامات قانونی و منافع اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار گردیده است. تأمین کنندگان قطعات اولیه نیز از مهمترین بازیگران این زنجیره می باشند. بیشتر محققین مسئله طراحی را به صورت مجزا از ارزیابی تامین کنندگان مورد بررسی و تحلیل قرار داده اند. عوامل مختلفی به جز قیمت در رابطه با قطعه و فرایند و توان تامین پایدار تاثیر زیادی بر عملکرد زنجیره در بلندمدت دارد. در این مقاله یک شبکه زنجیره حلقه تأمین بسته شامل سایتهای تولید، جداسازی، بازسازی و دفع در نظر گرفته شده است. مدلی یکپارچه و دو مرحله ای ارائه شده است به نحوی که در مرحله اول روش "فازی-مورا-نقطه مرجع" برای ارزیابی تأمین کنندگان پیشنهاد و خروجی این مرحله به عنوان امتیاز ارزیابی در مرحله دوم مورد استفاده قرار گرفته است. در مرحله دوم، یک مدل برنامه ریزی خطی عددصحیح ترکیبی سه هدفه پیشنهاد گردیده بنحوی که تأمین کننده مناسب و مکان سایتهای نوسازی و همچنین جریانهای بین اعضای مختلف زنجیره مشخص می شود. در این مدل علاوه بر هدف ماکسیمم سازی تامین از تامین کنندگان شایسته، اهداف اقتصادی و تاب آوری زنجیره نیز مد نظر قرار گرفته است. از طرفی دیگر امکان وجود کمبود نیز در نظر گرفته شده است. نتایج عددی مربوطه نشان دهنده اعتبار مدل و نقش گزینه کمبود در رسیدن به جوابهای بهتر در تابع هدف ال-پی متریک می باشد.
مدیریت زنجیره تامین
شقایق وزیری؛ فرهاد اعتباری؛ بهنام وحدانی
چکیده
مسئله همیاری ناوگان حملونقل برای بهینهسازی لجستیک بخشی اساسی از زنجیره تأمین پایدار است و در سالهای اخیر بهطور فزایندهای موردبررسی قرار میگیرد. در این پژوهش نوع جدیدی از مدل غیرخطی ریاضی برای همکاری ناوگان حملونقل توسعه داده میشود. این مسئله شامل مجموعه از وسائلنقلیه ناهمگن با ظرفیتهای مشخص برای سرویسدهی کالاهای ...
بیشتر
مسئله همیاری ناوگان حملونقل برای بهینهسازی لجستیک بخشی اساسی از زنجیره تأمین پایدار است و در سالهای اخیر بهطور فزایندهای موردبررسی قرار میگیرد. در این پژوهش نوع جدیدی از مدل غیرخطی ریاضی برای همکاری ناوگان حملونقل توسعه داده میشود. این مسئله شامل مجموعه از وسائلنقلیه ناهمگن با ظرفیتهای مشخص برای سرویسدهی کالاهای فسادپذیر را در بر میگیرد. کالاها با نرخ ثابتی فاسد میشوند. هدف از این مدل پیدا کردن مسیر شدنی بهمنظور حداکثر کردن سود در راستای بالا بردن میزان رضایت مشتری است. افزایش رضایت مشتری بر اساس میزان تازگی کالاها تعریف میشود. مدل پیشنهادی کاربردهای فراوانی را شامل میباشد؛ به کاهش آلودگی ناشی از حملونقل به میزان قابلتوجهی کمک میکند. برای حل مدل، الگوریتم ژنتیک هیبریدی توسعه داده میشود که جهت هدفمندتر شدن الگوریتم برای تولید مقادیراولیه از ساختار همسایگی استفاده میگردد. بهمنظور اعتبارسنجی نتایج بهدستآمده نتایج روش شاخه وحد که در نرمافزار گمز تهیهشده، با مثالهای عددی مقایسه میشود. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که الگوریتم پیشنهادی کارایی لازم برای به دست آوردن جواب منطقی در بازه زمانی مشخص را دارا میباشد.
مدیریت زنجیره تامین
محمد علی عنایتی شیراز؛ سید عبدالله حیدریه؛ محمدعلی افشارکاظمی
چکیده
مدیریت زنجیره تامین میتواند موجب دستیابی به مزیت رقابتی پایدار شود. پژوهش حاضر در جستجوی استراتژیهای زنجیره تامین صنعت کاغذ با توجه به پویایی زنجیره تامین و استراتژی زنجیره تامین ناب با استفاده از پویایی شناسی به منظور کسب مزیت رقابتی در شرکت صنایع چوب وکاغذ ایران (چوکا) است. برای این منظور ابتدا پس از مرور ادبیات با مشارکت تصمیمگیران ...
