سید محمد اعرابی؛ پریناز شعاریان
دوره 4، شماره 12 ، فروردین 1385، ، صفحه 97-134
چکیده
تکنولوژی ها با رشد چشمگیری در حال پیدایش هستند و از آن جایی که دارای تفاوتهایی مانند دوره عمر کوتاه تر از سایر محصولات هستند ارزیابی و تصمیم گیری در خصوص آنها باید با استفاده از ابزارهای خاصی صورت گیرد.
Hype cycle یک نمایش گرافیکی از بلوغ پذیرش و کاربرد تجاری تکنولوژی های خاص است. همچنین hype cycle نشان می دهد تکنولوژی ها در چه زمانی و چگونه ...
بیشتر
تکنولوژی ها با رشد چشمگیری در حال پیدایش هستند و از آن جایی که دارای تفاوتهایی مانند دوره عمر کوتاه تر از سایر محصولات هستند ارزیابی و تصمیم گیری در خصوص آنها باید با استفاده از ابزارهای خاصی صورت گیرد.
Hype cycle یک نمایش گرافیکی از بلوغ پذیرش و کاربرد تجاری تکنولوژی های خاص است. همچنین hype cycle نشان می دهد تکنولوژی ها در چه زمانی و چگونه فراتر از سر و صداها حرکت نموده و با توجه به کاربری ساده آن مورد قبول بسیاری قرار گرفته است.
به عبارت دیگر hype cycle ابزاری برای ارزیابی تکنولوژی است. این نمودار با مشاهده تکنولوژی ها، بدون توجه به تفاوت های میان آنها بطور کلی از الگوی یکسانی پیروی می کند. با توجه به سر و صدای ایجاد شده و شاخص زمان دوره عمر تکنولوژی از فاز اشتیاق بی حد و مرز به فاز سرخوردگی و در انتها بهینه سازی مستمر و رسیدن به بلوغ تکنولوژی تقسیم شده است. فاز اشتیاق بی حد و مرز و سرخوردگی بطور عمومی توسط رسانه های عمومی از طریق ایجاد انتظارات غیر واقعی بوجود می آید.
علاوه بر این از آنجایی که hype cycle دوره عمر تکنولوژی را به تصویر می کشد و همچنین نشان دهنده ریسک سرمایه گذاری در هر یک از مراحل بلوغ تکنولوژی است می توان از آن برای تعیین زمینه های مناسب برای سرمایه گذاری استفاده نمود.
در این مقاله ابعاد مختلف hype cycle و کاربرد آن در رابطه با بلوغ تکنولوژی مورد بررسی قرار گرفته و همچنین میزان آمادگی کشور ایران در پذیرش تکنولوژی های نوین از طریق مقایسه کیفی و کمی شاخص های پذیرش تکنولوژی های نوین از طریق مقایسه کیفی و کمی شاخص های پذیرش تکنولوژی با کشور آمریکا به عنوان یکی از برترین تولید کنندگان تکنولوژی نوین، بر مبنای جدول شماره 2، مورد بررسی قرار گرفته است.
سیدمحمد اعرابی؛ محسن ادبی فیروزجایی
دوره 3، شماره 10 ، مهر 1384، ، صفحه 47-67
چکیده
در اکثر کشورهای در حال توسعه و یا حتی بیشتر سازمان ها، علی رغم صرف هزینه های بسیار زیاد، جهت خرید و وارد کردن تکنولوژی شاهد هستیم که این تکنولوژی ها به خوبی جذب نمی شوند و تکنولوژی بعنوان موتور توسعه عمل نمی کند. یکی از دلایل این مساله، عدم تناسب بین فرهنگ موجود در جامعه یا سازمان با تکنولوژی مورد نظر می باشد. بنابراین از یک طرف ابتدا ...
بیشتر
در اکثر کشورهای در حال توسعه و یا حتی بیشتر سازمان ها، علی رغم صرف هزینه های بسیار زیاد، جهت خرید و وارد کردن تکنولوژی شاهد هستیم که این تکنولوژی ها به خوبی جذب نمی شوند و تکنولوژی بعنوان موتور توسعه عمل نمی کند. یکی از دلایل این مساله، عدم تناسب بین فرهنگ موجود در جامعه یا سازمان با تکنولوژی مورد نظر می باشد. بنابراین از یک طرف ابتدا باید نوع تکنولوژی مورد استفاده را مطالعه و تحلیل کرد و سپس متناسب با آن باید فرهنگی را گسترش داد تا تکنولوژی بتواند نقش اصلی خود را ایفا نماید و به عنوان موتور توسعه عمل کند. از طرف دیگر در خرید و وارد کردن تکنولوژی به سازمان، ابتدا باید فرهنگ موجود سازمان را مطالعه و تحلیل نمود تا تکنولوژی جدید، متناسب با فرهنگ موجود باشد. در این مقاله سعی شده است که این رابطه در سازمان فروش شرکت ایران خودرو بررسی شود.
سیدمحمد اعرابی؛ مجید رشید کابلی
دوره 2، شماره 4 ، فروردین 1383، ، صفحه 21-39
چکیده
در این پژوهش ابتدا ادبیات مربوط به نظریه سازمان بطور کلی و ادبیات مربوط به عوامل محتوایی و باورها تصمیم گیرنده بطور اخص مورد بررسی قرار گرفته و تلاش شده است تا تاثیر هر کدام از عوامل محتوایی به طور جداگانه مورد سنجش قرار گیرد. در نهایت تاثیر استراتژی نیز مورد سنجش قرار گرفته است. در نیمه اول قرن بیستم نسبت به عوامل مهمی که بر ساختار ...
بیشتر
در این پژوهش ابتدا ادبیات مربوط به نظریه سازمان بطور کلی و ادبیات مربوط به عوامل محتوایی و باورها تصمیم گیرنده بطور اخص مورد بررسی قرار گرفته و تلاش شده است تا تاثیر هر کدام از عوامل محتوایی به طور جداگانه مورد سنجش قرار گیرد. در نهایت تاثیر استراتژی نیز مورد سنجش قرار گرفته است. در نیمه اول قرن بیستم نسبت به عوامل مهمی که بر ساختار سازمانی تاثیر گذار بودند تقریبا توجهی نمی شد. تاثیر محیط یا نادیده انگاشته می شد و یا این که آن را ثابت فرض می کردند. مدیران بیشتر به اصول جهانشمول ساختار برنامه ریزی و نظایر آن متکی بودند. از دهه 30 و 40 میلادی اصول کلی دیوانسالاری وبر و نظریه سنتی با انجام مطالعات تک نگاری گلدنر به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.
در اواخر دهه 50 و 60 میلادی قرن بیستم مدلهای زیادی که رابطه میان محیط، تکنولوژی، اندازه، ساختار و فرایند را نشان می داد توسعه یافت. مثلا تکنولوژی های بخصوصی را به محصولات یا بازارهای مشخصی مرتبط می کردند و انواع فرایندهای تولید را به ساختار سازمانی مرتبط می ساختند اما در فرایند تطبیق بندرت به نقش حق انتخاب مدیریت توجه می شد.