محمد علی خاتمی فیروزآبادی؛ عباس عباسی آذر؛ محمد رضا تقوا؛ کامران فیضی
چکیده
در این تحقیق با ترکیب روش های کمی وکیفی اقدام به تهیه مدلی سه متغیره برای ارزشگذاری خدمات الکترونیک سازمانهای ارائه دهنده خدمات الکترونیکی عمومی و مطالعه موردی سامانه صدور مجوز سالیانه طرح ترافیک که تماما" به صورت الکترونیک عرضه می گردد، شده است. مبنای تدوین مدل مذکور، استفاده از نظرات گروه خبره (با استفاده از روش دلفی)، تعیین روابط ...
بیشتر
در این تحقیق با ترکیب روش های کمی وکیفی اقدام به تهیه مدلی سه متغیره برای ارزشگذاری خدمات الکترونیک سازمانهای ارائه دهنده خدمات الکترونیکی عمومی و مطالعه موردی سامانه صدور مجوز سالیانه طرح ترافیک که تماما" به صورت الکترونیک عرضه می گردد، شده است. مبنای تدوین مدل مذکور، استفاده از نظرات گروه خبره (با استفاده از روش دلفی)، تعیین روابط بین متغیرها (با استفاده از تکنیک دیمتل) و در نهایت استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی برای تایید روایی سازه. برای این تحققیق 4 فرضیه شامل: استفاده از نظر مشتریان، محاسبه هزینه های سخت افزاری، نرم افزاری و اداری تعیین شد. دو متغیر نخست کمی بوده و داده های آن از دفاتر مالی استخراج شده است. اما، متغیر سوم کیفی بوده و از طریق رابطه همبستگی با دو متغیر قبلی اقدام به تعیین ارزش کمی برای آن شده است.یافته های این تحقیق هم جهت با تحقیقات گذشته شامل مطالعات گانت و همکاران می باشد.
شقایق وزیری؛ آرش زارع طلب؛ مانی شریفی
چکیده
جدول زمانبندی درسی، مسئله تخصیص هفتگی یک مجموعه درس و استاد به مکان و زمان بنا بر یکسری محدودیت های سخت و نرم در دانشگاه میباشد. در هر نیمسال، مدیران گروههای آموزشی برای تولید جدول زمانبندی درسی از جدولهای نیمسالهای گذشته و روش سعی و خطا استفاده میکنند؛ هر چند تغییر سریع نیازمندیهای دانشگاه در هر نیمسال، محدودیتها و قوانین ...
بیشتر
جدول زمانبندی درسی، مسئله تخصیص هفتگی یک مجموعه درس و استاد به مکان و زمان بنا بر یکسری محدودیت های سخت و نرم در دانشگاه میباشد. در هر نیمسال، مدیران گروههای آموزشی برای تولید جدول زمانبندی درسی از جدولهای نیمسالهای گذشته و روش سعی و خطا استفاده میکنند؛ هر چند تغییر سریع نیازمندیهای دانشگاه در هر نیمسال، محدودیتها و قوانین حاکم سبب گردیده این روش راه حل مناسبی به شمار نمیآید. در این پژوهش به طراحی و توسعه مدل ریاضی دو هدفه با در نظر گرفتن ترجیحات دانشجویان و اساتید پرداختیم، از آنجایی که مدل به دلیل پیچیدگی از روش های مرسوم مسائل غیرخطی قابل حل نبود از الگوریتم متاهیوریستک تبریدشبیه سازی شده برای حل مدل ریاضی در دو مرحله، بهرهبرده ایم. در مرحله اول ، سیستم به صورت خودکار جواب هایی را تولید میکند که در آن کلیه محدودیت های سخت برآورده میشود. سپس، این جواب ها در مرحله دوم با لحاظ کردن ساختارهای همسایگی مختلف بهبود مییابند، این مجموعه در بسته نرم افزار کامپیوتری با محیط کاربری توسط زبان برنامه نویسی C# و بکارگیری پایگاه دادهSQL پیاده سازی شده است. این سیستم، توسط دادههایی که از دانشگاه آزاد گرد آمده است، امتحان گردیده و نتایج حاکی از پیشرفت چشمگیری است که نسبت به فرآیند دستی وجود دارد. در کل سیستم انعطاف پذیر و آسان برای امتحان سناریوهای مختلف زمانبندی است.
