مدیریت زنجیره تامین
ابوالفضل صادقیان؛ سید محمد علی خاتمی فیروزآبادی؛ لعیا الفت؛ مقصود امیری
چکیده
امروزه توجه به موضوع مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته به منظور بقا در محیط رقابتی در سازمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زنجیره تامین حلقه بسته ترکیبی از دو زنجیره تامین مستقیم و معکوس است. هدف این مقاله ارائه مدلی برای کنترل موجودی در مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته با رویکرد چند هدفه می باشد. این پژوهش در صدد است که با طراحی مدل ریاضی ...
بیشتر
امروزه توجه به موضوع مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته به منظور بقا در محیط رقابتی در سازمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زنجیره تامین حلقه بسته ترکیبی از دو زنجیره تامین مستقیم و معکوس است. هدف این مقاله ارائه مدلی برای کنترل موجودی در مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته با رویکرد چند هدفه می باشد. این پژوهش در صدد است که با طراحی مدل ریاضی چند هدفه و بهینه سازی آن به اهداف اصلی خود، شامل کمینه کردن هزینه نگهداری، تولید و حمل و نقل در جریان مستقیم و همچنین میزان قطعات ضایع و معیوب در جریان معکوس و بیشینه کردن سودآوری سازمان برسد. در این راستا یک مدل دو هدفه در یک زنجیره تامین حلقه بسته شامل سه رده در جریان رو به جلو دربرگیرنده تامین کنندگان، تولیدکنندگان و مشتریان و چهار رده در جریان معکوس دربرگیرنده قسمت های جمع آوری و بازرسی، بازیافت، تعمیر و دفع طراحی شده است. با توجه به اینکه مدل پژوهش از نوع چند هدفه، خطی و عدد صحیح می باشد، ابتدا مدل از دو روش وزن دهی و حدی به تابع تک هدفه تبدیل شده و سپس با استفاده از الگوریتم انشعاب و تحدید و نرم افزار Lingo حل شده است. در نهایت مدل مذکور در کارخانه برش و پرس شرکت ایران خودرو بصورت مورد کاوی توسعه داده شد و عملکرد آن صحه گذاری گردید. نتایج و خروجی حل مدل قابلیت آن را بمنظور برنامه ریزی و کنترل موجودی در مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته نشان می دهد.
مدیریت زنجیره تامین
مهدی سیف برقی؛ نسترن بخشی زاده
چکیده
طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته با توجه به الزامات قانونی و منافع اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار گردیده است. تأمین کنندگان قطعات اولیه نیز از مهمترین بازیگران این زنجیره می باشند. بیشتر محققین مسئله طراحی را به صورت مجزا از ارزیابی تامین کنندگان مورد بررسی و تحلیل قرار داده اند. عوامل مختلفی به جز قیمت در رابطه با قطعه و فرایند ...
بیشتر
طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته با توجه به الزامات قانونی و منافع اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار گردیده است. تأمین کنندگان قطعات اولیه نیز از مهمترین بازیگران این زنجیره می باشند. بیشتر محققین مسئله طراحی را به صورت مجزا از ارزیابی تامین کنندگان مورد بررسی و تحلیل قرار داده اند. عوامل مختلفی به جز قیمت در رابطه با قطعه و فرایند و توان تامین پایدار تاثیر زیادی بر عملکرد زنجیره در بلندمدت دارد. در این مقاله یک شبکه زنجیره حلقه تأمین بسته شامل سایتهای تولید، جداسازی، بازسازی و دفع در نظر گرفته شده است. مدلی یکپارچه و دو مرحله ای ارائه شده است به نحوی که در مرحله اول روش "فازی-مورا-نقطه مرجع" برای ارزیابی تأمین کنندگان پیشنهاد و خروجی این مرحله به عنوان امتیاز ارزیابی در مرحله دوم مورد استفاده قرار گرفته است. در مرحله دوم، یک مدل برنامه ریزی خطی عددصحیح ترکیبی سه هدفه پیشنهاد گردیده بنحوی که تأمین کننده مناسب و مکان سایتهای نوسازی و همچنین جریانهای بین اعضای مختلف زنجیره مشخص می شود. در این مدل علاوه بر هدف ماکسیمم سازی تامین از تامین کنندگان شایسته، اهداف اقتصادی و تاب آوری زنجیره نیز مد نظر قرار گرفته است. از طرفی دیگر امکان وجود کمبود نیز در نظر گرفته شده است. نتایج عددی مربوطه نشان دهنده اعتبار مدل و نقش گزینه کمبود در رسیدن به جوابهای بهتر در تابع هدف ال-پی متریک می باشد.
