فاطمه مجیبیان؛ آمنه خدیور؛ عادل آذر؛ عماد روغنیان
چکیده
بیش از یک دهه است که توسعه صنعتی مبتنی بر ساختار خوشههای صنعتی، به عنوان یک استراتژی نوین مورد برنامهریزی و سیاستگذاری کشورهای صنعتی در حال توسعه قرار گرفته است. با توجه به اهمیت نقش خوشههای صنعتی در برنامههای توسعه اقتصادی، ارائه راهکارهایی به منظور بهبود، پیشرفت و توسعه خوشهها همواره مسئله مورد توجه محققان و متخصصان این ...
بیشتر
بیش از یک دهه است که توسعه صنعتی مبتنی بر ساختار خوشههای صنعتی، به عنوان یک استراتژی نوین مورد برنامهریزی و سیاستگذاری کشورهای صنعتی در حال توسعه قرار گرفته است. با توجه به اهمیت نقش خوشههای صنعتی در برنامههای توسعه اقتصادی، ارائه راهکارهایی به منظور بهبود، پیشرفت و توسعه خوشهها همواره مسئله مورد توجه محققان و متخصصان این موضوع بوده است. هدف از پژوهش حاضر نیز ارائه راهکاری برای فرآیند قیمتگذاری محصول در این پدیده صنعتی-اقتصادی می باشد به گونه ای که ساختار مدل پیشنهادی بر پایه سازوکارها و فعالیتهای اجزای تشکیل دهندهی خوشه های صنعتی تعریف گردیده است.فرآیند قیمتگذاری پیشنهادی بر اساس مفهوم بازی استکلبرگ و استراتژی قیمتگذاری تعرفهای ارائه گردیده و به منظور حل مدل در سطوح تولیدی خوشه، از الگوریتم فراابتکاری ژنتیک استفاده شده است. در پایان، عملکرد و کارایی مدل ارائه شده در قالب یک مثال عددی مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از روش تنظیم پارامتر تاگوچی مقادیر بهینه متغیرهای مدل ارائه گردیده است. بر اساس نتایج حاصل از حل مدل پیشنهادی، قیمت بهینه عمده فروشی محصولات خوشه تعیین گردیده و هر بنگاه بر اساس مقدار بهینه تقاضای خود تعرفه مناسب خوشه را انتخاب مینماید.
مدلسازی و شبیه سازی
محسن جاویدمؤید؛ عباس طلوعی اشلقی؛ محمدعلی افشارکاظمی
چکیده
امروزه کسب وکارهایی موفق ترند که مشتریان خود را راضی نگه دارند و افزون بر سطح کلان سیاستگذاریهای خود، به سطح خُرد و جزئیات بازار نیز توجه جدی داشته باشند. در این مقاله در راستای بررسی هرچه بیشتر عوامل تأثیرگذار در بازار تلفن همراه، از روش پویایی سیستم به همراه روش گسسته پیشامد به صورت ترکیبی استفاده شده است. دو شرکت همراه ...
بیشتر
امروزه کسب وکارهایی موفق ترند که مشتریان خود را راضی نگه دارند و افزون بر سطح کلان سیاستگذاریهای خود، به سطح خُرد و جزئیات بازار نیز توجه جدی داشته باشند. در این مقاله در راستای بررسی هرچه بیشتر عوامل تأثیرگذار در بازار تلفن همراه، از روش پویایی سیستم به همراه روش گسسته پیشامد به صورت ترکیبی استفاده شده است. دو شرکت همراه اول و ایرانسل به عنوان بازیگران اصلی بازار تلفن همراه ایران، به عنوان دو رقیب در نظر گرفته شدهاند. از آنجایی که در تحلیل و شناخت عوامل تأثیرگذار بر سهم بازار، سطوح عملیاتی و استراتژیک بر یکدیگر اثر میگذارند، پس از مشخص نمودن عوامل تأثیرگذار در هر سطح، از رویکرد گسسته پیشامد در سطح عملیاتی، و رویکرد پویایی سیستم در سطح استراتژیک و ترکیب آنها جهت ارائه مدل ترکیبی بازار تلفن همراه بهره گرفته شده است.یافته ها حاکی است هرگونه تغییری در سطوح عملیاتی و استراتژیک هر یک از رقبا، تأثیر جدی در نرخ افزایش / کاهش رضایت از خدماتشان و متعاقب آن افزایش یا کاهش مشتریان خواهد داشت. از سویی، نشان میدهد که چطور میتوان با ترکیب روشهای شبیه سازی گسسته پیشامد و پویایی سیستم، سطح بیشتری از جزئیات را مورد توجه قرار داد.مدل ترکیبی پیشنهادی در مقایسه با مدلهای شبیه سازی ساده جزئیات بیشتری از اتفاقات را مورد بررسی قرار میدهد، از این رو، میتوان از آن برای بررسی سناریوهای مختلف تصمیم گیری و تصمیم سازی بهره برد.
