منصوره محمدی؛ محمدرضا غلامیان
چکیده
این مقاله به یک مسئله هماهنگی زنجیره تأمین که تحت قرارداد تسهیم درآمد هماهنگ شده است، میپردازد. یکی از عواملی که در مدلسازی سیستمهای موجودی بسیار تأثیرگذار است تقاضا میباشد. در صنعت خردهفروشی، شرکتها موظفاند بر اساس قرارداد تعیینشده، کالاهایشان را در تاریخی معین وارد فروشگاه کرده و سپس در تاریخی معین از آن خارج کنند؛ ...
بیشتر
این مقاله به یک مسئله هماهنگی زنجیره تأمین که تحت قرارداد تسهیم درآمد هماهنگ شده است، میپردازد. یکی از عواملی که در مدلسازی سیستمهای موجودی بسیار تأثیرگذار است تقاضا میباشد. در صنعت خردهفروشی، شرکتها موظفاند بر اساس قرارداد تعیینشده، کالاهایشان را در تاریخی معین وارد فروشگاه کرده و سپس در تاریخی معین از آن خارج کنند؛ بنابراین این موضوع مطرح است که بیشترین فضای قفسه به کدام محصولات اختصاص پیدا میکند. تخصیص بهینه فضای قفسهها در صنعت خردهفروشی نقش مهمی بر فروش کالاها و سود فروشگاه دارد. علاوه بر این، با کمک تغییر قیمت نیز میتوان تقاضا را کنترل کرد؛ بنابراین چنانکه در این تحقیق نشان داده شده است، در نظر گرفتن عوامل مختلفی چون قیمت، فضای قفسه تخصیص دادهشده و اثر تصویر برند محصول و تبلیغات بر تقاضا، منجر به ایجاد تابع تقاضای جدیدی میشود. بر این اساس، مدلسازی در هر سه حالت غیرمتمرکز، متمرکز و هماهنگ انجام شده است. در مدل موردبررسی از بازی استکلبرگ استفادهشده و نشان داده شده است که قرارداد تسهیم درآمد چطور منجر به نتیجه برد-برد در زنجیره تأمین میشود. درنهایت برای شفافسازی مدل مثال عددی ارائه شده است و تحلیل حساسیت روی برخی از پارامترهای اثرگذار مدل انجام شده است. بهعلاوه، نتایج تحلیل حساسیت نشان داد مدل نسبت به پارامتر کشش قیمت روی تقاضا، حساسیت بیشتری دارد و این پارامتر در عمل باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد.
مدیریت صنعتی
مینا کاظمیان؛ محمدعلی افشار کاظمی؛ کیامرث فتحی هفشجانی؛ محمد رضا معتدل
چکیده
یکی از چالشهایی که صنعت فولاد با آن روبهرو میباشد، اداره و مدیریت زنجیره تأمین میباشد. بر این اساس در تحقیق حاضر بر اساس سناریوهای 3 گانه عدم همکاری و حرکت همزمان (کورنو)، عدم همکاری و حرکت ترتیبی (استکلبرگ) و رفتار همکاری (تبانی)، در زنجیره تأمین فولاد پرداخته خواهد شد. روش تحقیق ازنظر هدف کاربردی میباشد. بازه زمانی تحقیق دادههای ...
بیشتر
یکی از چالشهایی که صنعت فولاد با آن روبهرو میباشد، اداره و مدیریت زنجیره تأمین میباشد. بر این اساس در تحقیق حاضر بر اساس سناریوهای 3 گانه عدم همکاری و حرکت همزمان (کورنو)، عدم همکاری و حرکت ترتیبی (استکلبرگ) و رفتار همکاری (تبانی)، در زنجیره تأمین فولاد پرداخته خواهد شد. روش تحقیق ازنظر هدف کاربردی میباشد. بازه زمانی تحقیق دادههای فصلی 2011 تا 2020 و نرمافزار مورداستفاده نرمافزار متلب میباشد. در این مقاله یک مدل ترکیبی بر اساس شبکههای عصبی مصنوعی و تئوری بازیها ارائه شده است تا بتواند در تعیین سطح قیمت و تولید بهینه به فعالان صنعت فولاد کمک کند. جهت پیشبینی قیمت فولاد از سه شبکه عصبی بیزین، بردارهای پشتیبان و پاد انتشارگراسبرگ بهره گرفته شد. نتایج بیانگر این واقعیت است که مدل پاد انتشار گراسبرگ دقت بالاتری در پیشبینی قیمت فولاد دارد. نتایج بیانگر این واقعیت است که با حرکت از سمت بازی کورنو به سمت بازی استکلبرگ و از بازی استکلبرگ به سمت بازی تبانی در زنجیره تأمین موجب افزایش قیمت در صنعت فولاد به ازای هر تن 6 دلار و میزان عرضه محصول در دامنه 1500 تا 4000 تن خواهد بود، به عبارتی با افزایش سطح تبانی در بازار فولاد میزان محصول بیشتری در بازار عرضهشده و همزمان سطح قیمت محصول نیز افزایش خواهد یافت که این امر موجب کاهش رفاه مصرفکننده فولاد در بازار خواهد شد.
