محمدعلی سنگبر؛ محمدرضا صافی؛ عادل آذر؛ مسعود ربیعه
چکیده
صنعت پتروشیمی یکی از صنایع پیشرو در حوزه نفت و گاز کشور است که نقش به سزایی در تکمیل زنجیرههای خلق ارزش در این حوزه دارد. امروزه با توجه به این که توسعه پایدار و به تبع آن انطباق پایداری در مدیریت زنجیره تامین به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شده، توسعه صنعت پتروشیمی در کشور و رسوخ در بازارهای جهانی مستلزم انطباق رویکردهای توسعه پایدار ...
بیشتر
صنعت پتروشیمی یکی از صنایع پیشرو در حوزه نفت و گاز کشور است که نقش به سزایی در تکمیل زنجیرههای خلق ارزش در این حوزه دارد. امروزه با توجه به این که توسعه پایدار و به تبع آن انطباق پایداری در مدیریت زنجیره تامین به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شده، توسعه صنعت پتروشیمی در کشور و رسوخ در بازارهای جهانی مستلزم انطباق رویکردهای توسعه پایدار در این صنعت است. هدف تحقیق حاضر شناسایی، ارزیابی و تحلیل توانمندسازهایی است که دستیابی به اهداف توسعه پایدار در زنجیره تامین پتروشیمی را تسهیل میکند. به منظور دستیابی به هدف تحقیق، ابتدا مبتنی بر روش فراترکیب مطالعات پیشین در حوزه مدیریت زنجیره تامین پایدار بررسی و عوامل و مولفههای اصلی توانمندساز مدیریت زنجیره تامین پایدار شناسایی شد. سپس با استفاده از روش تئوری گراف و رویکرد ماتریس (GTMA) توانمندسازهای مدیریت زنجیره تامین تحلیل و اولویتبندی شد. بر اساس نتایج تحقیق توانمندسازهای مدیریت زنجیره تامین پایدار در صنعت پتروشیمی به مولفههای مربوط به مدیریت شرکتها، مدیریت زنجیره تامین، استمرار و تداوم زنجیره تامین، ویژگیهای زنجیره تامین، شراکت در زنجیره تامین و کارکنان دستهبندی شد که مولفههای مربوط به استمرار و تداوم زنجیره تامین در اولویتهای اول برنامهریزی در صنعت پتروشیمی به منظور دستیابی به پایداری قرار گرفت.
مدیریت تولید و عملیات
ابولفضل کزازی؛ محمدتقی تقوی فرد؛ رضا کیانی ماوی؛ محسن هوشنگی
چکیده
شرکت ها به عنوان یکی از بارزترین مشخصه های جوامع امروزی به سرعت در حال تغییر و تحول هستند و در شرایط کنونی ارتقاء قابلیت های نوآوری یکی از اهداف عمده هر سازمان زنده و فعال محسوب می گردد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر قابلیت های نوآوری در روابط خریدار-تامین کننده در حضور ریسک های فرصت طلبی و مالکیت فکری است. نمونه آماری ...
بیشتر
شرکت ها به عنوان یکی از بارزترین مشخصه های جوامع امروزی به سرعت در حال تغییر و تحول هستند و در شرایط کنونی ارتقاء قابلیت های نوآوری یکی از اهداف عمده هر سازمان زنده و فعال محسوب می گردد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر قابلیت های نوآوری در روابط خریدار-تامین کننده در حضور ریسک های فرصت طلبی و مالکیت فکری است. نمونه آماری در این تحقیق 95 نفر از مدیران زنجیره تامین شرکت های فعال در صنعت پله برقی و آسانسور می باشد. داده های جمع آوری شده با استفاده از متد حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی ال اس مورد تحلیل قرارگرفت. یافته ها بیانگر تاثیر مثبت و معنادار سرمایه اجتماعی بر قابلیت های نوآوری (و غیر مستقیم از طریق ریسک مالکیت فکری) دارد. همچنین ریسک های فرصت طلبی و مالکیت فکری بر قابلیت های نوآوری تاثیر منفی معناداری دارند. نتایج این تحقیق برای مدیران این حقیقت را آشکار می سازد که با سرمایه گذاری روی سرمایه اجتماعی در ارتباط خریدار- تامین کننده نه تنها متضرر نمی شوند بلکه به مزیتی رقابتی از طریق قابلیت های نوآوری نیز دست پیدا می کنند.
