طراحی مدل خدمات پس از فروش در کلاس جهانی با رویکرد روش شناسی سیستم های نرم: مورد مطالعه صنعت گاز مایع ایران

امیر مهدی آبادی؛ عادل آذر؛ ابوتراب علیرضایی؛ قنبر عباس پور اسفدن

دوره 19، شماره 60 ، فروردین 1400، صفحه 1-49

https://doi.org/10.22054/jims.2019.38105.2218

چکیده
  صنایع در ایران در خصوص ویژگی های خدمات پس از فروش و تاثیر آن در رابطه با رضایت مشتری آگاهی ندارند. علی رغم تحقیق پیشه روی، یک مدل منسجم در خصوص موضوع حیاتی خدمات پس از فروش در صنعت گاز مایع در ایران توسعه داده نشده است. با توجه به پیچیدگی های طراحی مدل خدمات پس از فروش در صنعت گاز مایع در سطح کلاس جهانی، از رویکرد متدلوژی سیستم های نرم ...  بیشتر

مدلسازی و شبیه سازی
تحلیل هیبریدی سیستم دینامیک – عامل بنیان درآمد اپراتورهای تلفن همراه مطالعه موردی: ورود به عرصه تحول دیجیتال شرکت همراه اول

نوید ندیمی؛ عباس طلوعی اشلقی؛ محمدعلی افشارکاظمی

دوره 19، شماره 60 ، فروردین 1400، صفحه 51-84

https://doi.org/10.22054/jims.2021.57381.2584

چکیده
  با پیشرفت شگرف عرصه ارتباطات درجهان، تغییر شکل و رفتار ‌اپراتورها و دیجیتالی شدن آنها که تا دیروز صرفاً سرویس‌دهنده بودند وهمچنین خلق تجربه‌ای متفاوت برای مشتریان اجتناب ناپذیر است.هدف از مقاله حاضر، ایجاد مدل شبیه سازی هیبریدی سیستم دینامیک – عامل بنیان به منظور تحلیل درآمد اپراتور اول کشور در ورود به عرصه تولید پلتفرم های ...  بیشتر

طراحی یک شبکه زنجیره تأمین به منظور مدیریت پسماندهای بیمارستانی

محمد نیک ضمیر؛ وحید برادران؛ یونس پناهی

دوره 19، شماره 60 ، فروردین 1400، صفحه 85-120

https://doi.org/10.22054/jims.2021.40574.2283

چکیده
  پسماندهای حوزه‌ی بهداشت و درمان شامل تمام پسماندهایی است که براساس فعالیت‌های پزشکی و درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تولید می‌شوند. حدود 15 تا 20 درصد این زباله‌ها را زباله‌های عفونی تشکیل می‌دهند که در زمره‌ی مواد خطرناک قرار می‌گیرند. زباله‌های عفونی زباله‌هایی هستند که قبل از انهدام یا بازیافت باید بی‌خطرسازی شوند. ...  بیشتر

نگاشت عوامل موثر بر بکارگیری اینترنت اشیاء در بخش ذخیره‌سازی زنجیره تامین گندم

محسن رجب زاده؛ شعبان الهی؛ علیرضا حسن زاده؛ محمد مهرآیین

دوره 19، شماره 60 ، فروردین 1400، صفحه 121-143

https://doi.org/10.22054/jims.2021.54482.2528

چکیده
  مطالعات نشان می‌دهد که در زمینه بکارگیری اینترنت اشیاء در زنجیره تامین محصولات کشاورزی به ویژه در حوزه‌ کنترل کیفیت و در بخش لجستیک، کمبودهایی وجود دارد و پژوهشگران می‌توانند از طریق مدل‌سازی و بهینه‌سازی، شکاف‌های نظری موجود در این زمینه را پوشش دهند. لذا، هدف این پژوهش شناسایی مهمترین مقوله‌های موثر بر بکارگیری اینترنت اشیاء ...  بیشتر

یک مدل استوار دو هدفه برای مکان یابی- مسیریابی و اشتراک گذاری ظرفیت در مناطق ناحیه بندی شده تحت شرایط عدم قطعیت

رامین ساعدی نیا؛ بهنام وحدانی؛ فرهاد اعتباری؛ بهروز افشارنجفی

دوره 19، شماره 60 ، فروردین 1400، صفحه 145-192

https://doi.org/10.22054/jims.2019.41330.2303

چکیده
  یکی از مهمترین رویکردها که منجر به ایجاد مزیت های متنوعی برای بنگاه های اقتصادی می باشد، ناحیه بندی مناطق به مکان های سرویس دهی و واحد های متقاضی می باشد که باعث افزایش سطح دسترسی مشتریان جهت دریافت خدمت می باشد. به طوری که می تواند در طراحی مجدد و ناحیه بندی مجدد شرکتها نیز مورد استفاده قرار گیرد. از طرف دیگر مسیریابی وسایل حمل و نقل ...  بیشتر

ارزیابی مدیریت دانش در زنجیره تامین با استفاده از چارچوب EFQM و روشهای تصمیم‌گیری چند شاخصه فازی (FMADM) و برنامه‌ریزی چندهدفه

سیدجمال الدین حسینی؛ جلال رضایی نور؛ محمدحسین معصومی کاشانی؛ امیرحسین اکبری

دوره 19، شماره 60 ، فروردین 1400، صفحه 193-235

https://doi.org/10.22054/jims.2021.40704.2289

چکیده
  مدیریت دانش یکی از عوامل موثر در ارتقای عملکرد زنجیره تامین سازمان است که این عامل می تواند با استفاده از چارچوب هایی همچون مدل تعالی EFQM در راستای کسب مزیت رقابتی بهتر تقویت گردد. در این پژوهش، ابتدا توانمندسازهای مدیریت دانش بر اساس معیارهای توانمندساز EFQM دسته بندی می گردد و سپس، به منظور برآورد دقیق وزن (اهمیت) هر توانمندساز مدیریت ...  بیشتر

مدل ریاضی و الگوریتم فراابتکاری برای مساله زمانبندی جریان کارگاهی ترکیبی با منابع دوگانه محدودو در نظر گرفتن رد کارها

محمدرضا دبیری؛ مهدی یزدانی؛ بهمن نادری؛ حسن حاله

دوره 19، شماره 60 ، فروردین 1400، صفحه 237-284

https://doi.org/10.22054/jims.2021.48976.2425

چکیده
  در دنیای واقعی، بنگاه های اقتصادی با محیط تولیدی جریان کارگاهی ترکیبی عموماً علاوه بر محدودیت در ماشین آلات با محدودیت نیروی انسانی و افزایش هزینه حقوق و دستمزد و تلاش برای استفاده بهتر از نیروی کار روبه‌رو هستند. از جهتی نیازمندی های تحویل مشتریان با توجه به محدودیت های منابع مزبور، استفاده از رد کارها را به منظور اقناع نیازمندی‌های ...  بیشتر