عادل آذر؛ اکرم السادات حسینی
دوره 12، شماره 34 ، مهر 1393، صفحه 1-17
چکیده
امروزه سازمانها با تغییر مداوم نیاز مشتریان و وجود رقابتهای شدید در سطح جهانی، باچالشهای متعددی مواجه شدهاند. هدف مدیریت زنجیره عرضه، بهینهسازی کلیه تصمیماتی است که در طول این زنجیره اعم از عرضهکنندگان مواد اولیه، خطوط تولید، انبار محصول نهایی و مشتریان به وقوع میپیوندد. هدف این تحقیق، طراحی و ارائهی مدل برنامهریزی ...
بیشتر
امروزه سازمانها با تغییر مداوم نیاز مشتریان و وجود رقابتهای شدید در سطح جهانی، باچالشهای متعددی مواجه شدهاند. هدف مدیریت زنجیره عرضه، بهینهسازی کلیه تصمیماتی است که در طول این زنجیره اعم از عرضهکنندگان مواد اولیه، خطوط تولید، انبار محصول نهایی و مشتریان به وقوع میپیوندد. هدف این تحقیق، طراحی و ارائهی مدل برنامهریزی ریاضی تولید برای چند محصول در زنجیره عرضه گروه صنعتی برنز است. مدل ارائه شده در این تحقیق، مدل برنامهریزی خطی آرمانی است که بر حداقل کردن هزینههای لجستیک و هزینه دیرکرد تحویل محصول به مشتری و حداکثر کردن درآمد فروش تمرکز دارد. همچنین وزن آرمانها براساس مقایسات زوجی توسط خبرگان تعیین گردید. این مدل ریاضی 4 آرمان، 188 محدودیت و 510 متغیر دارد. مدل طراحیشده در این تحقیق، با جمعآوری اطلاعات از گروه صنعتی برنز حل گردید و جواب بهینه به دست آمد. پس از مقایسه جوابهای حاصل از حل مدل با وضع موجود، کارایی مدل با استفاده از نظر خبرگان در مورد مطالعه تایید شد.
محمد حیاتی؛ محمد عطایی؛ رضا خالو کاکایی؛ احمد رضا صیادی
دوره 12، شماره 34 ، مهر 1393، صفحه 19-40
چکیده
مدیریت زنجیره تامین، فرآیند برنامه ریزی، اجرا و کنترل کار آمد جریان مواد اولیه، موجودیهای در جریان ساخت، محصولات نهایی و همچنین جریان اطلاعات مرتبط با آن از نقطه اولیه تا نقطه مصرف میباشد و لذا تمامی فعالیتهای سازمان، شرکت و ... را تحت تاثیر قرار میدهد، از این رو توجه به فرصتها و تهدیدهای موجود در عرصه صنعت و تجارت و ارزیابی ...
بیشتر
مدیریت زنجیره تامین، فرآیند برنامه ریزی، اجرا و کنترل کار آمد جریان مواد اولیه، موجودیهای در جریان ساخت، محصولات نهایی و همچنین جریان اطلاعات مرتبط با آن از نقطه اولیه تا نقطه مصرف میباشد و لذا تمامی فعالیتهای سازمان، شرکت و ... را تحت تاثیر قرار میدهد، از این رو توجه به فرصتها و تهدیدهای موجود در عرصه صنعت و تجارت و ارزیابی توان صنایع و شرکتها در رویارویی با عدم قطعیتها و ریسکهای موجود ضروری بوده و مدیریت ریسکهای زنجیره تامین بسیار حائز اهمیت میباشد. در این تحقیق ضمن ارائه یک مدل جامع و سلسله مراتبی، با تکیه بر روش ساختار شکست ریسک، پرسشنامه جامعی از ریسکهای اصلی زنجیره تامین تهیه شده و بر اساس آن این ریسکها در بحث زنجیره تامین فولاد و در شرکت ذوب آهن اصفهان با استفاده از روشهای شباهت به گزینه ایدهآل، مجموع وزین ساده و تسلط تقریبی ارزیابی و رتبهبندی شده است. در ادامه ضمن محاسبه ضریب همبستگی اسپیرمن جهت تشخیص هم گرایی رتبههای حاصل از روشهای مذکور رتبهبندی نهایی عوامل ریسک زنجیره تأمین صنعت فولاد با استفاده از روش میانگین به دست آمد و ریسکهای مربوط به فرایند تامین و تامین کننده بهعنوان بحرانیترین ریسکها شناخته شدند.
