ارزیابی تولید ناب با استفاده از رویکرد ترکیبی از تکنیک های ANP و DEMATEL در شرایط فازی

احمد جعفر نژاد؛ احمد احمدی؛ محمد حسن ملکی

دوره 8، شماره 20 ، فروردین 1390، صفحه 1-25

چکیده
  تاکنون تلاش های فراوانی در دو حوزه ی مفهومی، و سنجش و پیاده سازی تولید ناب از سوی محققین دانشگاهی و اجرایی صورت گرفته است. مقاله ی حاضر با بررسی مطالعات پژوهشی انجام شده در این حوزه ها، سعی در ارائه ی پیشنهادهایی در دو محور زیر دارد: 1. آشنایی مخاطبان با مفهوم و تعریف جامع نابی و 2. ارائه چارچوب ارزیابی مناسبی که مبتنی بر تعریف جامع نابی ...  بیشتر

مسئله جایابی پوششی با در نظر گرفتن تراکم مشتریان و تقاضای از دست رفته با روش حل الگوریتم ژنتیک

حسن شوندی؛ مهدی مردانه خامنه

دوره 8، شماره 20 ، فروردین 1390، صفحه 27-48

چکیده
  در شبکه های خدمت رسانی یا شبکه های توزیع محصولات، هر گره بیانگر یک ناحیه تقاضا است و میزان تقاضا برای آنها برآورد می شود. یال های شبکه نیز بیانگر راه های ارتباطی بین گره هاست که معمولا با فاصله بین دو گره یا زمان مسافرت بین آنها همراه است. در مسائل جایابی پوششی، هدف جایابی تعدادی خدمت دهنده در شبکه است به گونه ای که تقاضای مشتریان در ...  بیشتر

ارزیابی و اولویت بندی استراتژی ها با استفاده از تکنیک الکتره 3 در محیط فازی (مطالعه موردی: شرکت تماد)

ابوالفضل کزازی؛ مقصود امیری؛ فاطمه رهبر یعقوبی

دوره 8، شماره 20 ، فروردین 1390، صفحه 49-79

چکیده
  پژوهش حاضر کاربرد روش های تصمیم گیری با شاخص های چندگانه را در ارزیابی و انتخاب استراتژی های شرکت تماد مورد ملاحظه قرار می دهد. بدین منظور در مرحله اول با تشکیل گروه خبرگان در شرکت تماد، استراتژی های شرکت از طریق ماتریس نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها شناسایی شده و در مرحله دوم، استراتژی های حاصله توسط تکنیک ELECTRI III رتبه بندی شده ...  بیشتر

ارائه الگوریتم تکاملی چند هدفه برای سیستم های موجودی احتمالی با مرور دائم

سهیلا خویشتن دار؛ فرهاد فرزد؛ مصطفی زندیه

دوره 8، شماره 20 ، فروردین 1390، صفحه 81-99

چکیده
  سیستم های کنترل موجودی مختلف تلاش می کنند زمان و مقدار سفارش را به گونه ای تعیین نمایند که با کمترین هزینه، بیشترین سطح خدمت به مشتری فراهم گردد. سیستم موجودی احتمالی مرور دائم این مقاله، سه هدف مربوط به هزینه و کمبود را کینه سازی می نمایند. در این مدل برخلاف مدلهای سنتی موجودی، سطح خدمت به مشتری به شکل هزینه کمبود، وارد تابع هدف نمی ...  بیشتر

مدلی جهت محاسبه میزان پرداخت های انگیزشی به کارکنان با استفاده از تصمیم گیری های چند معیاره

علی محتشمی؛ سروناز طیبی

دوره 8، شماره 20 ، فروردین 1390، صفحه 101-128

چکیده
  مسئله تخصیص پاداش عادلانه به افراد سازمان که جنبه انگیزشی داشته باشد همواره از دغدغه های مدیران سازمان ها بوده است. در این مقاله سعی شده تا مدلی ابتکاری جهت محاسبه میزان پرداخت های انگیزشی به کارکنان ارائه شود. با توجه به ماهیت چند شاخصه ارزیابی افراد در سازمان ها این تحقیق با استفاده از روش های تصمیم گیری چند معیاره به ارائه یک متدولوژی ...  بیشتر

تعیین بهترین توالی انجام چند کار در محیط جریان کارگاهی تک ماشینی با استفاده از روش ارزیابی چند معیاره فازی

نسیم اکرام نصرتیان

دوره 8، شماره 20 ، فروردین 1390، صفحه 129-146

چکیده
  یکی ازمراحل برنامه ریزی تولید، تعیین توالی عملیات است. توالی عملیات توسط یک سری از شاخص های کارایی مانند میانگین زمان تکمیل کارها، حداکثر دیرکرد کارها و میانگین دیر کرد کارها و ... ارزیابی می شود. جهت برآورده ساختن هر یک از شاخص های کارایی، یک سری قاعده یا الگوریتم هیوریستیک ارائه شده است مانند قاعده کوتاهترین زمان انجام سفارش که شاخص ...  بیشتر

مدیریت بهینه سطح سیگمای تولید با به کارگیری سیستم بارکد در صنایع چوب و کاغذ مازندران

امیر عباس یزدانی؛ یاسر فلاح ماکرانی؛ رمضان غلامی

دوره 8، شماره 20 ، فروردین 1390، صفحه 147-166

چکیده
  یکی از شایع ترین مشکلات کیفی واحدهای صنعتی، سطح پایین و پراکندگی زیاد مشخصات کیفی محصولات تولیدی است. پیچیدگی رویه ها موجب می شود که مدیران قادر به اتخاذ تصمیم مناسب جهت حل این مشکل نباشند. شش سیگما، ابزاری قدرتمند برای تنظیم پارامترهای فرایندهای تولید و بهسازی آن تا حصول به تولیداتی قابل رقابت می باشد. برای اینکه بتوان متغیرهای کیفی ...  بیشتر

شناسایی و رتبه بندی عوامل کلیدی موثر در توسعه محصول جدید در گروه خودرو سازی سایپا با رویکرد AHP

علیرضا ممقانی؛ سهیل سرمد سعیدی؛ محمدرضا کاباران زاد قدیم

دوره 8، شماره 20 ، فروردین 1390، صفحه 167-194

چکیده
  توسعه محصول جدید (NPD)، به عنوان رویکردی نو، مطرح است شناخت عوامل کلیدی این رویکرد، می تواند در کاهش ریسک های تصمیم گیری برای مدیران مفید باشد. در این تحقیق سعی شده با مطالعات کتابخانه ای و مشاوره با اساتید دانشگاهی، مدیران و صاحب نظران در بخش های مرتبط با توسعه محصول در گروه خودروسازی سایپا، تا حد امکان عوامل کلیدی و شاخص های آن شناسایی ...  بیشتر

ارائه الگوریتم تئوری محدودیت های اصلاح شده برای مسائل ترکیب تولید با ظرفیت و تقاضای فازی

ناصر حمیدی؛ پروانه سموئی؛ مهدی اقبالی

دوره 8، شماره 20 ، فروردین 1390، صفحه 195-214

چکیده
  یکی از مسائلی که همواره ذهن محققین عرصه ی تولید را به خود مشغول کرده یافتن پاسخ مناسب برای تعیین مقدار تولید هر محصول بوده است. چنین مسائلی با نام ترکیب تولید شهرت یافته اند و برای حل آن روش های مختلفی ارائه شده است. یکی از این روش ها تئوری محدودیت هاست که یک تئوری ساده قابل فهم و در عین حال کاربردی است. اما متاسفانه با تمام مزایایی که ...  بیشتر