محمدرضا نعمت الله؛ مجید ضماهنی؛ محمدرضا دارایی؛ امیرحسین امیرخانی
چکیده
امروزه صنایع خودرو سازی برای بکارگیری مدیریت دانش ،به دستاوردهای علمی روی آورده اند.اما در این فرایند با کاستی هایی روبرو هستند که از جمله آنها می توان به عدم توجه به تجربیات کاری و مهارتهای افراد با تجربه است،.هدف اصلی این تحقیق تعیین چارچوبی برای تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار می باشد .روش پژوهش حاضرازنظرهدف کاربردی و از لحاظ نحوه ...
بیشتر
امروزه صنایع خودرو سازی برای بکارگیری مدیریت دانش ،به دستاوردهای علمی روی آورده اند.اما در این فرایند با کاستی هایی روبرو هستند که از جمله آنها می توان به عدم توجه به تجربیات کاری و مهارتهای افراد با تجربه است،.هدف اصلی این تحقیق تعیین چارچوبی برای تبدیل دانش ضمنی به دانش آشکار می باشد .روش پژوهش حاضرازنظرهدف کاربردی و از لحاظ نحوه جمع آودی اطلاعات از نوع پیمایشی می باشد . بدین منظور پس از مرور ادبیات و تحلیل شکاف مطالعاتی، با استفاده از روش دلفی و نظرسنجی از خبرگان به شناسایی ابعاد ممکن در دانش ضمنی پرداخته شده است. جامعه آماری ترکیبی از خبرگان دانشگاهی و صنعت خودرو سازی بود و نمونه گیری از روش قضاوتی انجام شد ، حجم نمونه شامل 30 نفر از اساتید علمی و متخصصان بود. پرسشنامه بادرج ۴بعد و ۳۰ سنجه استخراج و از یک طیف لیکرت با مقیاس ۵ گانه از تاثیر کم تا زیاد در دو مرحله توزیع گردید ودر مرحله اول تمامی ابعاد که مبتنی بر ادبیات و مبانی نظری تحقیق بود بر اساس میانگین بدست آمده رتبه بندی شدند و اتفاق نظر میان اعضای پنل حاصل شد و در مرحله دوم دلفی نیزضریب توافق همانندمرحله اول میان اعضا پنل بوجودآمد و نظر سنجی با توجه به اشباع نظری متوقف شد.یافته های تحقیق نشان می دهد که از نظر خبرگان چهار بعد سازمانی ، برنامه ریزی وشروع پروژه ،تسخیر و مدلسازی دانش ضمنی ، و مستند سازی دانش صریح را میتوان بعنوان چارچوب تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح نام برد.
علیرضا رشیدی کمیجان؛ امین گردانی
چکیده
مسائل برنامه ریزی پرواز به طور کلی شامل چهار مسئله ( طراحی برنامه پرواز ، تخصیص ناوگان، مسیریابی هواپیماها و زمانبندی خدمه ) می باشد. در این پژوهش مدلی برای یکپارچه سازی مسیریابی هواپیماها و زمانبندی خدمه برای خطوط هوایی با تنوع ناوگان و هاب تعمیرات ارائه شده است. هدف اصلی مدل ارائه شده تعیین زنجیرهی پروازی برای هواپیماها و تخصیص ...
بیشتر
مسائل برنامه ریزی پرواز به طور کلی شامل چهار مسئله ( طراحی برنامه پرواز ، تخصیص ناوگان، مسیریابی هواپیماها و زمانبندی خدمه ) می باشد. در این پژوهش مدلی برای یکپارچه سازی مسیریابی هواپیماها و زمانبندی خدمه برای خطوط هوایی با تنوع ناوگان و هاب تعمیرات ارائه شده است. هدف اصلی مدل ارائه شده تعیین زنجیرهی پروازی برای هواپیماها و تخصیص خدمه ( تیم پرواز) به تمام پروازهای هواپیماها با توجه به قوانین و مقررات در نظرگرفته شده توسط خطوط هوایی برای هواپیماها و خدمه به نحوی است، که هزینههای کل خطوط هوایی کمینه شود. بر خلاف مدلهای پکپارچه سازی شده که توسط پژوهشگران پیشین در این حوزه ارائه شده است، نوع ناوگان و هاب نگهداری و تعمیرات در این پژوهش متنوع در نظر گرفته شده است. همچنین بحث کمینه کردن پروازهای بدون بلیت برای خدمه و هواپیما که می تواند هزینههای سنگینی را بر خطوط هوایی تحمیل کند به عنوان بخشی از تابع هدف در مدل ارائه شده، آورده شده است. برای حل مسئله در ابعاد کوچک از نرم افزار گمز و در ابعاد بزرگتر با توجه به پیچیده بودن مسئله و پیچیدگی محاسباتی آن، از روش فراابتکاری ژنتیک استفاده شده است. با توجه به آزمایشهای انجام شده، الگوریتم ژنتیک پیشنهادی می تواند جوابی بهینه و یا نزدیک به بهینه را در زمانی قابل قبولی ارائه دهد.