حسن جوانشیر؛ سید محمد علی خاتمی فیروزآبادی؛ شیلا سادات فاطمی
دوره 12، شماره 34 ، مهر 1393، صفحه 41-88
چکیده
هدف از این مقاله، یافتن برنامهریزی بهینه حرکت قطارها در مسیرهای تک ریلی به منظور کمینه کردن تاخیرات و هزینههای مرتبط با آن است. در این پژوهش دو مسیر تک خطه متقاطع در نظر گرفته شده است که هر مسیر شامل تعداد مشخصی ایستگاه و بلوک است. همچنین قطارها در صورت رسیدن به برخی ایستگاهها در بازه زمانی مشخصی توقف میکنند. این مساله ...
بیشتر
هدف از این مقاله، یافتن برنامهریزی بهینه حرکت قطارها در مسیرهای تک ریلی به منظور کمینه کردن تاخیرات و هزینههای مرتبط با آن است. در این پژوهش دو مسیر تک خطه متقاطع در نظر گرفته شده است که هر مسیر شامل تعداد مشخصی ایستگاه و بلوک است. همچنین قطارها در صورت رسیدن به برخی ایستگاهها در بازه زمانی مشخصی توقف میکنند. این مساله جزء مسائل برنامهریزی عددصحیح مختلط است که حل آن به دلیل تعداد زیاد متغییرها و محدودیتهای در نظر گرفته شده، با استفاده از روشهای حل دقیق، بسیار زمان بربوده و از دسته مسائل NP-Hard محسوب میشود. به منظور نشان دادن کارایی مدل، مدل در سایز کوچک با استفاده از روش دقیق شاخه و کران توسط نرم افزار LINGO و الگوریتم شبیه سازی تبرید حل گردیده و نتایج مقایسه شده اند که نشان دهنده کارایی مطلوب مدل و روش حل فراابتکاری ارائه شده است
ساسان خلیفه زاده؛ مهدی سیف برقی
دوره 12، شماره 34 ، مهر 1393، صفحه 63-88
چکیده
هدف این مقاله، ارایه یک سیستم تولید- توزیع یکپارچه با مراکز تولید و مراکز توزیع چندگانه در حالت مجاز بودن کمبود است. برای جابجایی محصولات، چند نوع سیستم حمل با قابلیت اطمینان متفاوت در نظر گرفته شده است. مدل پیشنهادی، یک مدل عدد صحیح ترکیبیاتی دو هدفه است. تابع هدف اول، کمینه سازی هزینه سیستم و تابع هدف دوم بیشینه سازی قابلیت اطمینان ...
