مدیریت صنعتی
لعیا الفت؛ سید سروش قاضی نوری؛ مقصود امیری؛ طاهره سادات میرحسینی
چکیده
محدودیت منابع طبیعی کره زمین، صنایع مختلف از جمله صنعت لبنیات را با چالشهای فزایندهای در زمینه بهرهبرداری پایدار و کارآمد از منابع مواجه ساخته است. مصرف بالای آب، انرژی، مواد خام و همچنین تولید قابل توجه پسماند و ضایعات، بهویژه ضایعات آلی در این صنعت، آن را در معرض فشارهای محیطزیستی قرار داده است. بهمنظور بهبود عملکرد سازمانها، ...
بیشتر
محدودیت منابع طبیعی کره زمین، صنایع مختلف از جمله صنعت لبنیات را با چالشهای فزایندهای در زمینه بهرهبرداری پایدار و کارآمد از منابع مواجه ساخته است. مصرف بالای آب، انرژی، مواد خام و همچنین تولید قابل توجه پسماند و ضایعات، بهویژه ضایعات آلی در این صنعت، آن را در معرض فشارهای محیطزیستی قرار داده است. بهمنظور بهبود عملکرد سازمانها، رویکردهای نوینی برای استفاده بهینه از منابع معرفی شدهاند که یکی از مهمترین آنها مفهوم اقتصاد چرخشی است. در سالهای اخیر، پژوهشگران تلاش کردهاند این مفهوم را با دیگر مفاهیم مدیریتی تلفیق کنند تا چارچوبی اثربخش برای بهبود عملکرد سازمانها ایجاد کنند. در همین راستا، پژوهش حاضر تلاش دارد تا مفاهیم اقتصاد چرخشی را از منظر مدل تعالی EFQM 2020 در صنعت لبنیات شناسایی و مدلسازی کند. به همین منظور ابتدا شاخصهای کلیدی اقتصاد چرخشی با استفاده از مرور نظاممند ادبیات و مصاحبه با خبرگان شناسایی شده و سپس این شاخصها با کمک پنل خبرگان در چارچوب EFQM طبقهبندی شدهاند. در نهایت، برای ارزیابی صحت مدل طراحیشده، از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. نتایج بهدستآمده نشاندهنده برازش مناسب مدل و معنادار بودن روابط میان مولفهها هستند. یافتههای این تحقیق میتوانند بهعنوان الگویی برای استقرار رویکرد تعالی در صنعت لبنیات بر پایه اقتصاد چرخشی مورد استفاده قرار گیرند و در تدوین سیاستهای ملی و صنعتی نقش مؤثری ایفا کنند.
مدلسازی و شبیه سازی
فریبا احمدپناه؛ عباس خمسه؛ سید جواد ایرانبان فرد
چکیده
امروزه به دلیل پیشرفتهای فناورانه، بسیاری از گیرندگان پیشین فناوری به عنوان انتقال دهنده فناوری عمل مینمایند و این امر پیچیدگیهای جدیدی در فرآیند انتقال فناوری ایجاد کرده است. لذا این پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال است که ابعاد و مولفههای موثر بر انتقال فناوری از دیدگاه انتقال دهنده فناوری کدامند؟ در این پژوهش، از رویکرد ...
بیشتر
امروزه به دلیل پیشرفتهای فناورانه، بسیاری از گیرندگان پیشین فناوری به عنوان انتقال دهنده فناوری عمل مینمایند و این امر پیچیدگیهای جدیدی در فرآیند انتقال فناوری ایجاد کرده است. لذا این پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال است که ابعاد و مولفههای موثر بر انتقال فناوری از دیدگاه انتقال دهنده فناوری کدامند؟ در این پژوهش، از رویکرد مرور نظاممند ادبیات با بهرهگیری از روش فراترکیب مبتنی بر دستورالعمل سندلوفسکی و باروسو استفاده شده است. طی مرور نظامند 188 مقاله اولیه، در نهایت 33 مقاله مرتبط با هدف پژوهش انتخاب شدند. معیارهای ورود شامل مقالات منتشر شده در خصوص انتقال فناوری از دیدگاه دهنده فناوری بین سالهای 2008 تا 2024 برای مقالات انگلیسی و 1398 تا 1403 برای مقالات فارسی بوده است. برای ارزیابی پایایی یافتهها از ضریب کاپا استفاده شده است که مقدار 75/0پایایی قابل قبولی را نشان میدهد. برای اعتبارسنجی مدل پیشنهادی و افزایش مقبولیت آن، از روشهای بررسی توسط متخصصان این زمینه استفاده و نتایج به دست آمده توسط آنان بررسی و تایید شده است. بر اساس یافتهها، مهمترین ابعاد تاثیرگذار بر انتقال فناوری از منظر انتقال دهنده فناوری، شامل 127 مولفه که در 12 بعد اصلی شامل قوانین و سیاستها، ظرفیت جذب فناوری، فرهنگ، عوامل اقتصادی، همکاری و ارتباطات، تجاریسازی فناوری، منابع انسانی، آموزش، مالکیت فکری، انطباق فناوری فناوری، ارزیابی فناوری، جذب و تحلیل فناوری دسته بندی شدهاند.
