حسن ربیعی؛ فرهاد اعتباری
چکیده
در این تحقیق یک مدل مکانیابی- مسیریابی برای شبکه توزیع محصولات غذایی فاسد شونده چند محصولی در زنجیره تأمین سرد با قابلیت سوختگیری خودروها در جایگاههای سوختگیری، موردمطالعه قرار گرفته است. بهنحوی که مسئله با تکیه بر یک مدل تعیین میزان مصارف سوخت بهصورت متغیر و وابسته به میزان بار حملشده بین رئوس و لحاظ فسادپذیری محصولات ...
بیشتر
در این تحقیق یک مدل مکانیابی- مسیریابی برای شبکه توزیع محصولات غذایی فاسد شونده چند محصولی در زنجیره تأمین سرد با قابلیت سوختگیری خودروها در جایگاههای سوختگیری، موردمطالعه قرار گرفته است. بهنحوی که مسئله با تکیه بر یک مدل تعیین میزان مصارف سوخت بهصورت متغیر و وابسته به میزان بار حملشده بین رئوس و لحاظ فسادپذیری محصولات در پروسه توزیع با بهرهگیری از ناوگان با سوختهای مصرفی نامتعارف در جهت کاهش تولید دیاکسید کربن، بهصورت یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح فرمولبندی گردیده است. مدل با حل مثالهای عددی در نرمافزار گمز اعتبارسنجی و نتایج نشانگر کاهش متوسط 14 درصدی مصرف سوخت در کنار قابلیت سوختگیری خودروها در طول تورها میباشد. به دلیل پیچیدگی مسئله، الگوریتمهای ژنتیک و شبیهسازی تبرید برای حل مسائل در اندازههای واقعی توسعه و کارایی آنها آزمایش گردیده است.
مدیریت زنجیره تامین
شقایق وزیری؛ فرهاد اعتباری؛ بهنام وحدانی
چکیده
مسئله همیاری ناوگان حملونقل برای بهینهسازی لجستیک بخشی اساسی از زنجیره تأمین پایدار است و در سالهای اخیر بهطور فزایندهای موردبررسی قرار میگیرد. در این پژوهش نوع جدیدی از مدل غیرخطی ریاضی برای همکاری ناوگان حملونقل توسعه داده میشود. این مسئله شامل مجموعه از وسائلنقلیه ناهمگن با ظرفیتهای مشخص برای سرویسدهی کالاهای ...
بیشتر
مسئله همیاری ناوگان حملونقل برای بهینهسازی لجستیک بخشی اساسی از زنجیره تأمین پایدار است و در سالهای اخیر بهطور فزایندهای موردبررسی قرار میگیرد. در این پژوهش نوع جدیدی از مدل غیرخطی ریاضی برای همکاری ناوگان حملونقل توسعه داده میشود. این مسئله شامل مجموعه از وسائلنقلیه ناهمگن با ظرفیتهای مشخص برای سرویسدهی کالاهای فسادپذیر را در بر میگیرد. کالاها با نرخ ثابتی فاسد میشوند. هدف از این مدل پیدا کردن مسیر شدنی بهمنظور حداکثر کردن سود در راستای بالا بردن میزان رضایت مشتری است. افزایش رضایت مشتری بر اساس میزان تازگی کالاها تعریف میشود. مدل پیشنهادی کاربردهای فراوانی را شامل میباشد؛ به کاهش آلودگی ناشی از حملونقل به میزان قابلتوجهی کمک میکند. برای حل مدل، الگوریتم ژنتیک هیبریدی توسعه داده میشود که جهت هدفمندتر شدن الگوریتم برای تولید مقادیراولیه از ساختار همسایگی استفاده میگردد. بهمنظور اعتبارسنجی نتایج بهدستآمده نتایج روش شاخه وحد که در نرمافزار گمز تهیهشده، با مثالهای عددی مقایسه میشود. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که الگوریتم پیشنهادی کارایی لازم برای به دست آوردن جواب منطقی در بازه زمانی مشخص را دارا میباشد.
فرهاد اعتباری؛ نیلوفر ترابی
چکیده
از مهمترین مسائل شبکه های لجستیک، طراحی و تحلیل شبکه توزیع است. در سال های اخیر، دو مسئله اصلی در طراحی شبکه های توزیع یعنی مکانیابی مراکز توزیع و مسیریابی توزیع کننده ها با یکدیگر در نظر گرفته شده و مسئله مکانیابی-مسیریابی را به وجود آورده اند. در این مقاله یک مسئله مکانیابی-مسیریابی ظرفیت دار پویا در نظر گرفته شده است که در آن تعدادی ...
بیشتر
از مهمترین مسائل شبکه های لجستیک، طراحی و تحلیل شبکه توزیع است. در سال های اخیر، دو مسئله اصلی در طراحی شبکه های توزیع یعنی مکانیابی مراکز توزیع و مسیریابی توزیع کننده ها با یکدیگر در نظر گرفته شده و مسئله مکانیابی-مسیریابی را به وجود آورده اند. در این مقاله یک مسئله مکانیابی-مسیریابی ظرفیت دار پویا در نظر گرفته شده است که در آن تعدادی سایت بالقوه بعنوان دپو و تعدادی مشتری با تقاضا و مکان معین و همچنین تعدادی وسیله نقلیه با ظرفیت معین وجود دارند و تصمیم گیری در مورد مکان های مجاز تنها در اولین دوره از افق برنامه ریزی صورت میگیرد، اما تصمیم گیری مسیریابی ممکن است در هر دوره زمانی تغییر کند. در این تحقیق تقاضای مشتریان وابسته به قیمت در نظر گرفته شده اند. مدل ریاضی مربوطه ارائه شده و نتایج مربوط به اجرای مدل با بکارگیری مجموعه داده ها توسط روش قطعی بررسی شده اند، سپس روشی ترکیبی(ترکیب الگوریتم های ابتکاری و فرا ابتکاری)، بر مبنای الگوریتم بهینه سازی گروهی ذرات برای حل این مسئله پیشنهاد میشود. برای ارزیابی عملکرد روش پیشنهادی، این چارچوب با طراحی مسائل نمونه مورد بررسی قرار میگیرد و آزمایش های محاسباتی، کارایی روش پیشنهادی را در مقایسه با روش قطعی نشان میدهند.