بیشتر
هدف این مقاله، ارایه یک سیستم تولید- توزیع یکپارچه با مراکز تولید و مراکز توزیع چندگانه در حالت مجاز بودن کمبود است. برای جابجایی محصولات، چند نوع سیستم حمل با قابلیت اطمینان متفاوت در نظر گرفته شده است. مدل پیشنهادی، یک مدل عدد صحیح ترکیبیاتی دو هدفه است. تابع هدف اول، کمینه سازی هزینه سیستم و تابع هدف دوم بیشینه سازی قابلیت اطمینان در حمل و نقل محصولات است. در مدل پیشنهادی، با افزایش اندازه مسائل، زمان حل بسیار افزایش یافته و روش های دقیق در یک زمان معقول، جواب موجهی ارایه نداده اند، به همین دلیل از الگوریتم های فراابتکاری استفاده می شود. در این مقاله، یک الگوریتم ابتکاری بر پایه الگوریتم ژنتیک بنام الگوریتم ژنتیک رتبه ای ارایه شده است. در این روش چند نوع عملگر تقاطع استفاده می شود و پس از بکارگیری آن ها در حل مدل، آن ها از جمعیتی به جمعیت دیگر رتبه بندی می شوند و عملگرهای بهتر، شانس بیشتری در ایجاد جواب های جمعیت بعد دارند. این دو الگوریتم در حل مدل پیشنهادی استفاده شده و نتایج بدست آمده نشان می دهد که الگوریتم ژنتیک رتبه ای نسبت به الگوریتم ژنتیک کلاسیک به خصوص در مثال های بزرگ به جواب های بهتری می رسد
مانی شریفی؛ کامران دشتی ملجلائی
دوره 12، شماره 34 ، مهر 1393، صفحه 89-105
چکیده
در این مقاله مدل جدیدی برای مسئله تخصیص افزونگی با ساختار سری- موازی و زیر سیستمهای k-out-of-n با در نظر گرفتن هزینهای جهت کاهش نرخ خرابی ارائه شده که در آن دو سیاست افزونگی آماده به کار سرد و فعال به عنوان متغیر تصمیم برای هر یک از زیر سیستم ها در نظر گرفته شده است. هدف از حل مدل ارائه شده، تعیین سیاست افزونگی، نوع و تعداد اجزاء مازاد ...
بیشتر
در این مقاله مدل جدیدی برای مسئله تخصیص افزونگی با ساختار سری- موازی و زیر سیستمهای k-out-of-n با در نظر گرفتن هزینهای جهت کاهش نرخ خرابی ارائه شده که در آن دو سیاست افزونگی آماده به کار سرد و فعال به عنوان متغیر تصمیم برای هر یک از زیر سیستم ها در نظر گرفته شده است. هدف از حل مدل ارائه شده، تعیین سیاست افزونگی، نوع و تعداد اجزاء مازاد تخصیص یافته و نیزضریب کاهش نرخ خرابی هر زیر سیستم برای حداکثر کردن قابلیت اطمینان کل سیستم تحت محدودیتهای هزینه و وزن می باشد. ازآنجایی که مسئله تخصیص افزونگی در رسته مسائلNP-hard قرار میگیرد از یک الگوریتم فرا ابتکاری به نام الگوریتم ژنتیک (GA) برای حل مدل استفاده شده و به منظور تنظیم پارامترهای موثر بر این الگوریتم روش سطح پاسخ (RSM) به کار گرفته شده است. در انتها نتایج ارائه شده و مورد تحلیل قرار گرفته است.
احمدرضا قاسمی؛ عزت اله اصغریزاده
دوره 12، شماره 34 ، مهر 1393، صفحه 107-132
چکیده
بهداشت، ایمنی و مدیریت زیستمحیطی(HSE) ازجمله الزامات و ضرورتهای صنایع پرخطر محسوب میشود. این پژوهش درصدد تبیین شاخصهای دخیل در تعالی پایدار در صنایع پرخطر است. یکی از نکات مؤثر در مدلهای تعالی، ارزیابی رابطه علی میان شاخصهای توانمندساز و نتایج است که پژوهش حاضر درصدد بررسی این روابط علی در سطح صنعت پتروشیمی است. بر پایه مدل ...
