غلامرضا خوش سیما؛ مهدی ابراهیمی نژاد؛ حمیدرضا فلاح لاجیمی
دوره 3، شماره 10 ، مهر 1384، ، صفحه 25-46
چکیده
در این تحقیق، در ابتدا با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی شاخص های فرایندهای مدیریت دانش مورد بررسی قرار گرفته، سپس به اندازه گیری فرایندهای مدیریت دانش از دیدگاه نوناکا و اثر بخشی مدیریت دانش پرداخته شد. سپس ارتباط بین فرایندهای مدیریت دانش و اثر بخشی مدیریت دانش با استفاده از رگرسیون گام به گام و همبستگی تفکیکی مورد بررسی قرار گرفته ...
بیشتر
در این تحقیق، در ابتدا با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی شاخص های فرایندهای مدیریت دانش مورد بررسی قرار گرفته، سپس به اندازه گیری فرایندهای مدیریت دانش از دیدگاه نوناکا و اثر بخشی مدیریت دانش پرداخته شد. سپس ارتباط بین فرایندهای مدیریت دانش و اثر بخشی مدیریت دانش با استفاده از رگرسیون گام به گام و همبستگی تفکیکی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که در دانشگاه های سطح شهر رفسنجان فرایندهای درونی سازی، برونی سازی، و اجتماعی سازی انجام می گیرد و فرایندهای درونی سازی، برونی سازی، و ترکیب در اثر بخشی مدیریت دانش موثر می باشد.
منوچهر انصاری؛ جمشید صالحی صدقیانی
دوره 2، شماره 5 ، تیر 1383، ، صفحه 71-89
چکیده
فناوری های جدید و پیشرفته، نگرش مدیریت و شیوه های حل مسائل و اداره سازمان ها را بکلی تغییر داده است. مدیریت در محیط متحول امروز، برای اداره موثر سازمان، باید شرایط گوناگون جهانی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و قانونی را در نظر گرفته و به عواملی نظیر توسعه فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و تغییر انتظارات و سلیقه های مشتریان توجه نماید. چرا ...
بیشتر
فناوری های جدید و پیشرفته، نگرش مدیریت و شیوه های حل مسائل و اداره سازمان ها را بکلی تغییر داده است. مدیریت در محیط متحول امروز، برای اداره موثر سازمان، باید شرایط گوناگون جهانی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و قانونی را در نظر گرفته و به عواملی نظیر توسعه فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و تغییر انتظارات و سلیقه های مشتریان توجه نماید. چرا که در زمینه هر کدام از این شرایط و عوامل، نیاز به اطلاعات مناسب دارد که دانش او را افزایش داده و عدم اطمینان وی را کاهش دهد تا فعالیت موثری داشته باشد. از اینرو توجه به فناوریهای اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع و درک اثر آنها بر کارایی و اثر بخشی، ضروری به نظر می رسد. در این مقاله ابتدا مفاهیم فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت جامع تاثیر آنها بر اثر بخشی و کارایی سازمان بررسی می شود. سپس به رابطه و کارکردهای فناوری اطلاعات و مدیریت کیفیت فراگیر اشاره کرده و بعد از آن فرایند بکارگیری مدیریت کیفیت جامع خدمت گرا بر پایه فناوری اطلاعات را مطرح می کنیم. امروزه طرز تفکر و دیدگاه مدیران در شرکتها نسبت به کیفیت، نگاه دیگری است. تولید با کیفیت مطلوب، مستلزم داشتن تعریف روشن و شفاف از اهداف، برنامه کاری و دستورالعمل مشخص برای هر بخش از کار و هر مرحله از فرایند، همچنین داشتن سیستم ردیابی، اندازه گیری، مستندسازی، ثبت وقایع در زمانها و مکانها و نیز چگونگی انجام کارها می باشد.