مدیریت زنجیره تامین
مهدی سیف برقی؛ نسترن بخشی زاده
چکیده
طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته با توجه به الزامات قانونی و منافع اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار گردیده است. تأمین کنندگان قطعات اولیه نیز از مهمترین بازیگران این زنجیره می باشند. بیشتر محققین مسئله طراحی را به صورت مجزا از ارزیابی تامین کنندگان مورد بررسی و تحلیل قرار داده اند. عوامل مختلفی به جز قیمت در رابطه با قطعه و فرایند ...
بیشتر
طراحی شبکه زنجیره تامین حلقه بسته با توجه به الزامات قانونی و منافع اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار گردیده است. تأمین کنندگان قطعات اولیه نیز از مهمترین بازیگران این زنجیره می باشند. بیشتر محققین مسئله طراحی را به صورت مجزا از ارزیابی تامین کنندگان مورد بررسی و تحلیل قرار داده اند. عوامل مختلفی به جز قیمت در رابطه با قطعه و فرایند و توان تامین پایدار تاثیر زیادی بر عملکرد زنجیره در بلندمدت دارد. در این مقاله یک شبکه زنجیره حلقه تأمین بسته شامل سایتهای تولید، جداسازی، بازسازی و دفع در نظر گرفته شده است. مدلی یکپارچه و دو مرحله ای ارائه شده است به نحوی که در مرحله اول روش "فازی-مورا-نقطه مرجع" برای ارزیابی تأمین کنندگان پیشنهاد و خروجی این مرحله به عنوان امتیاز ارزیابی در مرحله دوم مورد استفاده قرار گرفته است. در مرحله دوم، یک مدل برنامه ریزی خطی عددصحیح ترکیبی سه هدفه پیشنهاد گردیده بنحوی که تأمین کننده مناسب و مکان سایتهای نوسازی و همچنین جریانهای بین اعضای مختلف زنجیره مشخص می شود. در این مدل علاوه بر هدف ماکسیمم سازی تامین از تامین کنندگان شایسته، اهداف اقتصادی و تاب آوری زنجیره نیز مد نظر قرار گرفته است. از طرفی دیگر امکان وجود کمبود نیز در نظر گرفته شده است. نتایج عددی مربوطه نشان دهنده اعتبار مدل و نقش گزینه کمبود در رسیدن به جوابهای بهتر در تابع هدف ال-پی متریک می باشد.
مدیریت کیفیت
امیر محمد خانی؛ ابولفضل کزازی؛ ثریا بیرامی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط میان نگهداریو تعمیرات بهرهور فراگیر، مدیریت کیفیت جامع، مدیریت زنجیرهتأمین، ویژگیهای سازمان یادگیرنده و عملکرد عملیاتی انجام گرفته است. در راستای انجام عملیات پژوهش ابتدا با مطالعه مبانی نظری چارچوب مفهومی پژوهش ارائه شد. در مرحله بعد با تدوین و توزیع پرسشنامه بین 180 نفر از جامعه آماری پژوهش ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط میان نگهداریو تعمیرات بهرهور فراگیر، مدیریت کیفیت جامع، مدیریت زنجیرهتأمین، ویژگیهای سازمان یادگیرنده و عملکرد عملیاتی انجام گرفته است. در راستای انجام عملیات پژوهش ابتدا با مطالعه مبانی نظری چارچوب مفهومی پژوهش ارائه شد. در مرحله بعد با تدوین و توزیع پرسشنامه بین 180 نفر از جامعه آماری پژوهش متشکل از مدیران عالی، میانی و عملیاتی آگاه نسبت به موضوع مورد بررسی شرکتهای صادراتی استان گلستان بصورت تصادفی ساده توزیع، اطلاعات مورد نیاز