بیشتر
مدیریت زنجیره تامین میتواند موجب دستیابی به مزیت رقابتی پایدار شود. پژوهش حاضر در جستجوی استراتژیهای زنجیره تامین صنعت کاغذ با توجه به پویایی زنجیره تامین و استراتژی زنجیره تامین ناب با استفاده از پویایی شناسی به منظور کسب مزیت رقابتی در شرکت صنایع چوب وکاغذ ایران (چوکا) است. برای این منظور ابتدا پس از مرور ادبیات با مشارکت تصمیمگیران و دادههای چوکا، مدل پویایی سیستم طراحی و پس از اعتبارسنجی، مدل در افق ده ساله شبیهسازی انجام گردید. با توجه به رفتار متغیرهای هدف و تحلیل حساسیت مدل در افق شبیه سازی، سیاستهایی در راستای استراتژی زنجیره تامین ناب و استراتژی سودآوری پایدار کسب و کار چوکا طراحی و به صورت جداگانه و ترکیبی بر روی مدل اعمال شد و نتایج مقایسه و رفتار تجزیه و تحلیل گردید. با توجه به یافتههای حاصل از شبیهسازی مدل، سیاستهای ارتقا بهرهوری از طریق بکارگیری شیوههای ناب در فرآیندهای داخلی، افزایش کیفیت محصولات کاغذی، افزایش نوآوری در تولید و عرضه محصولات کاغذی، بهبود مدیریت تامین مواد اولیه و مشارکت استراتژیک با تامینکنندگان مواد اولیه، مدیریت پسابهای صنعتی، مدیریت ضایعات و پسماند جامد و توانمندسازی کارکنان به عنوان بهترین سیاستهای ترکیبی استراتژی زنجیره تامین صنایع چوب و کاغذ ایران ارائه شده است.
مدیریت زنجیره تامین
مائده فصیحی؛ سید اسماعیل نجفی؛ رضا توکلی مقدم؛ مصطفی حاجی آقائی کشتلی
چکیده
در اقتصاد رقابتی کنونی، مدیریت زنجیره تامین امری مهم تلقی میگردد. در سالهای اخیر به دلیل کمبود منابع جهت پاسخگویی به تقاضای فزاینده غذا، توجه محققان به زنجیره تأمین مواد غذایی افزایش یافته است. از آنجاییکه ماهی یکی از اقلام مطلوب در سبد غذایی خانوار است، توسعه آبزیپروری و بازیافت محصولات برگشتی در لجستیک معکوس به حفظ منابع آبی ...
بیشتر
در اقتصاد رقابتی کنونی، مدیریت زنجیره تامین امری مهم تلقی میگردد. در سالهای اخیر به دلیل کمبود منابع جهت پاسخگویی به تقاضای فزاینده غذا، توجه محققان به زنجیره تأمین مواد غذایی افزایش یافته است. از آنجاییکه ماهی یکی از اقلام مطلوب در سبد غذایی خانوار است، توسعه آبزیپروری و بازیافت محصولات برگشتی در لجستیک معکوس به حفظ منابع آبی و توسعه پایدار کمک قابل ملاحظهای مینماید. از اینرو نهادهای دولتی و همچنین ذینفعان صنعت آبزیپروری علاقهمند به لجستیک معکوس هستند. مطالعه حاضر بر روی بهینهسازی یک زنجیره تامین حلقه بسته ماهی متمرکز شده است. بدین منظور، در ابتدا یک مدل ریاضی دو هدفه ارائه شده است که علاوه بر به حداقل رساندن هزینهها، به حداکثر رساندن پاسخگویی به تقاضای مشتریان در شرایط عدم قطعیت را نیز درنظر میگیرد. چندین الگوریتم فراابتکاری چندهدفه شناخته شده و یک الگوریتم فراابتکاری تلفیقی پیشنهادی برای یافتن راهحل های پارتو بکار گرفته شدهاند و راه حلها از نظر معیارهای عملکرد مقایسه گردیدهاند. همچنین روش اپسیلون-محدودیت و تجزیه و تحلیل حساسیت جهت اعتبارسنجی الگوریتمها و ارزیابی کارایی مدل بکارگرفته شدهاند. سرانجام، از الگوریتم ویکور برای انتخاب روش حل برتر استفاده شده است. به منظور نشان دادن قابلیت مدل پیشنهادی، یک مطالعه موردی شامل زنجیره تامین حلقه بسته ماهی قزل آلا در شمال ایران بررسی گردیده است. نتایج حاصل از بررسی مسائل نشان میدهند که مدل توسعه یافته میتواند جهت صرفه جویی در هزینهها و بالابردن سطح رضایت مشتریان موثر باشد.