نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
2 دکتری مدیریت بازرگانی
چکیده
پدیده تجارت الکترونیک، از ضروریات تجارت در قرن 21 می باشد. برای استفاده از این فن آوری نوین، لازم است عوامل محیطی مستقیم و غیر مستقیم که در امر توسعه صادرات، نقش زیر بنایی دارند، مورد بررسی ، مطالعه و بازنگری قرار گیرند.
همچنین تجار و سایر دست اندرکاران در امر تجارت باید این امر حیاتی را شناخته و درک نمایند. برای رسیدن به این منظور لازم است ابتدا عوامل و موانع محیطی شناخته شده و اولویت بندی گردند. سپس ضریب اهمیت هر کدام را معین نموده و در نهایت الگویی جهت پیاده سازی مناسب تجارت الکترونیک ارائه نماییم. در این مقاله نیز همین مراحل اجرا گردیده، با مطالعه این عوامل در 73 کشور در حال توسعه و توسعه یافته، الگوی مناسبی جهت استفاده از تجارت الکترونیک در ایران داده شده است. همچنین پیشنهادهایی متناسب با یافته های تحقیق ارائه گردیده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of Environmental Obstacles and Proposing a Proper Pattern for Applying of Electronic Commerce in IRAN
نویسندگان [English]
- Seyyed Mohammad Aarabi 1
- Soheil Sarmad Saeedi 2
1
2
چکیده [English]
Electronic commerce phenomenon is a necessity for business in the 21st century. For applying of this new technology, direct and indirect environmental principals which are essential for developing of export shell study, review and revise.
In addition merchants and other stakeholders which are involved in business must be enough knowledgeable in electron commerce. For achievement of above purposes,l) principals and environmental obstacles should be specified and prioritized, and then 2) the importance coefficients should be determined and finally 3) a proper pattern for implementing of electronic commerce will be submitted.
In the attached article the steps which was shown above are completely performed.By studying the relevant factors in 73 developed and developing countries a proper pattern for applying of electronic commerce has been considered in Iran. In addition a number of suggestions In commensurate with research results has been proposed.
کلیدواژهها [English]
- Environmental obstacles
- Proper pattern
- Electronic Commerce