آرمان ساجدی نژاد؛ میثم لطفی
چکیده
در این مقاله یک مدل بهینه زمانبندی نگهداری و تعمیرات (نت) پیشگیرانه غیر ادواری برای سیستمهای چند جزیی (سری - موازی) ، بر مبنای حداکثر قابلیت دسترسی اجزای سیستم (که تعیین بازه بازرسی بهینه را به همراه دارد) ارایه شده است. همچنین در این مقاله علاوه بر تامین سطح قابلیت اطمینان مورد نیاز سیستم و ارضای سایر محدودیتهای سیستمی (فعالیتهای ...
بیشتر
در این مقاله یک مدل بهینه زمانبندی نگهداری و تعمیرات (نت) پیشگیرانه غیر ادواری برای سیستمهای چند جزیی (سری - موازی) ، بر مبنای حداکثر قابلیت دسترسی اجزای سیستم (که تعیین بازه بازرسی بهینه را به همراه دارد) ارایه شده است. همچنین در این مقاله علاوه بر تامین سطح قابلیت اطمینان مورد نیاز سیستم و ارضای سایر محدودیتهای سیستمی (فعالیتهای نت و منابع در دسترس)، کل هزینههای (مستقیم و غیر مستقیم) مرتبط با نت کمینه شده و برخی از فعالیتهای نت شامل بازرسی و سرویس ساده، تعمیرات پیشگیرانه و تعویض پیشگیرانه برای هر جزء پیشنهاد شده است. از آنجا که مدل پیشنهادی دارای ساختاری پیچیده است، لذا به منظور حل آن از الگوریتم فراابتکاری ژنتیک (G.A) استفاده و نتایج ارایه گردیده است. در پایان، کارایی و استفاده از این مدل، در قالب یک مطالعه موردی، برای یک سیستم 10 جزیی سری - موازی (نزدیک به واقعیت) نشان داده شده است.
امیر دانشور؛ مهدی همایون فر؛ الهام اخوان
چکیده
طبقهبندی دادهها از مباحث اساسی علم مدیریت است که از رویکردهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. روشهای هوش مصنوعی از مهمترین روشهای طبقهبندی هستند که اغلب آنها تابع دقت کل را در ارزیابی عملکرد مد نظر قرار میدهند. از آنجاییکه در دیتاستهای نامتوازن، این تابع، هزینه خطاهای پیشبینی را یکسان در نظر میگیرد، در این پژوهش ...
بیشتر
طبقهبندی دادهها از مباحث اساسی علم مدیریت است که از رویکردهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. روشهای هوش مصنوعی از مهمترین روشهای طبقهبندی هستند که اغلب آنها تابع دقت کل را در ارزیابی عملکرد مد نظر قرار میدهند. از آنجاییکه در دیتاستهای نامتوازن، این تابع، هزینه خطاهای پیشبینی را یکسان در نظر میگیرد، در این پژوهش علاوه بر تابع دقت کل، از تابع حساسیت نیز به منظور افزایش دقت در هر یک از کلاسهای از پیشتعریفشده، استفاده شده است. بهعلاوه، بدلیل پیچیدگی فرآیند کسب اطلاعات از تصمیمگیرنده، از الگوریتم فرا ابتکاری NSGA II جهت استنتاج مقادیر پارامترها، (بردار وزن و سطوح برش بین کلاسها) استفاده گردیده است. در هر تکرار، الگوریتم با استفاده از بردار وزن برآورد شده و دیتاستها، امتیاز هر آلترناتیو را با تابع Sum Product محاسبه نموده و در مقایسه با سطوح برش تخمینی، آن آلترناتیو را به یکی از دستهها تخصیص میدهد. سپس با استفاده از توابع برازش، دسته تخمینی و دسته واقعی را مقایسه نموده و این فرایند تا بهینهسازی پارامترها ادامه مییابد. مقایسه نتایج الگوریتمهای NSGA II و NRGA، نشاندهنده کارایی بالای الگوریتم ارائه شده است.
