مدیریت زنجیره تامین
پریسا حسینی؛ مهدی سیف برقی
چکیده
تصمیمات قیمتگذاری از مهم ترین تصمیمات زنجیرهتامین میباشد که نقش حیاتی در سودآوری زنجیرهتامین دارد. در این تحقیق یک زنجیرهتامین سبز دو کاناله و دو سطحی متشکل از یک تولیدکننده و یک خردهفروش در نظر گرفته شده است که دو نوع محصول استاندارد و یک نوع محصول سبز تولید میشود. تقاضای محصولات، قطعی و یک تابع خطی از قیمت محصولات، زمان ...
بیشتر
تصمیمات قیمتگذاری از مهم ترین تصمیمات زنجیرهتامین میباشد که نقش حیاتی در سودآوری زنجیرهتامین دارد. در این تحقیق یک زنجیرهتامین سبز دو کاناله و دو سطحی متشکل از یک تولیدکننده و یک خردهفروش در نظر گرفته شده است که دو نوع محصول استاندارد و یک نوع محصول سبز تولید میشود. تقاضای محصولات، قطعی و یک تابع خطی از قیمت محصولات، زمان تحویل کانال آنلاین، سطح کیفیت سبز، سطح تبلیغات و سطح ردیابی اطلاعات میباشد. محصول سبز از طریق کانال آنلاین و محصولات استاندارد از طریق کانال سنتی خردهفروشی به فروش میرسند. دولت جهت تولید محصول سبز و اجرای فناوری بلاکچین یارانه پرداخت میکند. مسئله تحت دو مدل تصمیمگیری متمرکز و غیرمتمرکز در نظر گرفته شده است که در مدل غیرمتمرکز، بازی استکلبرگ به رهبری تولیدکننده درنظر گرفته شده است و در مدل متمرکز، اعضای زنجیرهتامین تصمیمات خود را به طور یکپارچه اتخاذ میکنند. نتایج نشان داد که زنجیرهتامین در مدل متمرکز دارای بیشترین سودآوری میباشد. همچنین مشاهده گردید در مدل متمرکز تمامی محصولات از کمترین قیمت برخوردار میباشند.
مدیریت زنجیره تامین
محمدرضا منجذب؛ محمدکاظم صیادی؛ محمدجواد فرصیاد
چکیده
امروزه با توجه به افزایش آلودگیهای زیستمحیطی توجه دولتها به مفهوم زنجیره تامین سبز افزایش یافته است. زنجیره تامین سبز محصول سبز را تولید کرده که سازگاری بالایی با محیط زیست دارد. هدف از این مقاله بررسی تاثیر مداخله دولت بر روی رقابت بین زنجیرهها، محیط زیست و رفاه اجتماعی است. در این مقاله سه مدل مختلف ارائه میشود. در مدل اول ...
بیشتر
امروزه با توجه به افزایش آلودگیهای زیستمحیطی توجه دولتها به مفهوم زنجیره تامین سبز افزایش یافته است. زنجیره تامین سبز محصول سبز را تولید کرده که سازگاری بالایی با محیط زیست دارد. هدف از این مقاله بررسی تاثیر مداخله دولت بر روی رقابت بین زنجیرهها، محیط زیست و رفاه اجتماعی است. در این مقاله سه مدل مختلف ارائه میشود. در مدل اول دو زنجیره تامین سبز و غیرسبز با یکدیگر رقابت داشته و دولت حضور ندارد. در مدل دوم دولت برای استفاده از زنجیره تامین سبز فرهنگسازی انجام میدهد و در مدل سوم از زنجیره تامین غیرسبز مالیات اخذ میکند. تابع هدف دولت رفاه اجتماعی است. در هر دو مدل مداخله دولت، بازی به صورت استاکلبرگ است. برای حل مدل از روش تحلیل عقبگرد استفاده میشود. این روش روند استنتاج رو به عقب در مسائل با مراحل محدود، با هدف بدست آوردن اقدام بهینه در هر مرحله است. برای محاسبات ریاضی و بدست آوردن متغیرهای تصمیم، نرم افزار متلب و میپل به کار رفته است. نتایج نشان میدهد که در صورت دخالت دولت به صورت فرهنگسازی آسیبهای زیستمحیطی کمتر میشود. نتیجه دیگر این است که شرایط افزایش رفاه اجتماعی در حالت فرهنگ-سازی مشخص میشود. همچنین این امکان برای زنجیره تامین سبز فراهم میشود در صورت برقراری روابطی معین میان پارامترها قیمت خود را بالا ببرد. در مدل اخذ مالیات اگر دولت هدف خود را بیشینه کردن رفاه اجتماعی قرار دهد، تحت هر شرایطی رفاه اجتماعی نسبت به حالت عدم حضور دولت افزایش مییابد.
سمیرا پارسائیان؛ مقصود امیری؛ پرهام عظیمی؛ محمدتقی تقوی فرد
چکیده
توجه روز افزون به اثرات مخرب زیست محیطی زنجیره های تامین منجر به توجه به تحقیقات در زمینه زنجیره های تامین حلقه بسته سبز با هدف کمینه نمودن انتشار گازهای گلخانه ای گردیده است. مقاله حاضر به توسعه یک مدل زنجیره تامین حلقه بسته سبز در شرایط عدم قطعیت تقاضا با هدف کمینه نمودن هزینه کل زنجیره تامین ، کمینه سازی مجموع گاز CO2 و بیشینه نمودن ...
بیشتر
توجه روز افزون به اثرات مخرب زیست محیطی زنجیره های تامین منجر به توجه به تحقیقات در زمینه زنجیره های تامین حلقه بسته سبز با هدف کمینه نمودن انتشار گازهای گلخانه ای گردیده است. مقاله حاضر به توسعه یک مدل زنجیره تامین حلقه بسته سبز در شرایط عدم قطعیت تقاضا با هدف کمینه نمودن هزینه کل زنجیره تامین ، کمینه سازی مجموع گاز CO2 و بیشینه نمودن سهم بازار محصول در حضور یک رقیب می پردازد. در این راستا یک مدل شبیه سازی عامل بنیان برای بازار جهت تخمین پارامتر تقاضا توسعه داده می شود سپس یک مدل شبیه سازی ترکیبی حاصل از ترکیب رویکرد های شبیه سازی عامل بنیان و گسسته پیشامد ارائه می گردد که نوآوری اصلی این تحقیق می باشد. در ادامه سناریو های مختلف با روش طراحی آزمایشات تاگوچی تولید شده و مدل های بازار و زنجیره تامین حلقه بسته برای هر سناریو اجرا می گردد و مقادیر هزینه ، گازCO2 و سهم بازار محصول ثبت می گردد. یک ماتریس تصمیم گیری با استفاده از سناریوها و معیارهای هزینه کل، گاز CO2 و سهم بازارسازماندهی شده و با روش ELECTRE و SAW سناریو ها رتبه بندی و سناریوی برتر انتخاب می شود. از دیگر نوآوری های این مقاله می توان به جامعیت گستره متغیرهای تصمیم گیری در مدل اشاره نمود که متغیرهای موجودی، بازار و حمل و نقل را در قالب سناریوهای مختلف ، شامل می شود. قابلیت کاربری مدل، با استفاده از یک مسئله واقعی در صنعت خودرو سازی بررسی و تحلیل می شود.