بیشتر
بهداشت، ایمنی و مدیریت زیستمحیطی(HSE) ازجمله الزامات و ضرورتهای صنایع پرخطر محسوب میشود. این پژوهش درصدد تبیین شاخصهای دخیل در تعالی پایدار در صنایع پرخطر است. یکی از نکات مؤثر در مدلهای تعالی، ارزیابی رابطه علی میان شاخصهای توانمندساز و نتایج است که پژوهش حاضر درصدد بررسی این روابط علی در سطح صنعت پتروشیمی است. بر پایه مدل اعتلای پایدار(تعالی H3SE) در صنایع پتروشیمی، نویسندگان به بررسی رابطه علی میان پنج توانمندساز(رهبری، خطمشیها و راهبردها، کارکنان، منابع و فرایندها) و نتایج(بهداشتی-ارگونومیکی، کارکنان، پیمانکاران، مشتریان، ایمنی- امنیتی، اجتماعی-فرهنگی و نتایج کلیدی عملکرد) پرداختند. برای بررسی روابط علی در این پژوهش از دو تکنیک مدل معادلات ساختاریافته خطی(PLS) و DEMATEL بهرهگیری شده است. بدین منظور پرسشنامهای در میان متخصصین H3SE صنعت پتروشیمی کشور توزیع شد، و از این رهگذر رابطه میان شاخصها بهوسیله ابزارهای پیشگفته مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین با تکنیک DEMATEL و PLS شاخص تأثیرگذاری و با استفاده از ضرایب تعیین درجه تأثیرپذیری کل شاخصها مورد ارزیابی قرار گرفت. هرچند ارزیابی روابط علی میان شاخصها تأثیر به سزایی در تبیین مدلهای تعالی داراست، به نظر میرسد تسری این دیدگاه از رویکردی ایستا به پویا به درک هرچه بیشتر تعاملات رخداده درگذر زمان کمک شایانی نماید.
مجتبی اکبریان؛ سید اسماعیل نجفی
دوره 12، شماره 34 ، مهر 1393، صفحه 133-155
چکیده
مهمترین موضوع در اجرای استراتژیها به روش کارت امتیازی متوازن، ترسیم نقشه استراتژی برای مشخص نمودن ارتباط علت و معلولی میان اهداف استراتژیک می باشد. در فضای تجربی سازمانها، ترسیم نقشه استراتژیک بصورت شهودی در روش ارزیابی متوازن انجام میشود و با این روش ارتباط بین اهداف استراتژیک در لایه های مختلف کاملا واضح و روشن نیست و مشخص نیست ...
بیشتر
مهمترین موضوع در اجرای استراتژیها به روش کارت امتیازی متوازن، ترسیم نقشه استراتژی برای مشخص نمودن ارتباط علت و معلولی میان اهداف استراتژیک می باشد. در فضای تجربی سازمانها، ترسیم نقشه استراتژیک بصورت شهودی در روش ارزیابی متوازن انجام میشود و با این روش ارتباط بین اهداف استراتژیک در لایه های مختلف کاملا واضح و روشن نیست و مشخص نیست که کدام اهداف استراتژیک با هم ارتباط دارند و کدامیک از شاخصهای کلیدی عملکرد مربوط به اهداف استراتژیک تاثیر گذار بر دیگر شاخصها هستند . لذا نیاز به ارائه روشی قضاوتی بر پایه ریاضیات برای ترسیم نقشه استراتژی مبرم می باشد. در این پژوهش پس از استخراج اهداف استراتژیک شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و تقسیم آنها در چهار وجه کارت امتیازی متوازن و تعریف شاخصهای کلیدی عملکرد برای اهداف استراتژیک، ارتباط علت و معلولی میان اهداف استراتژیک با استفاده از روش دیمتل ترسیم میگردد. سپس ارتباط میان شاخصهای کلیدی عملکردی پیشرو که بدون تاخیر زمانی و شاخصهای کلیدی عملکردی پسرو که با تاخیر زمانی به وقوع میپیوندد، مشخص میشود. با مشخص شدن ارتباط میان شاخصهای کلیدی عملکرد پیشرو و پسرو، در صورت وجود ضعف هر یک از شاخصهای پسرو اهداف استراتژیک، با تقویت شاخصهای کلیدی پیشرو مربوطه، نارسایی به صورت ریشه ای مرتفع میگردد.