علیرضا علی نژاد؛ ابوالفضل کاظمی؛ مرضیه کریمی
چکیده
تصمیمات مکانیابی، مسیریابی و تخصیص در زنجیره تأمین بیتردید یکی از مباحث بسیار مهم این فلسفه مدیریتی محسوب میشوند که تاثیر فراوانی بر کاهش هزینههای زنجیره تأمین و رضایت مشتریان دارد. این تحقیق به ارائه یک رویکرد یکپارچه از شبکه-های توزیع پرداخته است. توابع هدف در مدل ریاضی پیشنهادی شامل حداقل کردن مجموع هزینههای مرتبط با وسایل ...
بیشتر
تصمیمات مکانیابی، مسیریابی و تخصیص در زنجیره تأمین بیتردید یکی از مباحث بسیار مهم این فلسفه مدیریتی محسوب میشوند که تاثیر فراوانی بر کاهش هزینههای زنجیره تأمین و رضایت مشتریان دارد. این تحقیق به ارائه یک رویکرد یکپارچه از شبکه-های توزیع پرداخته است. توابع هدف در مدل ریاضی پیشنهادی شامل حداقل کردن مجموع هزینههای مرتبط با وسایل حمل و نقل، هزینه اجاره انبارها و حداقل کردن ریسک سیستم میباشد. مدل پیشنهادی دارای پیچیدگی محاسباتی زیادی میباشد و حل آن با روشهای دقیق در زمان معقول امکانپذیر نمیباشد. بنابراین یک الگوریتم فرا ابتکاری چندهدفه جدید به نام الگوریتم جستجوی هارمونی چندهدفه ارائه شده است. به منظور اثبات اثربخشی و کارایی الگوریتم در حل مدل پیشنهادی، ابتدا با استفاده از روش تاگوچی پارامترهای الگوریتم در بهترین سطوح ممکن تنظیم میشوند. سپس مسائل نمونه تصادفی تولید و عملکرد الگوریتم پیشنهادی در مقایسه با الگوریتمهای ژنتیک مرتبسازی نامغلوب و ژنتیک رتبهبندی نامغلوب ارزیابی میشود.
مرضیه کریمی؛ ابوالفضل کاظمی؛ علیرضا نادری
چکیده
تصمیمگیری در مورد انتخاب تأمینکنندهی مناسب، یکی از اصلیترین و مهم-ترین مؤلفهها در مدیریت زنجیرهی تأمین است. امروزه، تأمین منابع موردنیاز سازمانها، به یک رویکرد مهم تجاری تبدیل شده است، لذا انتخاب صحیح و اتحاد با تأمینکنندگان، میتواند یک مزیت رقابتی را در امر تولید مؤثرتر و کاراتر محصول یا خدمات در پی داشته باشد. برای ...
بیشتر
تصمیمگیری در مورد انتخاب تأمینکنندهی مناسب، یکی از اصلیترین و مهم-ترین مؤلفهها در مدیریت زنجیرهی تأمین است. امروزه، تأمین منابع موردنیاز سازمانها، به یک رویکرد مهم تجاری تبدیل شده است، لذا انتخاب صحیح و اتحاد با تأمینکنندگان، میتواند یک مزیت رقابتی را در امر تولید مؤثرتر و کاراتر محصول یا خدمات در پی داشته باشد. برای حل مسئلهی انتخاب تأمینکننده، مدلهای زیادی تدوین و ارائه شده است. در این مقاله، علاوه بر در نظر گرفتن استراتژی تخفیف تدریجی، هزینه کمبود کالا نیز در نظر گرفته شده است که تا کنون مورد توجه نبوده است. دراین مدل تحقق دو هدف، یکی کمینهسازی هزینه خریدار و دیگری بیشینهسازی سطح کیفیت محصول مد نظر است. بهمنظور حل مدل پیشنهادی انتخاب تأمینکننده، الگوریتم جستجوی هارمونی بهبود یافته بهکار گرفته شد. نتایج نشان میدهد که الگوریتم بهکار گرفته شده به خوبی با الگوریتمهای دقیق چه از لحاظ زمان انجام و چه از لحاظ کیفیت پاسخ رقابت مینماید. در نهایت چند مثال عددی برای تجزیه و تحلیل مدل ارائه گردیده است.