مسلم پیمانی فروشانی؛ امیرحسین ارضاء؛ مریم حمیدی زاده؛ مهدی اصغرزاده
چکیده
تشکیل پرتفوی بهینه بر اساس ریسک و بازده، از تصمیمات مهم سرمایهگذاران در بازارهای مالی است که برای آن روشهای مختلفی وجود دارد. اولین روشی که بهمنظور تشکیل و بهینهسازی پرتفوی معرفی گردید، روش میانگین-واریانس مارکویتز بود. اما این روش به دلیل فرض نرمال بودن تابع توزیع بازدهی، فقط ویژگیهای خاصى از تابع توزیع بازدهی (بازده مورد ...
بیشتر
تشکیل پرتفوی بهینه بر اساس ریسک و بازده، از تصمیمات مهم سرمایهگذاران در بازارهای مالی است که برای آن روشهای مختلفی وجود دارد. اولین روشی که بهمنظور تشکیل و بهینهسازی پرتفوی معرفی گردید، روش میانگین-واریانس مارکویتز بود. اما این روش به دلیل فرض نرمال بودن تابع توزیع بازدهی، فقط ویژگیهای خاصى از تابع توزیع بازدهی (بازده مورد انتظار و واریانس) را در نظر میگرفت. روش دیگری که سالها بعد به منظور بهینهسازی پرتفوی مورد استفاده قرار گرفت، روش تسلط تصادفی بود که تمام تابع توزیع بازدهی را به جای برخی ویژگیهای خاص مانند واریانس، در نظر میگیرد. پژوهش حاضر به بررسی روش تسلط تصادفی در بهینهسازی پرتفوی و مقایسه عملکرد این روش با بهینهسازی پرتفوی به روش مارکویتز، با استفاده از معیارهای ارزیابی عملکرد در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. معیارهای ارزیابی عملکرد مورد استفاده در این پژوهش شامل چهار معیار شارپ، ترینر، سورتینو و امگا میباشد. نتایج این تحقیق نشاندهنده برتری عملکرد روش تسلط تصادفی مرتبه دوم بر روش مارکویتز در رویکرد برون نمونهای و درون نمونهای است. همچنین روش تسلط تصادفی مرتبه دوم، بازدهی تجمعی بالاتری نسبت به روش مارکویتز دارد.
حمیدرضا جعفری؛ پریوش ترکی
چکیده
از آنجایی که سهم بازار کسب شده به عنوان یک شاخص کلیدی در شرکتهای بیمه و یک پارامتر از نوع همبسته قلمداد میشود، (مجموع سهم بازار کسب شده توسط تمام رقبا بر حسب درصد برابر صد در صد است )، از طرفی حداکثر مقدار قابل کاهش در میزان منابع بکار رفته (ورودیها) جهت رسیدن به مرز کارایی تابعی از میزان بزرگی ورودی میباشد، با این حال مدلهای کلاسیک ...
بیشتر
از آنجایی که سهم بازار کسب شده به عنوان یک شاخص کلیدی در شرکتهای بیمه و یک پارامتر از نوع همبسته قلمداد میشود، (مجموع سهم بازار کسب شده توسط تمام رقبا بر حسب درصد برابر صد در صد است )، از طرفی حداکثر مقدار قابل کاهش در میزان منابع بکار رفته (ورودیها) جهت رسیدن به مرز کارایی تابعی از میزان بزرگی ورودی میباشد، با این حال مدلهای کلاسیک DEA قادر به در نظر گرفتن موارد ذکر شده نیستند. لذا معمولاً نتایج حاصل از مدلهای مذکور غیر واقعی بوده و معتبر نیستند، در این تحقیق یک مدل ریاضی مبتنی بر DEA جهت تعیین استراتژیهای رقابتی با در نظر گرفتن پارامترهای همبسته و اندازه سازمانهای بیمه ارایه شده است، نتایج حاکی از این بود که بکارگیری مدل پایه ای CCR جهت حل مسأله مورد بررسی دارای نتایجی غیر عملی و متناقض با شرایط و محدودیتهای دنیای واقعی است. این در حالی است که مدل پیشنهادی تحقیق بسیار کاراتر عمل کرده و نتایج حاصل از آن حاکی از این بود که مدل پیشنهادی، نقاط ضعف مدل های پایهای DEA را در حوزه این مسایل به خوبی برطرف کرده است.