مائده مسیب مطلق؛ پرهام عظیمی؛ مقصود امیری
چکیده
این مطالعه، به بررسی خطوط تولید چند محصولی نامطمئن با چیدمان ترکیبی (سری-موازی) با احتمال خرابی ماشینآلات در هر ایستگاه کاری میپردازد. هدف از این پژوهش، توسعه یک مدل ریاضی چندهدفه شامل بیشینهسازی نرخ تولید و کمینهسازی هزینههای ناشی از کاهش زمان پردازش ایستگاههای کاری و همچنین حجم کل بافرها، با توجه به مقادیر بهینه میانگین ...
بیشتر
این مطالعه، به بررسی خطوط تولید چند محصولی نامطمئن با چیدمان ترکیبی (سری-موازی) با احتمال خرابی ماشینآلات در هر ایستگاه کاری میپردازد. هدف از این پژوهش، توسعه یک مدل ریاضی چندهدفه شامل بیشینهسازی نرخ تولید و کمینهسازی هزینههای ناشی از کاهش زمان پردازش ایستگاههای کاری و همچنین حجم کل بافرها، با توجه به مقادیر بهینه میانگین زمان پردازش هر محصول در هر ایستگاه و حجم بافر میان ایستگاه های کاری میباشد. بدین منظور جهت پیکرهبندی ساختار مدل ریاضی از تکنیکهایی نظیر شبیهسازی، طراحی آزمایشات و رویه سطح پاسخ و جهت حل آن از الگوریتمهای فرا ابتکاری ژنتیک مرتبسازی نامغلوب(NSGA-II) و ژنتیک رتبهبندی نامغلوب(NRGA) استفاده شده است. اعتبار مدل ریاضی چند هدفه و کاربرد متدولوژی پیشنهادی حل مدل، در یک مطالعه موردی بررسی گردیدهاست. درنهایت، عملکرد الگوریتمهای به کارگرفتهشده در تحقیق حاضر مورد ارزیابی قرار گرفتهاست. نتایج نشان می دهد مدل ریاضی چند هدفه پیشنهادی جهت بهینه سازی خطوط تولید نامطمئن معتبر بوده و توانایی دستیابی به نقاط بهینه (نزدیک به بهینه) در سایر مسائل مشابه با ابعاد بزرگ تر و پیچیدگی بیشتر را دارا می باشد.
میلاد آقائی؛ علیرضا جزینی
چکیده
این پژوهش ازنظر هدف کاربردی-توسعه ای و از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه پژوهش عبارت است از مدیران و فرماندهان خبره نیروی انتظامی مرتبط با فرماندهی عملیاتی در حوزه پلیسی و اساتید خبره دانشگاهی لجستیک پلیس و مدیران خبره لجستیکی که دارای مدرک حداقل کارشناسی و حداقل 15 سال مدیریت در سطوح عالی پلیسی و آمادوپشتیبانی میباشند. ابزار گردآوری ...
