نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
2 دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین سبک رهبری معنوی با رفتار واقعی رهبران دارای این سبک در سطح سازمان است.
نمونه ای 60 نفری از مدیران و یک نمونه 140 نفری از کارمندان شرکت های ایرانی خودرو، سایپا و پارس خودرو در ایران انتخاب شده و با استفاده از مقیاس ارزیابی معنویت و ارزیابی رهبری معنوی، رفتار رهبران معنوی در طی دوره آذر ماه 1386 تا اسفند ماه همان سال مورد بررسی قرار گرفته است. معنویت گرایی رهبران با استفاده از دو بعد روشنگری و ارتباطی مورد بررسی قرار گرفته است: بعد روشنگری که برای معنوی بودن هر فردی ضروری است و به عنوا ارتباط با ماورا در قالب دعا و توسل در نظر گرفته شده و بعد ارتباطی که منحصر به معنویت نیست و از فلسفه اخلاقی ناشی می شود و به عنوان فضایلی از قبیل تواضع، امانتداری و خدمت به دیگران تعریف می شود. تجزیه و تحلیل آماری داده ها نشان می دهد که بین میزان معنویت رهبری و خود ارزیابی مدیران از رفتار خادمانه رهبری ارتباط ضعیفی برقرار است. بررسی ارتباط بین خود ادراکی مدیران از رفتار خادمانه رهبری و ارزیابی کارکنان از رفتار خادمانه رهبری نیز نشان می دهد که نمره میانگین خود ادراکی مدیران از نمره میانگین ارزیابی کارکنان بالاتر است که از جمله دلایل آن می توان به تفاوت در تحصیلات، آموزش، سابقه خدمت، آشنایی با اصول خادمیت رهبری و تفاوت در مسئولیت های کاری این دو گروه اشاره کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Spirituality and Leadership
نویسندگان [English]
- Asghar Moshabaki 1
- Mohammad Bashokouh 2
- Vahideh Alipoor 2
چکیده [English]
The objective of this study was to examine the relationship of spiritual orientation of purported servant leaders to the intensity of perceived servant behavior in those leaders. Spirituality in the workplace and more holistic styles of leadership has grown in popularity among leadership consultants and the general public.
A sample of 80 managers and ] 80 employees from Iran Khodroo and Saipa and pars Khodroo companies was surveyed using the Spirituality Assessment Scale (SAS) and the Servant Organizational Leadership Assessment (SOLA) between November 2007 and March 2008.
Seventy - five managers (75%) and 140 employees (77%) responded. Spiritual orientation was measured using the SAS through two dimensions. The definitive dimension, considered essential for an individual to be spiritual, is demonstrated through a relationship with the transcendent through prayer or meditation, and the con-elated dimension, with is not exclusive to spirituality but may derive from moral philosophies, is the virtues of honesty, humility, and service to others. Servant leadership behavior was measured using the leadership portion of SOLA.
Results of the study indicate that the sample of leaders surveyed in this study may be more spiritual than less spiritual, but with a greater propensity for the correlated variables. Pearson con-elation indicates that spirituality leadership isn't relationship to self - perceived servant leadership behavior. The self - perceived manger scores for servant leader behavior were greater and statically different than the values assigned by the employees. The self - perceived servant leadership behavior mean score for managers was statically greater than the employees indicating a perceptual chasm between the two groups.