نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکترای مهندسی صنایع، استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
2 مهندس کامپیوتر و کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات- مشاور مدیریت فناوری اطلاعات در شرکت آشنا
چکیده
این تحقیق به بررسی فرایند استقرار فناوری اطلاعات در حوزه سلامت پرداخته است. پژوهش مذکور با محوریت تعیین شاخص های کلیدی، استقرار فناوری اطلاعات در یک موسسه خدماتی را مورد بررسی قرار داده است. در راستای انجام این تحقیق از روش دونابدیان برای طبقه بندی شاخص ها و روش اریکسون – پنکر برای مدلسازی فرایندها چه فرایندهای وضع موجود و چه فرایندهای وضع مطلوب، استفاده گردیده است. برای ایجاد یکپارچگی میان مدلسازی و استقرار نرم افزار، معماری سرویس گرا مورد استفاده قرار گرفته و برای جمع آوری اطلاعات در راستای پاسخ گویی به پرسش های تحقیق از دو روش مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده است. این پژوهش مدلی ارائه نموده تا به پرسش های چهارگانه ذیل پاسخ گوید:
1. مشکلات اصلی تبدیل فرایندهای موجود (فرایندهایی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم موثر یا متاثر از فناوری اطلاعات هستند) به فرایندهای مطلوب جهت استقرار فناوری اطلاعات(در بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی) چیست؟
2. رفع مشکلات استخراج شده از فرایند های موجود، چگونه در یک بخش (مثلا بخش اورژانس) اجرائی می گردد؟
3. فناوری اطلاعات چگونه می تواند در عملکرد بخش اورژانس تاثیر گذار باشد؟
4. شاخص های پیامد جهت استقرار فناوری اطلاعات در بخش مذکور چگونه طبقه بندی و استفاده می شوند؟
در پایان جهت تایید روایی و پایایی مدل، مدل ارائه شده پیاده سازی گردید و نتایج بدست آمده حاکی از مورد تایید و مناسب بودن مدل ارائه شده می باشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Determining Key Factors for the Deployment of Information Technology in the Health Sector
نویسندگان [English]
- Mohammad Taghi Taghavifard 1
- Isaq Saeidi Robat 2
چکیده [English]
This research paper has focused on the deployment of Information Technology (IT) in the health sector. The main goal is to determine the key factors for the implementation of IT in a service establishment (i.e. Imam Khomeini Hospital Emergency Room). In this regard, Donabedian Methodology is used for the ranking of the factors and Eriksson-Penker Method was utilized for the modeling of the existing as well as the ideal processes. For the purpose of integration between modeling processes and software deployment, a service-oriented architecture has been applied. For the purpose of data and information collection to answer the research questions, questionnaires were distributed and collected and interviews were performed. Four basic questions to be answered are as follows:
1- What are the stumbling blocks for the conversion of existing processes (processes which are directly or indirectly affected by IT) to the ideal ones toward the implementation of IT? (More specifically in Imam Khorneini Hospital Emergency Room).
2- What are the solutions for removing the identified problems in the current processes of a sector (say emergency room)?
3- How can IT affect on the performance of the emergency room?
4- How are the outcome indicators for the deployment of IT In the emergency room classified and utilized?
At the end, for the purpose of validation and verification, the proposed node I was implemented. The result obtained indicates that the proposed nodel is quite valid and proper.
کلیدواژهها [English]
- Business Modeling
- Key Factors of Donabedian Methodology
- Eriksson-Penker Method
- Service-oriented Architecture
- Information and Communication Technology (lCT)
- Information System (IS)