مدیریت زنجیره تامین
شقایق وزیری؛ فرهاد اعتباری؛ بهنام وحدانی
چکیده
در این تحقیق به بررسی نوع جدیدی از مسئله مسیریابی برداشت و تحویل به نام مسائل به نام همکاری ناوگان حمل و نقل (CC) پرداختیم. این مسئله شامل چندین مرکز برداشت و چندین مرکز تحویل است که مجموعه از وسایل نقلیه ناهمگن (یخچالی و غیریخچالی) با ظرفیت های مشخص برای سرویسدهی چندین کالای فسادپذیر را شامل میشود. هر وسیله نقلیه دو نوع درخواست رزرو ...
بیشتر
در این تحقیق به بررسی نوع جدیدی از مسئله مسیریابی برداشت و تحویل به نام مسائل به نام همکاری ناوگان حمل و نقل (CC) پرداختیم. این مسئله شامل چندین مرکز برداشت و چندین مرکز تحویل است که مجموعه از وسایل نقلیه ناهمگن (یخچالی و غیریخچالی) با ظرفیت های مشخص برای سرویسدهی چندین کالای فسادپذیر را شامل میشود. هر وسیله نقلیه دو نوع درخواست رزرو شده و انتخاب شده دارد که می بایست در پنجره زمانی مشخص سرویسدهی شود. ناوگان حمل و نقل به درخواستهای رزرو شده حتما پاسخ میدهد ولی درخواستهای انتخاب شده، میتواند سرویسدهی شود و یا نشود. کالاها با نرخ ثابتی فاسد می شوند نرخ فاسد شدن در وسیله نقلیه غیر یخچالی بیشتر از یخچالی است و همچنین هزینه بکارگیری وسیله نقلیه غیریخچالی کمتر از یخچالی میباشد. برای خصوصیات ذکر شده مدل ریاضی غیرخطی را توسعه دادهایم که هدف از این مدل پیدا کردن مسیر شدنی به منظور حداکثر کردن سود و کاهش هزینههای در عین حال بالا بردن میزان رضایت مشتری است. افزایش رضایت مشتری بر اساس میزان تازگی کالاها تعریف میشود. برای حل مدل ارائه شده الگوریتم ژنتیک توسعه داده شده است که برای هدفمندتر شدن الگوریتم برای تولید مقادیر اولیه از ساختار همسایگی استفاده کردهایم. به منظور اعتبارسنجی نتایج بدست آمده با نتایج روش شاخه وحد(نرم افزار گمز) با مثالهای عددی مقایسه شدند.
مدیریت زنجیره تامین
محمد علی عنایتی شیراز؛ سید عبدالله حیدریه؛ محمدعلی افشارکاظمی
چکیده
مدیریت زنجیره تامین میتواند موجب دستیابی به مزیت رقابتی پایدار شود. پژوهش حاضر در جستجوی استراتژیهای زنجیره تامین صنعت کاغذ با توجه به پویایی زنجیره تامین و استراتژی زنجیره تامین ناب با استفاده از پویایی شناسی به منظور کسب مزیت رقابتی در شرکت صنایع چوب وکاغذ ایران (چوکا) است. برای این منظور ابتدا پس از مرور ادبیات با مشارکت تصمیمگیران ...