جهت بررسی فرضیههای پژوهش جمعآوری گردید. در نهایت تعداد 146 پرسشنامه تکمیل شده برگشتی تحت پوشش تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر روش حداقل مربعاتجزیی قرار گرفت. نتایج بدست آمده بر اساس این تکنیک مشخص کرد نگهداریو تعمیرات بهرهور فراگیر تأثیر مثبتی بر مدیریت کیفیت جامع دارد، درصورتیکه نگهداریو تعمیرات بهرهور فراگیر نتوانسته است بهتنهایی نتیجه قابل قبولی برای دستیابی به عملکرد عملیاتی بدست آورد و ملزم به وجود مدیریت کیفیت جامع برای این امر میباشد. نتیجه دیگری که بدست آمد، حاکی از تأثیر مثبت مدیریت کیفیت جامع و مدیریت زنجیره تأمین و نقش میانجی مدیریت زنجیره تأمین در دستیابی به عملکرد عملیاتی بین دو متغیر مدیریت کیفیت جامع و عملکرد عملیاتی میباشد. علاوهبر این نتایج مشخص کرد مدیریت کیفیت جامع تأثیر مثبتی بر سازمان یادگیرنده دارد و سازمان یادگیرنده نقش مهمی بین مدیریت کیفیت جامع و عملکرد عملیاتی شرکتهای صادراتی استان گلستان دارد.
ایمنی، خطر و قابلیت اطمینان
امیر یوسفلی؛ رضا نوروزی؛ امیر حسین حمزه ییان
چکیده
یکی از مهمترین موضوعاتی که مدیران به منظور افزایش عملکرد سیستم ها با آن روبرو هستند مسئله تخصیص افزونگی قابلیت اطمینان (RRA) است. در بسیاری از مدل های RRA معمولا قابلیت اطمینان اجزاء عددی در بازه (0،1) در نظر گرفته می شود، این در حالی است که پارامترهای مختلفی می تواند بر قابلیت اطمینان اثر گذاشته و آن را در طول زمان تغییر دهید. بنابراین بهتر ...
بیشتر
یکی از مهمترین موضوعاتی که مدیران به منظور افزایش عملکرد سیستم ها با آن روبرو هستند مسئله تخصیص افزونگی قابلیت اطمینان (RRA) است. در بسیاری از مدل های RRA معمولا قابلیت اطمینان اجزاء عددی در بازه (0،1) در نظر گرفته می شود، این در حالی است که پارامترهای مختلفی می تواند بر قابلیت اطمینان اثر گذاشته و آن را در طول زمان تغییر دهید. بنابراین بهتر است قابلیت اطمینان یک سیستم به صورت غیر قطعی در نظر گرفته شود. در این مقاله با در نظر گرفتن قابلیت اطمینان اجزاء یک سیستم به عنوان متغیرهای تصادفی، یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری بهینه گرا پیشنهاد شده است که برای استنتاج مقادیر بهینه یا نزدیک به بهینه ی متغیرهای تصمیم و تابع هدف از قواعد اگر- آنگاه تصادفی استفاده می نماید. به منظور بررسی کارایی سیستم پیشنهاد شده مثال های متعدد ی ارائه شده است که مقایسه نتایج استنتاج شده با مقادیر بهینه نشان از عملکرد بسیار مناسب سیستم پشتیبان تصمیم توسعه داده شده دارد.
تصمیم گیری با معیارهای چند گانه
مجتبی حاجیان حیدری؛ مائده میرزاعلیان
چکیده
در دنیای امروزی که صنایع با ریسکها و اختلالات مختلفی روبرو هستند، انتخاب تامینکننده مناسب و در عین حال تابآور به یک عامل استراتژیک برای موفقیت و تداوم سازمانها در محیط متلاطم و رقابتی کسبوکار تبدیل شده است و توجه بسیاری را از طرف پژوهشگران و صاحبان کسبوکار به خود جلب کردهاست. با توجه به اهمیت موضوع، هدف پژوهش حاضر ...