مدیریت صنعتی
مهدیه قربانی؛ حسین صیادی؛ سلیم کریمی تکلو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل دولت الکترونیک سبز انجام شد. بدین منظور برای انجام این پژوهش، پس از بررسی ادبیات موضوع و بهرهگیری از نظرات خبرگان، با نمونهگیری گلوله برفی پیمایشی در میان صاحبنظران موضوع انجام پذیرفت که حجم نمونه با درنظر گرفتن قاعده اشباع نظری تا 12 نفر مشخص شد. 34مؤلفه در قالب 8 بعد اصلی شناسایی شدند. اصلیترین عوامل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل دولت الکترونیک سبز انجام شد. بدین منظور برای انجام این پژوهش، پس از بررسی ادبیات موضوع و بهرهگیری از نظرات خبرگان، با نمونهگیری گلوله برفی پیمایشی در میان صاحبنظران موضوع انجام پذیرفت که حجم نمونه با درنظر گرفتن قاعده اشباع نظری تا 12 نفر مشخص شد. 34مؤلفه در قالب 8 بعد اصلی شناسایی شدند. اصلیترین عوامل مؤثر بر پیادهسازی دولت الکترونیک سبز عبارتند از: مدیریت ارتباط با شهروند، مدیریت ارائه خدمات، مدیریت منابع انسانی، مدیریت رویداد، الزامات قانونی، مدیریت مالی، مدیریت راهبردی و مدیریت فرهنگی؛ سپس با استفاده از متدولوژی نقشه شناختی فازی، چگونگی ارتباط میان عوامل تبیین گردید. در این مسیر، مفهوم مدیریت فرهنگی با 1.90 درجه بیشترین تأثیرگذاری و مدیریت ارتباطات شهروندی با درجه 1.68بیشترین تأثیرپذیری را دارد. همچنین نتایج نشان داد که مدیریت راهبردی با بیشترین درجه مرکزیت از دیگر مفاهیم اساسیتر است. بدین جهت توجه بهاین مفهوم در ایجاد دولت الکترونیک سبز نهتنها یک ضرورت انکارناپذیر است بلکه یک نیاز حیاتی برای کمک بهمدیران در تمامی حیطههای تصمیمگیری و برنامهریزی است.
مدیریت کیفیت
یگانه کامران مهر؛ عزت اله اصغری زاده؛ فاطمه ثقفی
چکیده
درعصر حاضر تاثیر هوش مصنوعی در همه صنایع از جمله صنعت بیمه بر کسی پوشیده نیست. بهره گیری از هوش مصنوعی به صنعت بیمه کمک می کند تا خطرات مختلف را پیش بینی کرده وبه این ترتیب برنامه های مناسب برای مدیریت آن را اجرا کند. تحقیق حاضر با هدف شناسایی و رتبه بندی کاربردهای هوش مصنوعی ارتقادهنده کیفیت خدمات بیمهای انجام شد. سازمان تامین اجتماعی ...
بیشتر
درعصر حاضر تاثیر هوش مصنوعی در همه صنایع از جمله صنعت بیمه بر کسی پوشیده نیست. بهره گیری از هوش مصنوعی به صنعت بیمه کمک می کند تا خطرات مختلف را پیش بینی کرده وبه این ترتیب برنامه های مناسب برای مدیریت آن را اجرا کند. تحقیق حاضر با هدف شناسایی و رتبه بندی کاربردهای هوش مصنوعی ارتقادهنده کیفیت خدمات بیمهای انجام شد. سازمان تامین اجتماعی به عنوان مورد مطالعه انتخاب شده است. این تحقیق بر اساس هدف کاربردی است و به لحاظ ماهیت و روش از نوع تحقیقات اکتشافی است و از لحاظ زمانی پژوهش تک مقطعی است. ابتدا با استفاده از ادبیات موضوع کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در صنعت بیمه استخراج شده و در گام دوم این داده ها با نظر خبرگان تکمیل شده و در مرحله بعد با استفاده از ابزار پرسشنامه و روش تصمیم گیری چند شاخصه رتبه بندی شاخص ها انجام شده است. برای تحلیل داده ها، ابتدا از روش فار برای وزن دهی شاخص ها استفاده شده، سپس ماتریس تصمیم تشکیل شده و با استفاده از روش مارکوس، گزینه ها رتبهبندی شد. طبق نتایج پژوهش از میان کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت بیمه گروه «تحلیل داده ها و پردازش و تجزیه»رتبه یک، و«خدمات مشتری» رتبه سه و «امنیت سایبری» و «اتوماسیون» هر دو رتبه چهار را به خود اختصاص دادند. لذا این پژوهش نیز توجه به آماده سازی زمینه برای تحلیل داده های حجیم را برجسته می سازد.