مدلسازی و شبیه سازی
محمدرضا عاطفی؛ رضا رادفر؛ عزت اله اصغری زاده
چکیده
هدف: هدف این پژوهش ارائه مدلی دینامیکی برای اندازهگیری عملکرد یک زنجیره تامین لارج با رویکرد کارت امتیازی متوازن میباشد. روششناسی: در این پژوهش، از شبیهسازی پویا به منظور ارزیابی عملکرد یک زنجیره تامین استفاده شده است. برای این منظور ابتدا یک نقشه استراتژی طراحی شده و برای هر یک از اهداف استراتژیک، شاخصهایی با توجه به زنجیره ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش ارائه مدلی دینامیکی برای اندازهگیری عملکرد یک زنجیره تامین لارج با رویکرد کارت امتیازی متوازن میباشد. روششناسی: در این پژوهش، از شبیهسازی پویا به منظور ارزیابی عملکرد یک زنجیره تامین استفاده شده است. برای این منظور ابتدا یک نقشه استراتژی طراحی شده و برای هر یک از اهداف استراتژیک، شاخصهایی با توجه به زنجیره تامین لارج شناسایی گردید. سپس یک مدل کمی برای تعیین روابط ریاضی بین آنها طراحی شده است. یافتهها: مدل پیشنهاد شده برای یک شرکت فعال در صنعت قطعهسازی در یک زنجیره دو سطحی به اجرا درآمده است. براساس اهداف استراتژیک شرکت، سناریوهایی جهت بهبود عملکرد تعریف شده و اثر آن بر هریک از عناصر لارج تبیین شده است. نوآوری: هر یک از عناصر لارج در بعضی از سنجهها دو به دو ناسازگار هستند. طراحی یک مدل ارزیابی عملکرد متوازن این امکان را میدهد تا اثر هر تصمیم استراتژیک و اجرای هریک از رویکردهای لارج را بر عملکرد نهایی شرکت که غالبا در حوزه مالی و مشتری تبلور مییابد مشخص گردد و با این تحلیل و تعریف سناریوهای مختلف بهترین تصمیمات را اتخاذ کرد. نتیجه گیری: مدل دینامیکی این امکان را به مدیران میدهد تا عوامل موثر بر عملکرد زنجیره تامین را شناسایی کرده و با بررسی سناریوهای محتمل قبل از وقوع، زمینه برای تصمیمگیریهای لازم را فراهم نمایند. پیاده سازی هریک از عناصر لارج میتواند بر عملکرد شرکت تاثیر بگذارد. بسته به اینکه کدام استراتژی از میان چهار گزینه لارج به کارگرفته شود اثر آنها را بر سودآوری شرکت میتوان ارزیابی کرد.
احسان دهقان؛ مقصود امیری؛ محسن شفیعی نیک آبادی؛ آرمین جبارزاده
چکیده
در سالهای اخیر پیچیدگیهای محیطی، رقابتهای شدید سازمانها و فشار دولتها بر تولیدکنندگان برای مدیریت پسماند محصولات، فشارهای زیستمحیطی و از همه مهمتر سود ناشی از بازیافت محصولات، بر اهمیت طراحی شبکه زنجیره تأمین معکوس و حلقه بسته افزوده است. همچنین وجود عدم قطعیتهای ذاتی در پارامترهای ورودی، یکی دیگر از موارد مهمی است ...