بیشتر
مدیریت زنجیره تامین میتواند موجب دستیابی به مزیت رقابتی پایدار شود. پژوهش حاضر در جستجوی استراتژیهای زنجیره تامین صنعت کاغذ با توجه به پویایی زنجیره تامین و استراتژی زنجیره تامین ناب با استفاده از پویایی شناسی به منظور کسب مزیت رقابتی در شرکت صنایع چوب وکاغذ ایران (چوکا) است. برای این منظور ابتدا پس از مرور ادبیات با مشارکت تصمیمگیران و دادههای چوکا، مدل پویایی سیستم طراحی و پس از اعتبارسنجی، مدل در افق ده ساله شبیهسازی انجام گردید. با توجه به رفتار متغیرهای هدف و تحلیل حساسیت مدل در افق شبیه سازی، سیاستهایی در راستای استراتژی زنجیره تامین ناب و استراتژی سودآوری پایدار کسب و کار چوکا طراحی و به صورت جداگانه و ترکیبی بر روی مدل اعمال شد و نتایج مقایسه و رفتار تجزیه و تحلیل گردید. با توجه به یافتههای حاصل از شبیهسازی مدل، سیاستهای ارتقا بهرهوری از طریق بکارگیری شیوههای ناب در فرآیندهای داخلی، افزایش کیفیت محصولات کاغذی، افزایش نوآوری در تولید و عرضه محصولات کاغذی، بهبود مدیریت تامین مواد اولیه و مشارکت استراتژیک با تامینکنندگان مواد اولیه، مدیریت پسابهای صنعتی، مدیریت ضایعات و پسماند جامد و توانمندسازی کارکنان به عنوان بهترین سیاستهای ترکیبی استراتژی زنجیره تامین صنایع چوب و کاغذ ایران ارائه شده است.
مدیریت زنجیره تامین
مائده فصیحی؛ سید اسماعیل نجفی؛ رضا توکلی مقدم؛ مصطفی حاجی آقائی کشتلی
چکیده
در اقتصاد رقابتی کنونی، مدیریت زنجیره تامین امری مهم تلقی میگردد. در سالهای اخیر به دلیل کمبود منابع جهت پاسخگویی به تقاضای فزاینده غذا، توجه محققان به زنجیره تأمین مواد غذایی افزایش یافته است. از آنجاییکه ماهی یکی از اقلام مطلوب در سبد غذایی خانوار است، توسعه آبزیپروری و بازیافت محصولات برگشتی در لجستیک معکوس به حفظ منابع آبی ...
بیشتر
در اقتصاد رقابتی کنونی، مدیریت زنجیره تامین امری مهم تلقی میگردد. در سالهای اخیر به دلیل کمبود منابع جهت پاسخگویی به تقاضای فزاینده غذا، توجه محققان به زنجیره تأمین مواد غذایی افزایش یافته است. از آنجاییکه ماهی یکی از اقلام مطلوب در سبد غذایی خانوار است، توسعه آبزیپروری و بازیافت محصولات برگشتی در لجستیک معکوس به حفظ منابع آبی و توسعه پایدار کمک قابل ملاحظهای مینماید. از اینرو نهادهای دولتی و همچنین ذینفعان صنعت آبزیپروری علاقهمند به لجستیک معکوس هستند. مطالعه حاضر بر روی بهینهسازی یک زنجیره تامین حلقه بسته ماهی متمرکز شده است. بدین منظور، در ابتدا یک مدل ریاضی دو هدفه ارائه شده است که علاوه بر به حداقل رساندن هزینهها، به حداکثر رساندن پاسخگویی به تقاضای مشتریان در شرایط عدم قطعیت را نیز درنظر میگیرد. چندین الگوریتم فراابتکاری چندهدفه شناخته شده و یک الگوریتم فراابتکاری تلفیقی پیشنهادی برای یافتن راهحل های پارتو بکار گرفته شدهاند و راه حلها از نظر معیارهای عملکرد مقایسه گردیدهاند. همچنین روش اپسیلون-محدودیت و تجزیه و تحلیل حساسیت جهت اعتبارسنجی الگوریتمها و ارزیابی کارایی مدل بکارگرفته شدهاند. سرانجام، از الگوریتم ویکور برای انتخاب روش حل برتر استفاده شده است. به منظور نشان دادن قابلیت مدل پیشنهادی، یک مطالعه موردی شامل زنجیره تامین حلقه بسته ماهی قزل آلا در شمال ایران بررسی گردیده است. نتایج حاصل از بررسی مسائل نشان میدهند که مدل توسعه یافته میتواند جهت صرفه جویی در هزینهها و بالابردن سطح رضایت مشتریان موثر باشد.
