مدیریت زنجیره تامین
پریسا حسینی؛ مهدی سیف برقی
چکیده
تصمیمات قیمتگذاری از مهم ترین تصمیمات زنجیرهتامین میباشد که نقش حیاتی در سودآوری زنجیرهتامین دارد. در این تحقیق یک زنجیرهتامین سبز دو کاناله و دو سطحی متشکل از یک تولیدکننده و یک خردهفروش در نظر گرفته شده است که دو نوع محصول استاندارد و یک نوع محصول سبز تولید میشود. تقاضای محصولات، قطعی و یک تابع خطی از قیمت محصولات، زمان ...
بیشتر
تصمیمات قیمتگذاری از مهم ترین تصمیمات زنجیرهتامین میباشد که نقش حیاتی در سودآوری زنجیرهتامین دارد. در این تحقیق یک زنجیرهتامین سبز دو کاناله و دو سطحی متشکل از یک تولیدکننده و یک خردهفروش در نظر گرفته شده است که دو نوع محصول استاندارد و یک نوع محصول سبز تولید میشود. تقاضای محصولات، قطعی و یک تابع خطی از قیمت محصولات، زمان تحویل کانال آنلاین، سطح کیفیت سبز، سطح تبلیغات و سطح ردیابی اطلاعات میباشد. محصول سبز از طریق کانال آنلاین و محصولات استاندارد از طریق کانال سنتی خردهفروشی به فروش میرسند. دولت جهت تولید محصول سبز و اجرای فناوری بلاکچین یارانه پرداخت میکند. مسئله تحت دو مدل تصمیمگیری متمرکز و غیرمتمرکز در نظر گرفته شده است که در مدل غیرمتمرکز، بازی استکلبرگ به رهبری تولیدکننده درنظر گرفته شده است و در مدل متمرکز، اعضای زنجیرهتامین تصمیمات خود را به طور یکپارچه اتخاذ میکنند. نتایج نشان داد که زنجیرهتامین در مدل متمرکز دارای بیشترین سودآوری میباشد. همچنین مشاهده گردید در مدل متمرکز تمامی محصولات از کمترین قیمت برخوردار میباشند.
منصوره محمدی؛ محمدرضا غلامیان
چکیده
این مقاله به یک مسئله هماهنگی زنجیره تأمین که تحت قرارداد تسهیم درآمد هماهنگ شده است، میپردازد. یکی از عواملی که در مدلسازی سیستمهای موجودی بسیار تأثیرگذار است تقاضا میباشد. در صنعت خردهفروشی، شرکتها موظفاند بر اساس قرارداد تعیینشده، کالاهایشان را در تاریخی معین وارد فروشگاه کرده و سپس در تاریخی معین از آن خارج کنند؛ ...
بیشتر
این مقاله به یک مسئله هماهنگی زنجیره تأمین که تحت قرارداد تسهیم درآمد هماهنگ شده است، میپردازد. یکی از عواملی که در مدلسازی سیستمهای موجودی بسیار تأثیرگذار است تقاضا میباشد. در صنعت خردهفروشی، شرکتها موظفاند بر اساس قرارداد تعیینشده، کالاهایشان را در تاریخی معین وارد فروشگاه کرده و سپس در تاریخی معین از آن خارج کنند؛ بنابراین این موضوع مطرح است که بیشترین فضای قفسه به کدام محصولات اختصاص پیدا میکند. تخصیص بهینه فضای قفسهها در صنعت خردهفروشی نقش مهمی بر فروش کالاها و سود فروشگاه دارد. علاوه بر این، با کمک تغییر قیمت نیز میتوان تقاضا را کنترل کرد؛ بنابراین چنانکه در این تحقیق نشان داده شده است، در نظر گرفتن عوامل مختلفی چون قیمت، فضای قفسه تخصیص دادهشده و اثر تصویر برند محصول و تبلیغات بر تقاضا، منجر به ایجاد تابع تقاضای جدیدی میشود. بر این اساس، مدلسازی در هر سه حالت غیرمتمرکز، متمرکز و هماهنگ انجام شده است. در مدل موردبررسی از بازی استکلبرگ استفادهشده و نشان داده شده است که قرارداد تسهیم درآمد چطور منجر به نتیجه برد-برد در زنجیره تأمین میشود. درنهایت برای شفافسازی مدل مثال عددی ارائه شده است و تحلیل حساسیت روی برخی از پارامترهای اثرگذار مدل انجام شده است. بهعلاوه، نتایج تحلیل حساسیت نشان داد مدل نسبت به پارامتر کشش قیمت روی تقاضا، حساسیت بیشتری دارد و این پارامتر در عمل باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد.
سمیرا پارسائیان؛ مقصود امیری؛ پرهام عظیمی؛ محمدتقی تقوی فرد
چکیده
توجه روز افزون به اثرات مخرب زیست محیطی زنجیره های تامین منجر به توجه به تحقیقات در زمینه زنجیره های تامین حلقه بسته سبز با هدف کمینه نمودن انتشار گازهای گلخانه ای گردیده است. مقاله حاضر به توسعه یک مدل زنجیره تامین حلقه بسته سبز در شرایط عدم قطعیت تقاضا با هدف کمینه نمودن هزینه کل زنجیره تامین ، کمینه سازی مجموع گاز CO2 و بیشینه نمودن ...
بیشتر
توجه روز افزون به اثرات مخرب زیست محیطی زنجیره های تامین منجر به توجه به تحقیقات در زمینه زنجیره های تامین حلقه بسته سبز با هدف کمینه نمودن انتشار گازهای گلخانه ای گردیده است. مقاله حاضر به توسعه یک مدل زنجیره تامین حلقه بسته سبز در شرایط عدم قطعیت تقاضا با هدف کمینه نمودن هزینه کل زنجیره تامین ، کمینه سازی مجموع گاز CO2 و بیشینه نمودن سهم بازار محصول در حضور یک رقیب می پردازد. در این راستا یک مدل شبیه سازی عامل بنیان برای بازار جهت تخمین پارامتر تقاضا توسعه داده می شود سپس یک مدل شبیه سازی ترکیبی حاصل از ترکیب رویکرد های شبیه سازی عامل بنیان و گسسته پیشامد ارائه می گردد که نوآوری اصلی این تحقیق می باشد. در ادامه سناریو های مختلف با روش طراحی آزمایشات تاگوچی تولید شده و مدل های بازار و زنجیره تامین حلقه بسته برای هر سناریو اجرا می گردد و مقادیر هزینه ، گازCO2 و سهم بازار محصول ثبت می گردد. یک ماتریس تصمیم گیری با استفاده از سناریوها و معیارهای هزینه کل، گاز CO2 و سهم بازارسازماندهی شده و با روش ELECTRE و SAW سناریو ها رتبه بندی و سناریوی برتر انتخاب می شود. از دیگر نوآوری های این مقاله می توان به جامعیت گستره متغیرهای تصمیم گیری در مدل اشاره نمود که متغیرهای موجودی، بازار و حمل و نقل را در قالب سناریوهای مختلف ، شامل می شود. قابلیت کاربری مدل، با استفاده از یک مسئله واقعی در صنعت خودرو سازی بررسی و تحلیل می شود.