بیشتر
این پژوهش ازنظر هدف کاربردی-توسعه ای و از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه پژوهش عبارت است از مدیران و فرماندهان خبره نیروی انتظامی مرتبط با فرماندهی عملیاتی در حوزه پلیسی و اساتید خبره دانشگاهی لجستیک پلیس و مدیران خبره لجستیکی که دارای مدرک حداقل کارشناسی و حداقل 15 سال مدیریت در سطوح عالی پلیسی و آمادوپشتیبانی میباشند. ابزار گردآوری اطلاعات پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته با استفاده از نظرات 22 نفر از خبرگان جامعه موردبررسی به روش قضاوتی هدفمند است. روش تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز روش تحلیل تماتیک است. یافتههای حاصل از پژوهش در طراحی مدل حاکی از آن است که مدل لجستیک چابک و تاب آور پلیس دربرگیرنده 178 شاخص، 30 مؤلفه و 6 بعد اساسی ازجمله سازمان و مدیریت، فناوری، اقدامات لجستیکی، تأمین و توزیع، قابلیتهای چابکی و قابلیتهای تابآوری است. مدل لجستیک چابک و تاب آور در یک رویکرد یکپارچه که در این پژوهش موردنظر بوده است، دارای همپوشانیهایی میان دو مفهوم چابکی و تابآوری در یک نگاه مجزا است اما بر اساس مبانی نظری این دو رویکرد دارای زمینههای مشترکی هستند. درواقع چنانچه چابکی را پیشزمینه نظری ازنظر تقدم و تأخر تاریخی در نظر بگیریم، بهنوعی تابآوری اگرچه پس از مفهوم چابکی ارائه گردید، اما عملاً رویکرد تابآوری که بازگشتی به حالت اولیه و یا مطلوبتر از آن در نظر گرفته میشود، بدون توجه به عناصر چابکی امکانپذیر نیست. با توجه به ماهیت و حساسیت مأموریت سازمانهای پلیسی، استفاده از رویکردهای توانمندساز لجستیک در جهت حرکت سریع و چابک و از طرف دیگر، بازیابی لجستیک در شرایط بحران و در صورت بروز اختلال و شکست، از مهمترین ارکان کلیدی در مدیریت لجستیک سازمانهای پلیسی است. ازاینرو، هدف از این پژوهش ارائه مدلی ترکیبی برای لجستیک چابک و تابآور در سازمانهای پلیسی است.
مدیریت زنجیره تامین
فاطمه خانزادی؛ رضا رادفر؛ نازنین پیله وری سلماسی
چکیده
امروزه متخصصان زنجیره تأمین برای افزایش رقابتپذیری، اثربخشی و کاهش مشکلات در زنجیره تأمین به دنبال توسعه یکپارچه مدل زنجیره تأمین میباشند. ازاینرو همواره به دنبال شناسایی و توسعه این فرایند هستند تا بتوانند جنبههای بیشتری از زنجیره را پوشش دهند. افزودن شاخصهای اثربخشی در کنار شاخصهای مطرح لارج و بهکارگیری مبانی سیستم ...
بیشتر
امروزه متخصصان زنجیره تأمین برای افزایش رقابتپذیری، اثربخشی و کاهش مشکلات در زنجیره تأمین به دنبال توسعه یکپارچه مدل زنجیره تأمین میباشند. ازاینرو همواره به دنبال شناسایی و توسعه این فرایند هستند تا بتوانند جنبههای بیشتری از زنجیره را پوشش دهند. افزودن شاخصهای اثربخشی در کنار شاخصهای مطرح لارج و بهکارگیری مبانی سیستم دینامیک برای ارتقا عملکرد زنجیره تأمین ازجمله نوآوریهای این مطالعه میباشد. ابتدا با استفاده از ادبیات تحقیق و مطالعات، ۱۲ سرفصل از شاخصها بهعنوان شاخصهای لارج اثربخش انتخاب شد. سپس با روش دلفی فازی ارتباطات و میزان اهمیت هریک از این مؤلفهها مشخص شد و بازهم متغیرهای پراهمیتتر جهت بررسی بیشتر مدل شدند. بر این اساس با استفاده از مفاهیم دستگاههای پویا حلقههای علی معلولی ترسیم شد. سپس برای بررسی کارکرد مدل، فرضیههای پویا با نظر افراد خبره تدوین گردید. در گام بعدی دیاگرام جریان مدل و همچنین آزمونهای اعتبار سنجی مدل پیشنهادی صورت گرفت. نهایتاً با بررسی خروجیهای بهدستآمده از سناریوهای پیشنهادی مشخص شد که اکثر متغیرها در حالت لارج اثربخش رفتار بهبودیافتهای دارند.