مدیریت زنجیره تامین
محمدرضا منجذب؛ محمدکاظم صیادی؛ محمدجواد فرصیاد
چکیده
امروزه با توجه به افزایش آلودگیهای زیستمحیطی توجه دولتها به مفهوم زنجیره تامین سبز افزایش یافته است. زنجیره تامین سبز محصول سبز را تولید کرده که سازگاری بالایی با محیط زیست دارد. هدف از این مقاله بررسی تاثیر مداخله دولت بر روی رقابت بین زنجیرهها، محیط زیست و رفاه اجتماعی است. در این مقاله سه مدل مختلف ارائه میشود. در مدل اول ...
بیشتر
امروزه با توجه به افزایش آلودگیهای زیستمحیطی توجه دولتها به مفهوم زنجیره تامین سبز افزایش یافته است. زنجیره تامین سبز محصول سبز را تولید کرده که سازگاری بالایی با محیط زیست دارد. هدف از این مقاله بررسی تاثیر مداخله دولت بر روی رقابت بین زنجیرهها، محیط زیست و رفاه اجتماعی است. در این مقاله سه مدل مختلف ارائه میشود. در مدل اول دو زنجیره تامین سبز و غیرسبز با یکدیگر رقابت داشته و دولت حضور ندارد. در مدل دوم دولت برای استفاده از زنجیره تامین سبز فرهنگسازی انجام میدهد و در مدل سوم از زنجیره تامین غیرسبز مالیات اخذ میکند. تابع هدف دولت رفاه اجتماعی است. در هر دو مدل مداخله دولت، بازی به صورت استاکلبرگ است. برای حل مدل از روش تحلیل عقبگرد استفاده میشود. این روش روند استنتاج رو به عقب در مسائل با مراحل محدود، با هدف بدست آوردن اقدام بهینه در هر مرحله است. برای محاسبات ریاضی و بدست آوردن متغیرهای تصمیم، نرم افزار متلب و میپل به کار رفته است. نتایج نشان میدهد که در صورت دخالت دولت به صورت فرهنگسازی آسیبهای زیستمحیطی کمتر میشود. نتیجه دیگر این است که شرایط افزایش رفاه اجتماعی در حالت فرهنگ-سازی مشخص میشود. همچنین این امکان برای زنجیره تامین سبز فراهم میشود در صورت برقراری روابطی معین میان پارامترها قیمت خود را بالا ببرد. در مدل اخذ مالیات اگر دولت هدف خود را بیشینه کردن رفاه اجتماعی قرار دهد، تحت هر شرایطی رفاه اجتماعی نسبت به حالت عدم حضور دولت افزایش مییابد.
مدیریت زنجیره تامین
اکبر رحیمی؛ علیرضا بوشهری؛ آرش جعفریان
چکیده
تحریم های ظالمانه ابر قدرت ها در تامین تجهیزات نظامی کشورمان و همچنین بکارگیری تعداد قابل توجهی بالگرد با کاربرد های نظامی و غیر نظامی(شامل حمل و نقل، امداد نجات، کشاورزی،آتش سوزی، مدیریت بحران و ...)، در کشور، اهمیت شرکت پشتیبانی و نوسازی هلی کوپتر های ایران(پنها) را دو چندان نموده و تنوع کارکردی این بالگردها، ضرورت حرکت این شرکت به ...