بیشتر
در دنیای امروزی که صنایع با ریسکها و اختلالات مختلفی روبرو هستند، انتخاب تامینکننده مناسب و در عین حال تابآور به یک عامل استراتژیک برای موفقیت و تداوم سازمانها در محیط متلاطم و رقابتی کسبوکار تبدیل شده است و توجه بسیاری را از طرف پژوهشگران و صاحبان کسبوکار به خود جلب کردهاست. با توجه به اهمیت موضوع، هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی معیارهای ارزیابی تابآوری تامینکنندگان در صنعت سنگ طبیعی ساختمان است. شناسایی معیارها از طریق بررسی پژوهشهای پیشین صورتگرفته در این زمینه انجامشد و جهت تایید معیارهای شناساییشده به نظرسنجی از 10 نفر از خبرگان صنعت سنگ با استفاده از پرسشنامه روش دلفی فازی پرداختهشد. از 31 معیار شناساییشده، 20 معیار تایید نهایی شدند. بهمنظور رتبهبندی معیارهای تاییدشده از روش تصمیمگیری چندمعیاره بهترین-بدترین استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که معیارهای انعطافپذیری، سرعت و عملکرد مالی بهترتیب با اهمیتترین معیارهای ارزیابی تابآوری تامینکنندگان در صنعت سنگ هستند.
مدیریت زنجیره تامین
شقایق وزیری؛ فرهاد اعتباری؛ بهنام وحدانی
چکیده
مسئله همیاری ناوگان حملونقل برای بهینهسازی لجستیک بخشی اساسی از زنجیره تأمین پایدار است و در سالهای اخیر بهطور فزایندهای موردبررسی قرار میگیرد. در این پژوهش نوع جدیدی از مدل غیرخطی ریاضی برای همکاری ناوگان حملونقل توسعه داده میشود. این مسئله شامل مجموعه از وسائلنقلیه ناهمگن با ظرفیتهای مشخص برای سرویسدهی کالاهای ...
بیشتر
مسئله همیاری ناوگان حملونقل برای بهینهسازی لجستیک بخشی اساسی از زنجیره تأمین پایدار است و در سالهای اخیر بهطور فزایندهای موردبررسی قرار میگیرد. در این پژوهش نوع جدیدی از مدل غیرخطی ریاضی برای همکاری ناوگان حملونقل توسعه داده میشود. این مسئله شامل مجموعه از وسائلنقلیه ناهمگن با ظرفیتهای مشخص برای سرویسدهی کالاهای فسادپذیر را در بر میگیرد. کالاها با نرخ ثابتی فاسد میشوند. هدف از این مدل پیدا کردن مسیر شدنی بهمنظور حداکثر کردن سود در راستای بالا بردن میزان رضایت مشتری است. افزایش رضایت مشتری بر اساس میزان تازگی کالاها تعریف میشود. مدل پیشنهادی کاربردهای فراوانی را شامل میباشد؛ به کاهش آلودگی ناشی از حملونقل به میزان قابلتوجهی کمک میکند. برای حل مدل، الگوریتم ژنتیک هیبریدی توسعه داده میشود که جهت هدفمندتر شدن الگوریتم برای تولید مقادیراولیه از ساختار همسایگی استفاده میگردد. بهمنظور اعتبارسنجی نتایج بهدستآمده نتایج روش شاخه وحد که در نرمافزار گمز تهیهشده، با مثالهای عددی مقایسه میشود. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که الگوریتم پیشنهادی کارایی لازم برای به دست آوردن جواب منطقی در بازه زمانی مشخص را دارا میباشد.
علی شریعت نژاد؛ سباء عسگری ذهابی
چکیده
امروزه با افزایش عدم اطمینان محیطی، از راهکارهای تطابق با تحولات و اطمینان از شغل همیشگی، گرایش به سمت کارآفرینی هیبریدی است. پژوهش حاضر، با هدف پایش تأثیر کارآفرینی هیبریدی بر موفقیت مسیر شغلی با نقش میانجی جهتگیری مسیر شغلی متنوع انجام پذیرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و در زمره پژوهشهای توصیفی و پیمایشی است. جامعهآماری ...