مدیریت کیفیت
علی ابراهیمی کردلر؛ حسین صفری؛ حلیه سادات آقامیری؛ فاطمه شریفی تبار؛ محسن مرادی مقدم
چکیده
در دنیای رقابتی امروز، سازمانها برای حفظ جایگاه خود باید از رقبا متمایز شوند که این تمایز از طریق مزیت رقابتی، ناشی از قابلیتها یا استراتژیهای نوآورانه، به دست میآید. قابلیتهای سازمانی نقش مهمی در موفقیت کسبوکار دارند. همچنین، استفاده از مدلهای تعالی سازمانی مانند EFQM نیز به شناسایی فرصتها و بهبود عملکرد کمک کرده و در ...
بیشتر
در دنیای رقابتی امروز، سازمانها برای حفظ جایگاه خود باید از رقبا متمایز شوند که این تمایز از طریق مزیت رقابتی، ناشی از قابلیتها یا استراتژیهای نوآورانه، به دست میآید. قابلیتهای سازمانی نقش مهمی در موفقیت کسبوکار دارند. همچنین، استفاده از مدلهای تعالی سازمانی مانند EFQM نیز به شناسایی فرصتها و بهبود عملکرد کمک کرده و در سازمانها به ارزیابی انسجام داخلیشان میپردازد. با توجه به اینکه وضعیت توانمندیهای سازمانی در شرکت همراه اول (شرکت ارتباطات سیار ایران) بر اساس نسخه جدید مدل EFQM مورد بررسی قرار نگرفته است، این تحقیق به دنبال شناسایی قابلیتهای سازمانی مدل جدید و طراحی یک مدل ریاضی بهینهسازی بر اساس آن است. روش تحقیق این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری شامل متخصصان دانشگاهی، فعالان حوزه تعالی سازمانی و کارشناسان شرکت همراه اول (MCI) است. در این تحقیق ابتدا با بهرهگیری از مرور ادبیات سیستماتیک، مهمترین قابلیتهای سازمانی از منابع معتبر استخراج و دستهبندی گردید. در گام دوم، بر مبنای دیدگاه خبرگان و با استفاده از سیستم استنتاج فازی، روابط علیِ میان قابلیتها و مدل تعالی سازمانی مدلسازی شدند. سپس برای هر قابلیت، معادلات ریاضی بهمنظور تعریف تابع کمّیسازی استخراج شد و کلیت مدل ریاضی قابلیتها، تدوین گردید. در نهایت، با بهکارگیری الگوریتم ژنتیک، پارامترهای مدل ریاضی بهینهسازی شدند تا بهترین ترکیب قابلیتها در راستای تعالی سازمانی تعیین شود. در پایان، پیشنهاداتی برای کاربرد عملی چارچوب در شرکتها و مسیرهای توسعه آتی پژوهش ارائه شده است.
عدم قطعیت
مریم تاجیک خاوه؛ مریم دانشور؛ سید حسین رضوی حاجی آقا
چکیده
انتخاب مسیر در شبکههای حملونقل چندوجهی یکی از مسائل کلیدی در مدیریت و برنامهریزی حملونقل است که با توجه به ماهیت چندوجهی و پیچیدگیهای ناشی از عدم قطعیت، نیازمند رویکردهای پیشرفته در مدلسازی و بهینهسازی است. هدف این پژوهش ارائه یک مدل ریاضی چندهدفه برای انتخاب مسیر بهینه در شبکه حملونقل چندوجهی است که در آن هزینههای ...