بیشتر
تحریم های ظالمانه ابر قدرت ها در تامین تجهیزات نظامی کشورمان و همچنین بکارگیری تعداد قابل توجهی بالگرد با کاربرد های نظامی و غیر نظامی(شامل حمل و نقل، امداد نجات، کشاورزی،آتش سوزی، مدیریت بحران و ...)، در کشور، اهمیت شرکت پشتیبانی و نوسازی هلی کوپتر های ایران(پنها) را دو چندان نموده و تنوع کارکردی این بالگردها، ضرورت حرکت این شرکت به سمت طراحی و ساخت را نیز در پی داشته است. با توجه به ماموریت این شرکت و محدودیت های موجود از جمله تحریم ها، مدیریت موثر زنجیره تامین آن، عاملی اساسی در موفقیتش محسوب می گردد. اختلالات به عنوان نتایج رویدادهای غیر منتظره، جزئی غیر قابل تفکیک از زنجیره تامین این شرکت بوده و بکارگیری رویکرد تاب آوری زنجیره تامین، برای مقابله با این رویدادهای غیرمنتظره، بهبود سریع و بازگشت به حالت اولیه( قبل از وقوع رویداد)، به عنوان تنهاترین شرکت ارائه دهنده خدمات پشتیبانی و نوسازی بالگرد در ایران، ضروری می باشد.این تحقیق با هدف تدوین مدل تاب آوری زنجیره تامین شرکت پنها، ابتدا به شناسایی اقدامات تاب آوری زنجیره تامین پرداخته، سپس با توجه به ضرورت کاربردی بودن مدل نهایی، این اقدامات را در قالب ماتریس دو بعدی اهمیت – قابلیت پیاده سازی، دسته بندی نموده است. همچنین با استفاده از روش دلفی فازی، مهم ترین اقدامات و معیارهای سنجش عملکرد مرتبط با شرکت پنها استخراج گردیده و در نهایت با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری، مدل ارائه گردید.
مدیریت زنجیره تامین
ابولفضل کزازی؛ امیر محمد خانی؛ ثریا بیرامی
چکیده
اهمیت عملکرد نوآوری به عنوان یکی از ابعاد مهم عملکرد شرکت ها، در ادبیات مدیریت کیفیت زنجیره تأمین (SCQM) به اندازه کافی مورد تأکید و بررسی قرار نگرفته است. علاوه بر این، تحقیقات داخلی در مورد قابلیت های SCQM، به عنوان محرک اساسی SCQM، بسیار محدود بوده است. برای پر کردن این شکاف تحقیقاتی، این مقاله به بررسی اینکه چگونه قابلیت های SCQM و عملکردهای ...
بیشتر
اهمیت عملکرد نوآوری به عنوان یکی از ابعاد مهم عملکرد شرکت ها، در ادبیات مدیریت کیفیت زنجیره تأمین (SCQM) به اندازه کافی مورد تأکید و بررسی قرار نگرفته است. علاوه بر این، تحقیقات داخلی در مورد قابلیت های SCQM، به عنوان محرک اساسی SCQM، بسیار محدود بوده است. برای پر کردن این شکاف تحقیقاتی، این مقاله به بررسی اینکه چگونه قابلیت های SCQM و عملکردهای SCQM می توانند بر نوآوری و عملکرد عملیاتی شرکت تأثیر گذار باشد و نحوه تعامل آنها با یکدیگر چگونه است، پرداخته است. بـه همیـن منظـور اطلاعـات مورد نیاز از جانب مـدیران و کارشناسان بنگاه های فعال در صنایع غـذایی استان گلستان با استفاده از پرسشـنامه گـردآوری و مورد تجزیـه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد شیوه های SCQM تأثیر مثبتی بر قابلیت های SCQM دارد. از نتایج به دست آمده دیگر اینکه شیوه های SCQM تأثیر مثبتی بر عملکرد عملیاتی صنایع غذایی استان گلستان ندارد. همچنین نتایج نشان داد قابلیت های SCQM تأثیر مثبتی بر عملکرد نوآوری ندارد.
مدیریت زنجیره تامین
رضا قاسمی یقین؛ فاطمه درویشی
چکیده
در این پژوهش، مسئله برنامهریزی خرید در صنعت پوشاک که با تامین کنندگانی در گستره بین المللی مواجه است بررسی میشود. توجه به چالشهای ارزیابی تامین کنندگان و انتخاب آنها با وجود شاخصهای کمی-کیفی و تعیین مقدار سفارش از هر واحد بافندگی پارچه برای صنعتگران این حوزه بسیار حیاتی است. لذا، در مقاله حاضر ابتدا با استفاده از یک رویکرد ترکیبی ...