بیشتر
امروزه با افزایش عدم اطمینان محیطی، از راهکارهای تطابق با تحولات و اطمینان از شغل همیشگی، گرایش به سمت کارآفرینی هیبریدی است. پژوهش حاضر، با هدف پایش تأثیر کارآفرینی هیبریدی بر موفقیت مسیر شغلی با نقش میانجی جهتگیری مسیر شغلی متنوع انجام پذیرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و در زمره پژوهشهای توصیفی و پیمایشی است. جامعهآماری این پژوهش، مدیران و کارکنان شرکتهای واقع در شهرکهای صنعتی در استان لرستان هستند که با استفاده از فرمول محاسبه نمونه کوکران، حجم نمونه 350 نفر تعیین و اعضاینمونه با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در پژوهش حاضر پرسشنامههای استاندارد بوده که روایی و پایایی آنها از طریق روش محتوایی و آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. برای بررسی و آزمون فرضیهها از رویکرد مدلسازی معادلاتساختاری و نرمافزار PLS استفاده شده است. نتایج بررسی فرضیهها حاکی از آن است که کارآفرینی هیبریدی بر جهتگیری مسیر شغلی متنوع و موفقیت مسیر شغلی اثرگذار است. بهعنوان نتیجه کلی باید اشاره داشت که با توجه به نرخ بالای ورشکستگی و از بین رفتن مشاغل، افرادی که در شهرکهای صنعتی و در مشاغل حرفهای فعالیت دارند، میتوانند با راهبرد کارآفرینی هیبریدی و جهتگیری مسیر شغلی متنوع که آنها را به سوی کسبوکارهای جدید و کارآفرینانه رهنمون میسازد، بخت خود را در موفقیت مسیر شغلی جدید و یک کسبوکار دیگر امتحان نموده و با بهرهگیری از مزایای شغل دوم، از عدم اشتغال در امان بمانند.
امیر حسین نوبیل؛ ابوالفضل کاظمی
چکیده
انتشار کربن مربوط به مصرف انرژی در صنایع تولیدی، بخش قابلتوجهی از بار زیستمحیطی است. در این مقاله، محدودیت انتشار کربن برای یک مدل اندازه انباشته اقتصادی جهت کاهش انتشار کربن ارائه شده است. هدف این مسئله برآورد تقاضای کالاهای مختلف در طول افق برنامهریزی باتوجه به کمینه کردن هزینههای تولید، راهاندازی، دوبارهکاری و نگهداری ...
بیشتر
انتشار کربن مربوط به مصرف انرژی در صنایع تولیدی، بخش قابلتوجهی از بار زیستمحیطی است. در این مقاله، محدودیت انتشار کربن برای یک مدل اندازه انباشته اقتصادی جهت کاهش انتشار کربن ارائه شده است. هدف این مسئله برآورد تقاضای کالاهای مختلف در طول افق برنامهریزی باتوجه به کمینه کردن هزینههای تولید، راهاندازی، دوبارهکاری و نگهداری است. در این مسئله فرض شده است که فرآیند تولید کالا نامطلوب است و درحین فرآیند مقداری از کالاها باکیفیت نامطلوب تولید میشوند. کالاهای معیوب پس از شناسایی با انجام فرآیند دوبارهکاری قابلاستفاده میشوند. در این مدل پیشنهادی از یک مسئله برنامهریزی غیرخطی محدب استفاده شده است؛ بنابراین، جواب بهینه این مدل پیشنهادی را میتوان با استفاده از روش مشتقگیری به دست آورد. درنهایت، مثال عددی فرضی برای نشان دادن کارایی الگوریتم حل دقیق پیشنهادی حل شده است.