بیشتر
انتخاب مسیر در شبکههای حملونقل چندوجهی یکی از مسائل کلیدی در مدیریت و برنامهریزی حملونقل است که با توجه به ماهیت چندوجهی و پیچیدگیهای ناشی از عدم قطعیت، نیازمند رویکردهای پیشرفته در مدلسازی و بهینهسازی است. هدف این پژوهش ارائه یک مدل ریاضی چندهدفه برای انتخاب مسیر بهینه در شبکه حملونقل چندوجهی است که در آن هزینههای حملونقل، انتشار کربن و انحراف زمان ارسال به حداقل برسد ضمن اینکه ارزش کالا حفظ شود. این مدل با در نظر گرفتن پنجرههای زمانی و مدیریت عدم قطعیت، به دنبال ارائه راهحلهای پایدار برای بهبود عملکرد سیستمهای حملونقل است. در این مدل ظرفیت و تقاضا حملونقل در هر دوره ثابت و هزینهها و زمان غیر قطعی هستند. خروجی حل این مدل انتخاب مسیر و حالات حملونقل به گونهای است که اهداف مدل بهینه شود. همچنین از رویکرد بهینهسازی استوار برای مدیریت عدم قطعیت و ارائه مدلی که در شرایط غیرقطعی نیز قابلیت اطمینان خود را حفظ کند، استفاده شده است. بهمنظور اعتبارسنجی مدل، یک مثال عددی شبکه حملونقل چندوجهی با رویکرد برنامهریزی آرمانی حل شده است. نتایج نشان میدهند که مدل پیشنهادی با استفاده از بهینهسازی استوار، انعطافپذیری لازم برای تطبیق با تغییرات را دارد و میتواند به بهبود کیفیت خدمات و کاهش هزینههای عملیاتی کمک کند. همچنین استفاده از رویکرد بهینهسازی استوار در شبکه حملونقل چندوجهی منجر به افزایش تابآوری و کارایی شبکه میگردد.
مدیریت صنعتی
مریم پرندوارفومنی؛ رضا رادفر؛ عباس طلوعی اشلقی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی نیازمندیهای اجرای دورکاری در سازمانهای عصر انقلاب پنجم است. اجرای صحیح دورکاری به عوامل زیادی بستگی دارد، توجه و بررسی این عوامل اجرای این فرآیند را بهبود میبخشد. بدین منظور از رویکرد سیستم نرم (SSM)، که تحت پارادایم تحقیق در عملیات نرم و مطالعات کیفی قرار دارد و روشی خبره محور است، بهره گرفتهاست. لذا از نظرات ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی نیازمندیهای اجرای دورکاری در سازمانهای عصر انقلاب پنجم است. اجرای صحیح دورکاری به عوامل زیادی بستگی دارد، توجه و بررسی این عوامل اجرای این فرآیند را بهبود میبخشد. بدین منظور از رویکرد سیستم نرم (SSM)، که تحت پارادایم تحقیق در عملیات نرم و مطالعات کیفی قرار دارد و روشی خبره محور است، بهره گرفتهاست. لذا از نظرات ۹ نفر از خبرگان با تجربه، در قالب مصاحبههای نیمهساختار یافته در این زمینه استفاده نمودهاست. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که، تعارض نقش، کاهش تعادل کار و زندگی، و استرس ناشی از انزوای اجتماعی بهعنوان مشکلات عمده شناسایی شدند. همچنین، محدودیتهای زیرساختی و فناورانه، از جمله کمبود دسترسی به اینترنت پرسرعت و ضعف امنیت سایبری، فقدان ابزارهای هوشمندسازی محیط کار و خانه، و هزینههای هوشمندسازی، تأثیر منفی بر اثربخشی سیستم دورکاری داشتند. در سطح سازمانی نیز، نبود سیاستهای شفاف، ساختارهای پشتیبانی ناکافی، و کمبود ابزارهای مناسب برای ارزیابی عملکرد کارکنان از چالشهای قابلتوجه بودند. در انتها بر اساس تحلیل نتایج و شناسایی چالشهای موجود در سیستمهای دورکاری، مجموعهای از تغییرات پیشنهادی برای بهبود این سیستمها ارائه شده است. به عنوان نمونه در سطح فردی، یکی از مهمترین اولویتها ارائه آموزشهای جامع دیجیتالی برای کارکنان است. علاوه بر این، ایجاد برنامههای مشاورهای و حمایتی به منظور کاهش استرس و انزوای کارکنان از اهمیت بالایی برخوردار است. در سطح سازمانی، تمرکز بر تدوین سیاستهای شفاف برای دورکاری و در سطح فناورانه، تقویت زیرساختهای فناوری اطلاعات از اولویتهای اصلی هستند.