بیشتر
در این پژوهش، مسئله برنامهریزی خرید در صنعت پوشاک که با تامین کنندگانی در گستره بین المللی مواجه است بررسی میشود. توجه به چالشهای ارزیابی تامین کنندگان و انتخاب آنها با وجود شاخصهای کمی-کیفی و تعیین مقدار سفارش از هر واحد بافندگی پارچه برای صنعتگران این حوزه بسیار حیاتی است. لذا، در مقاله حاضر ابتدا با استفاده از یک رویکرد ترکیبی تصمیمگیری چند معیاره در حالت چند تصمیمگیرنده، یک مدل ارزیابی و انتخاب تامینکننده بینالمللی در صنعت نساجی و پوشاک توسعه داده میشود و سپس با استفاده از یک مدل برنامهریزی ریاضی، میزان سفارش به هر تامینکننده مدلسازی میشود. در مرحله اول از روش پژوهش، در ابتدا رویکرد فازی گروهی-فرآیند تحلیل سلسله مراتبی جهت بدست آوردن وزن کلی معیارها و زیرمعیارها استفاده شده است. به دلیل وجود هر دو نوع معیار کیفی و کمی، روش تلفیقی ویکور گسترش یافته فازی-تصادفی توسعه داده میشود که برای معیارهای کیفی از دادههای فازی و برای معیارهای کمی از دادههای تصادفی (بر اساس پیشینهی تاریخی) استفاده میشود در مرحله دوم از روش پژوهش، برای تعیین میزان خرید مدل برنامهریزی غیرخطی توسعه داده میشود. در انتها، با استفاده از یک مطالعه عددی، استقرار مدل فوق در صنعت پوشاک انجام میشود و با آنالیز حساسیت مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. نتایج این پژوهش بیانگر میزان اهمیت تقاضا و ظرفیتِ تخصیص داده شده توسط تامین کنندگان بر برنامه تدارکات است.
مدیریت زنجیره تامین
مصطفی ضیائی حاجیپیرلو؛ هوشنگ تقی زاده؛ مرتضی هنرمند عظیمی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، ارائه مدل ارزیابی طرح ساختاری در بالارده زنجیرههای تأمین در صنعت خودروسازی با رویکرد تطبیقی خوشهبندی طیفی بر اساس نظریه سیستمهای پیچیدۀ تطبیقپذیر میباشد. در این پژوهش، روشی برای ارزیابی درهمتنیدگیهای مربوط به پیچیدگی ساختاری(افقی، عمودی و فضایی) با لحاظ نمودن ویژگیهای عملکردی اجزای آن بر اساس ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، ارائه مدل ارزیابی طرح ساختاری در بالارده زنجیرههای تأمین در صنعت خودروسازی با رویکرد تطبیقی خوشهبندی طیفی بر اساس نظریه سیستمهای پیچیدۀ تطبیقپذیر میباشد. در این پژوهش، روشی برای ارزیابی درهمتنیدگیهای مربوط به پیچیدگی ساختاری(افقی، عمودی و فضایی) با لحاظ نمودن ویژگیهای عملکردی اجزای آن بر اساس پارادایم تابآوری ارائه شده است. در این راستا، پیشپردازش دادهها، مجموعه محاسبات جبری و الگوریتمهای محاسبات برای ارزیابی طرح ساختاری از منظر مؤلفههای پیچیدگی با لحاظ نمودن ماهیت دادهها تطبیق دادهشده است. در مدل ارائه شده برای ارزیابی طرح ساختاری از طریق خوشهبندی طیفی، امکان ورود اطلاعات مربوط به تعاملات مابین اجزای زنجیرههای تأمین در کنار وضعیت عملکردی اجزاء در قالب یک شبکه بهصورت گراف تشابه فراهم شده است. یافتههای میدانی بر اساس پیادهسازی مدل نشان داد که ویژگیهای زنجیرههای تأمین از منظر مؤلفههای پیچیدگی میتواند برهمکنشی متقابل بر عملکرد تابآوری اجزای آن داشته باشد. این امر بدان معنی است که مطابق با مفهوم درهمتنیدگی، عدم وجود محیطی مساعد در زنجیرههای تأمین، میتواند بر عملکرد تابآوری اجزای آن نیز اثر منفی بگذارد. یافتههای پژوهش از منظر دستیابی به مدل ارزیابی زنجیرههای تأمین بهعنوان کلیّتی یکپارچه، ابزار کاربردی مناسبی برای ارزیابی و آسیبشناسی آن از منظر مدیریت ریسک در اختیار تصمیمگیران قرار میدهد.