بیشتر
در سالهای اخیر پیچیدگیهای محیطی، رقابتهای شدید سازمانها و فشار دولتها بر تولیدکنندگان برای مدیریت پسماند محصولات، فشارهای زیستمحیطی و از همه مهمتر سود ناشی از بازیافت محصولات، بر اهمیت طراحی شبکه زنجیره تأمین معکوس و حلقه بسته افزوده است. همچنین وجود عدم قطعیتهای ذاتی در پارامترهای ورودی، یکی دیگر از موارد مهمی است که عدم توجه به آن میتواند تصمیمات استراتژیک، تاکتیکی و عملیاتی سازمان را تحت تأثیر قرار دهد. به همین جهت این پژوهش به طراحی یک مدل شبکه زنجیره تأمین حلقه بسته چند محصولی و چند دورهای در شرایط عدم قطعیت میپردازد. در همین راستا ابتدا یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح به منظور حداقل سازی هزینههای زنجیره تأمین ارائه میگردد. سپس جهت در نظر گرفتن عدم قطعیتهای ترکیبی مدل که شامل عدم قطعیت شناختی و تصادفی میباشد، پنج مدل استوار امکانی- تصادفی مختلف توسعه دادهشده و نقاط ضعف، قوت و کاربرد هر یک مورد ارزیابی و تحلیل قرار میگیرد و مناسبترین مدل جهت پاسخگویی به عدم قطعیتهای موجود در مدل پیشنهاد میشود. در پایان عملکرد و کاربردی بودن مدل پیشنهادی، از طریق مطالعه موردی در یک صنعت روغن خوراکی مورد ارزیابی قرار میگیرد.
مدیریت زنجیره تامین
محمد علی عنایتی شیراز؛ سید عبدالله حیدریه؛ محمدعلی افشارکاظمی
چکیده
مدیریت زنجیره تامین میتواند موجب دستیابی به مزیت رقابتی پایدار شود. پژوهش حاضر در جستجوی استراتژیهای زنجیره تامین صنعت کاغذ با توجه به پویایی زنجیره تامین و استراتژی زنجیره تامین ناب با استفاده از پویایی شناسی به منظور کسب مزیت رقابتی در شرکت صنایع چوب وکاغذ ایران (چوکا) است. برای این منظور ابتدا پس از مرور ادبیات با مشارکت تصمیمگیران ...
بیشتر
مدیریت زنجیره تامین میتواند موجب دستیابی به مزیت رقابتی پایدار شود. پژوهش حاضر در جستجوی استراتژیهای زنجیره تامین صنعت کاغذ با توجه به پویایی زنجیره تامین و استراتژی زنجیره تامین ناب با استفاده از پویایی شناسی به منظور کسب مزیت رقابتی در شرکت صنایع چوب وکاغذ ایران (چوکا) است. برای این منظور ابتدا پس از مرور ادبیات با مشارکت تصمیمگیران و دادههای چوکا، مدل پویایی سیستم طراحی و پس از اعتبارسنجی، مدل در افق ده ساله شبیهسازی انجام گردید. با توجه به رفتار متغیرهای هدف و تحلیل حساسیت مدل در افق شبیه سازی، سیاستهایی در راستای استراتژی زنجیره تامین ناب و استراتژی سودآوری پایدار کسب و کار چوکا طراحی و به صورت جداگانه و ترکیبی بر روی مدل اعمال شد و نتایج مقایسه و رفتار تجزیه و تحلیل گردید. با توجه به یافتههای حاصل از شبیهسازی مدل، سیاستهای ارتقا بهرهوری از طریق بکارگیری شیوههای ناب در فرآیندهای داخلی، افزایش کیفیت محصولات کاغذی، افزایش نوآوری در تولید و عرضه محصولات کاغذی، بهبود مدیریت تامین مواد اولیه و مشارکت استراتژیک با تامینکنندگان مواد اولیه، مدیریت پسابهای صنعتی، مدیریت ضایعات و پسماند جامد و توانمندسازی کارکنان به عنوان بهترین سیاستهای ترکیبی استراتژی زنجیره تامین صنایع چوب و کاغذ ایران ارائه شده است.
ایمن قاسمیان صاحبی؛ حمیدرضا فلاح لاجیمی؛ علیرضا عرب
چکیده
از جمله ابزارهای ضروری مدیریت عملیات در فضای رقابتی کنونی، راهبرد عملیات است. راهبرد عملیات وظیفه تمرکز فعالیتهای سطوح عملیاتی همراستا و همجهت با اولویتهای رقابتی سازمان را برعهده دارد. از همین رو پژوهش حاضر در پی بررسی و تدوین مناسبترین راهبردهای عملیاتی برای افزایش کارایی صنعت قطعه سازی خودرو میباشد. چراکه این صنعت به ...