رضا عباسی؛ ملیحه بینشیان
چکیده
امروزه اساس کار اغلب هلدینگ ها و شرکتهای پیمانکاری، مبتنی بر پروژههایشان است لذا بخش اعظم درآمدهای آنها در گرو انتخاب و اجرای صحیح پروژه ها می باشد. اصولا ارزیابی و انتخاب پروژهها جهت تشکیل سبد بهینه پروژه سازمان، یک مسئله تصمیمگیری چندمعیاره است که با توجه به ماهیت آن و قضاوتهای ذهنی تصمیمگیرندگان، دارای عدم قطعیت و ابهام ...
بیشتر
امروزه اساس کار اغلب هلدینگ ها و شرکتهای پیمانکاری، مبتنی بر پروژههایشان است لذا بخش اعظم درآمدهای آنها در گرو انتخاب و اجرای صحیح پروژه ها می باشد. اصولا ارزیابی و انتخاب پروژهها جهت تشکیل سبد بهینه پروژه سازمان، یک مسئله تصمیمگیری چندمعیاره است که با توجه به ماهیت آن و قضاوتهای ذهنی تصمیمگیرندگان، دارای عدم قطعیت و ابهام میباشد. از اینرو مدیران نیازمندی سازوکاری نظاممند هستند تا درحضور معیارهای متعدد، تصمیمگیری صحیحی را اتخاذ نمایند. در این مقاله، چارچوبی یکپارچه مبتنی بر رویکرد بسط عملکرد کیفیت فازی و روش فرآیند تحلیل شبکهای فازی، جهت برگرداندن نیازمندیهای کارفرمایان به مشخصههای فنی موردنیاز و همچنین ارزیابی و انتخاب پروژههای کاندید برای ورود به سبد پروژههای سازمان پیشنهاد میشود. برای نمایش قابلیتهای چارچوب پیشنهادی، ارزیابی و انتخاب مناسبترین پروژه در حوزه ساختمان و ابنیه در یک شرکت پروژه محور دردستور کار قرار گرفت. نتایج حاصله بیانگر آن است که در میان نیازمندیهای کارفرمایان این حوزه، "مدیریت نظاممند ریسک پروژه" از بیشترین وزن (اهمیت) و در بین مشخصههای فنی موردنیاز پروژه (معیارهای ارزیابی پروژه) "توانمندی فناوری" با امتیاز 0.088 از اهمیت بالاتری نسبت به سایر معیارها برخوردارند. بعلاوه پروژه پیشنهادی پنجم در مجموع کلیه معیارها بیشترین امتیاز را به خود اختصاص داده و بهعنوان پروژه کاندید قرار گرفته است.
حامد داوری اردکانی؛ اردشیر احمدی
چکیده
در این مقاله، به توسعه یک مدل برنامهریزی تصادفی برای مسأله انتخاب سبد دارایی چنددورهای با درنظرگرفتن هزینههای معامله و محدودیت تعداد دارایی پرداخته میشود. مدل ارائهشده، ضمن تضمین دستیابی به حداقلی از بازده، ریسک را کمینه میکند. به منظور تولید درخت سناریوی پارامترهای تصادفی، از تبدیل جانسون و فرآیند نمونهگیری در چارچوب ...
بیشتر
در این مقاله، به توسعه یک مدل برنامهریزی تصادفی برای مسأله انتخاب سبد دارایی چنددورهای با درنظرگرفتن هزینههای معامله و محدودیت تعداد دارایی پرداخته میشود. مدل ارائهشده، ضمن تضمین دستیابی به حداقلی از بازده، ریسک را کمینه میکند. به منظور تولید درخت سناریوی پارامترهای تصادفی، از تبدیل جانسون و فرآیند نمونهگیری در چارچوب یک مدل گام تصادفی استفاده میشود. سپس، دادههای تاریخی 28 شاخص صنعت داخلی به منظور پیادهسازی روش تولید درخت سناریوی پارامترهای تصادفی مورد استفاده قرار میگیرند. نهایتاً مدل برنامهریزی تصادفی، با استفاده از مجموعه سناریوهای تولیدشده حل میشود. نتایج حل مدل ارائهشده نشان میدهند که افزایش هزینه معامله و ثروت هدف، ریسک سرمایهگذاری را افزایش میدهند. همچنین، نتایج حل مدل با مجموعه سناریوهای متفاوت، پایایی دروننمونهای مناسبی را از منظر ریسک و بازده نشان میدهد. به علاوه، شبیهسازی پویای ارزش تجمعی داراییهای سرمایهگذار نشان میدهد که با افزایش حداقل بازده مورد انتظار، نوسانپذیری ثروت سرمایهگذار افزایش خواهد یافت.