مدیریت زنجیره تامین
علی محمودی راد؛ علی طهماسبی نوترکی؛ صادق نیرومند
چکیده
توجه به بازگرداندن محصولات به چرخه تولید نیاز استفاده از زنجیره تأمین حلقه بسته را بالا برده و همچنین اثرات زیست محیطی ناشی از فعالیتهای صنعتی و پیشرفت صنایع، احساس نیاز و علاقهمندی پژوهشگران را به طراحی زنجیره تأمین پایدار با توجه به مسائل اقتصادی، زیست محیطی و مسائل اجتماعی بیش از پیش به خود جلب کرده است. بدین منظور، این مقاله ...
بیشتر
توجه به بازگرداندن محصولات به چرخه تولید نیاز استفاده از زنجیره تأمین حلقه بسته را بالا برده و همچنین اثرات زیست محیطی ناشی از فعالیتهای صنعتی و پیشرفت صنایع، احساس نیاز و علاقهمندی پژوهشگران را به طراحی زنجیره تأمین پایدار با توجه به مسائل اقتصادی، زیست محیطی و مسائل اجتماعی بیش از پیش به خود جلب کرده است. بدین منظور، این مقاله یک مدل برنامه ریزی ریاضی فازی عدد صحیح چند هدفه برای طراحی یک زنجیره تأمین حلقه بسته پایدار تحت شرایط عدم قطعیت ارائه میکند. مدل ارائه شده سعی میکند تا میزان سود و همچنین تأثیرات اجتماعی را بیشینه و میزان ورود گازهای آلاینده به محیط را کمینه کند. همچنین از آنجایی که علاوه بر عدم قطعیت، شک و تردید نیز تصمیم گیرنده را دچار چالش می کند، برای تعیین مقادیر پارامترها، از اعداد فازی ذوزنقهای شهودی استفاده شده است. برای قطعی سازی توابع هدف و محدودیتهای مدل به ترتیب از روش امید ریاضی و اندازه اعتبار شهودی توسعه داده شده است. سرانجام برای حل مسأله چند هدفه قطعی بدست آمده، از روش برنامه ریزی فازی تعاملی استفاده شده است. به منظور کارایی و اعتبار سنجی مدل و روش حل پیشنهادی، سه مثال عددی در ابعاد مختلف طراحی و حل شده است.
مدلسازی و شبیه سازی
محبوبه گلستانی زاده؛ اکبر اعتباریان؛ امیررضا نقش؛ رضا ابراهیم زاده
چکیده
هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل سنجش سطح بلوغ هوش تجاری در کسب و کارهای الکترونیکی برای شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی است که به روش کیفی مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی انجام شده است. تعداد مشارکت کنندگان در این پژوهش 10 نفر از متخصصین، خبرگان و مدیران کسب و کارهای الکترونیکی که در حوزه ارائه خدمات اینترنت فعالیت داشته اند، ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل سنجش سطح بلوغ هوش تجاری در کسب و کارهای الکترونیکی برای شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی است که به روش کیفی مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی انجام شده است. تعداد مشارکت کنندگان در این پژوهش 10 نفر از متخصصین، خبرگان و مدیران کسب و کارهای الکترونیکی که در حوزه ارائه خدمات اینترنت فعالیت داشته اند، می باشد که با استفاده از روش تمایز حداکثری انتخاب شدند. اطلاعات از طریق مصاحبه های عمیق و نیمه ساخت یافته جمع آوری و با استفاده از روش کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها توسط تکنیک دلفی در 5 سطح از بلوغ هوش تجاری (سطح1: بلوغ ابتدایی، سطح 2: بلوغ تکرار پذیر، سطح 3: بلوغ تعریف شده، سطح 4: بلوغ مدیریت شده، سطح 5: بلوغ بهینه شده) طبقه بندی شد. سپس مدلی شامل 33 بعد و 232 شاخص تایید شده در ادبیات موضوعی پژوهش طراحی شد که در آن ابعاد و شاخص ها طبق نظر پژوهشگر و تایید خبرگان در سطوح پنجگانه بلوغ هوش تجاری توزیع شدند و در نهایت با استفاده از تحلیل عامل تائیدی در نرم افزار SmartPLS مدل تائید شد.