بیشتر
از جمله ابزارهای ضروری مدیریت عملیات در فضای رقابتی کنونی، راهبرد عملیات است. راهبرد عملیات وظیفه تمرکز فعالیتهای سطوح عملیاتی همراستا و همجهت با اولویتهای رقابتی سازمان را برعهده دارد. از همین رو پژوهش حاضر در پی بررسی و تدوین مناسبترین راهبردهای عملیاتی برای افزایش کارایی صنعت قطعه سازی خودرو میباشد. چراکه این صنعت به عنوان موتور محرک صنایع و اقتصاد، نقش مهمی در رشد کشور دارد و همواره تحت فشارهای روزافزون و متنوعی بوده که میتوان به دو نیروی پرتوان تغییرات مکرر در ذائقه مشتریان و پیشرفت سریع در نوآوری فناوری اشاره کرد که تعدیل تاثیر این فشارها بازنگری و تدوین راهبردهای عملیاتی را میطلبد. به همین منظور پس از تعیین اهداف یکساله در خصوص هر یک از خروجیها، سیستم تولیدی جریان پیوسته بهعنوان سیستم مناسب جهت رسیدن به وضعیت مطلوب در شرکت مورد مطالعه شناخته شد؛ و درنهایت تعدیلاتی بهمنظور بهبود وضعیت شرکت مورد مطالعه در هر یک از اهرمهای تولیدی ارائه شد. اولویتبندی خروجیها با توجه به نظر خبرگان و توسعه تکنیک بهترین- بدترین فازی (FBWM) برای اولین بار صورت گرفت که شاخص هزینه بهعنوان مهمترین خروجی دارای بیشترین اهمیت شناخته شد و شاخص کیفیت در سطح دوم اهمیت قرار گرفت؛ و همچنین شاخصهای انعطاف پذیری، عملکرد و تحویل در سطوح بعدی اهمیت جای گرفتند. نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر این مطلب است که با بهرهگیری صحیح از مدل میلتنبرگ میتوان ضمن بررسی وضعیت جاری سیستمهای تولیدی و کنکاش محیط رقابتی، به دنبال زمینههایی بود که برای سازمان مزیت رقابتی ایجاد مینمایند.
حامد علی نژاد؛ سعید یعقوبی؛ سید مهدی حسینی مطلق
چکیده
اکثر مطالعات موجود در مسائل تصمیمگیری مساله را در محیطی از دادههای قطعی فرض نمودهاند و با توجه به اینکه عدمقطعیت در زنجیرهی تامین منجر به غیربهینه شدن تصمیماتی میگردد که با فرض قطعیت گرفته میشوند، لذا در این مقاله یک مدل فازی بر مبنای اعتبار برای مساله مسیریابی وسایل نقلیه با در نظر گرفتن گذاشت و برداشت همزمان و همچنین ...
بیشتر
اکثر مطالعات موجود در مسائل تصمیمگیری مساله را در محیطی از دادههای قطعی فرض نمودهاند و با توجه به اینکه عدمقطعیت در زنجیرهی تامین منجر به غیربهینه شدن تصمیماتی میگردد که با فرض قطعیت گرفته میشوند، لذا در این مقاله یک مدل فازی بر مبنای اعتبار برای مساله مسیریابی وسایل نقلیه با در نظر گرفتن گذاشت و برداشت همزمان و همچنین پنجرههای زمانی (VRPSDPTW) ارائه میشود. هزینه اعزام وسایل نقلیه و پنجرههای زمانی مشتریان در حالت عدمقطعیت و در قالب اعداد فازی ذوزنقهای در نظر گرفته شدهاند. همچنین از یک الگوریتم فراابتکاری ترکیبی با نام بهینهسازی ازدحام ذرات بهبود یافته (IPSO) برای حل مساله استفاده شده است. الگوریتم پیشنهادی ترکیبی از الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات (PSO) و تکنیکهای گذاشت و برداشت میباشد که موجب بهبود قابلیت جستجوی الگوریتم و همچنین حفظ تنوع جوابها میگردد. در نهایت نیز برای نشان دادن کاربرد مدل ارائه شده در دنیای واقعی، به بررسی مساله توزیع محصولات لبنی توسط یک شرکت توزیعکننده بین مشتریان در استان فارس پرداختهایم که نتایج محاسباتی نشان میدهد که توزیعکنندگان میتوانند با استفاده از این شیوه، هزینههای عملیاتی شرکت را کاهش دهند.