نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی دانش بنیان دانشگاه
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
چکیده
یکی از چالش هایی که صنعت سیمان امروزه با آن رو به روست، مدیریت زنجیره تأمین می باشد. فقدان مدیریت زنجیره تامین، صنعت سیمان را با مشکلات جدی نوسان و تفاوت قیمت از سوی تولید کننده و خرده فروشان رو به رو کرده است. معمولا زمانی که کمبود منابع و کالا در یک خرده فروشی رخ می دهد، مشتری ممکن است به خرده فروش دیگری مراجعه کند. این پژوهش پدیده اغلب رفتار جستجوی مشتری نامیده می شود. پژوهش حاضر به تحلیل یک تولید کننده و دو خرده فروش در زنجیره تامین دو پله با استفاده از تئوری بازی ها(تعادل نش، تعادل استکلبرگ) با رویکرد بازار مشتری در صنعت سیمان فارس پرداخته است. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی از نظر جمع آوری داده ها، موردی می باشد. با بهره گیری از نظر خبرگان، اطلاعات موجود در سایت اصلی سیمان فارس و تعیین پارامترهای مدل و نرم افزار متمتیکا به حل معادلات ریاضی و رسم توابع پرداختیم. نتایج این مطالعه نشان می دهد که با شرایط فعلی و توابع سود تعریف شده برای مسأله، امکان تعیین قیمت عمده فروشی برای تولید کننده به منظور بیشینه کردن سود خود نمی باشد و لذا تولید کننده می بایست شرایط بازار را برای تعیین قیمت عمده فروشی مورد نظر قرار دهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Using Game Theory in Analyzing The Supply Chain With The Customer Market Approach. (Case Study: Fars Cement).
نویسنده [English]
- Morteza Shafiee 1
1
2
چکیده [English]
One of the challenges facing the cement industry today, managing the supply chain. Lack of supply chain management, the cement industry has serious problems volatility and the price difference by the manufacturer and the retailer has faced. Usually when a lack of resources and goods in a retail occurs, the customer may go to another retailer. This phenomenon is often called the customer search behavior. This study analyzes a manufacturer and two retailers in a two-echelon supply chain using game theory (Nash equilibrium, balance Stackelberg) with the customer market approach to fars cement industry. The method for the purpose of collecting data item. Enjoying the view of experts, information available on the main site Fars and determine the parameters of the model and software Mathematica functions to solve mathematical equations and plot discussed. The results of this study show that with current conditions and utility functions defined for the issue, to determine wholesale prices for producers in order to maximize profits Is not their own, so the manufacturer must consider market conditions to determine the wholesale price.
کلیدواژهها [English]
- supply chain
- game theory (Nash equilibrium
- balance stackelberg)
- customer
- Market approach