مدیریت زنجیره تامین
ابولفضل کزازی؛ امیر محمد خانی؛ ثریا بیرامی
چکیده
اهمیت عملکرد نوآوری به عنوان یکی از ابعاد مهم عملکرد شرکت ها، در ادبیات مدیریت کیفیت زنجیره تأمین (SCQM) به اندازه کافی مورد تأکید و بررسی قرار نگرفته است. علاوه بر این، تحقیقات داخلی در مورد قابلیت های SCQM، به عنوان محرک اساسی SCQM، بسیار محدود بوده است. برای پر کردن این شکاف تحقیقاتی، این مقاله به بررسی اینکه چگونه قابلیت های SCQM و عملکردهای ...
بیشتر
اهمیت عملکرد نوآوری به عنوان یکی از ابعاد مهم عملکرد شرکت ها، در ادبیات مدیریت کیفیت زنجیره تأمین (SCQM) به اندازه کافی مورد تأکید و بررسی قرار نگرفته است. علاوه بر این، تحقیقات داخلی در مورد قابلیت های SCQM، به عنوان محرک اساسی SCQM، بسیار محدود بوده است. برای پر کردن این شکاف تحقیقاتی، این مقاله به بررسی اینکه چگونه قابلیت های SCQM و عملکردهای SCQM می توانند بر نوآوری و عملکرد عملیاتی شرکت تأثیر گذار باشد و نحوه تعامل آنها با یکدیگر چگونه است، پرداخته است. بـه همیـن منظـور اطلاعـات مورد نیاز از جانب مـدیران و کارشناسان بنگاه های فعال در صنایع غـذایی استان گلستان با استفاده از پرسشـنامه گـردآوری و مورد تجزیـه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان می دهد شیوه های SCQM تأثیر مثبتی بر قابلیت های SCQM دارد. از نتایج به دست آمده دیگر اینکه شیوه های SCQM تأثیر مثبتی بر عملکرد عملیاتی صنایع غذایی استان گلستان ندارد. همچنین نتایج نشان داد قابلیت های SCQM تأثیر مثبتی بر عملکرد نوآوری ندارد.
مدلسازی و شبیه سازی
سلمان عباسی سیر؛ محمد علی کرامتی؛ محمدرضا معتدل
چکیده
به دلیل اشاعه رفتار خرید آنی در مصرفکنندگان، مطالعات دانشگاهی آن طی یک دهه اخیر افزایشیافته است. به این دلیل که در فروشگاه-های بزرگ بایستی میزان فروش بالا باشد، لذا بررسی رفتار مصرفکننده در خرید آنی نیز باید موردتوجه محققان و مدیران فروشگاهها قرار گیرد. هدف از انجام مقاله حاضر شبیهسازی عامل بنیان رفتار خرید آنی مصرفکنندگان ...
بیشتر
به دلیل اشاعه رفتار خرید آنی در مصرفکنندگان، مطالعات دانشگاهی آن طی یک دهه اخیر افزایشیافته است. به این دلیل که در فروشگاه-های بزرگ بایستی میزان فروش بالا باشد، لذا بررسی رفتار مصرفکننده در خرید آنی نیز باید موردتوجه محققان و مدیران فروشگاهها قرار گیرد. هدف از انجام مقاله حاضر شبیهسازی عامل بنیان رفتار خرید آنی مصرفکنندگان (مشتریان)، با در نظر گرفتن عاملهای تخفیف، زمان مطلوب حضور مشتری در خرید از سوی مدیر فروشگاه و یادگیری مصرفکننده از خریدهای قبلی است. جامعه و نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 15 نفر اساتید دانشگاهی مسلّط به مباحث بازاریابی و خریدآنی است. پژوهش حاضر از حیث هدف اجرایی و از نظر نوع دادهها و روش مدلسازی، ریاضی و با بررسی واقعیت موجود از رفتار خرید مصرفکننده، به توسعه مدلهای خرید آنی تحت محیط شبیهسازی مدل عامل بنیان با استفاده از نرمافزار نت لگو پرداخته است. پس از مرور مبانی نظری و پیشینهی پژوهش، 5 بُعد و هفده شاخص با روش غربالگری فازی شناسایی شده است. نتایج نشان داد، عاملهای در نظر گرفته شده در این پژوهش رفتار خرید آنی مصرفکنندگان را به عنوان یک آنالیز اقتصادی و بر پایه روابط بین مصرفکنندگان و ارتباط بین مشتری- محصول به خوبی توصیف مینماید که این نهاده، با شبیهسازی رفتار مشتریان در هنگام خرید، تلاش مینماید اطلاعات ارزشمندی برای مدیران، صاحبان سهام و تصمیمگیران فروشگاههای بزرگ فراهم آورد.
مژگان پورعلیزاده؛ علیرضا امیرتیموری؛ محسن واعظ قاسمی
چکیده
تحلیل پوششی داده ها یک روش مفید جهت اندازه گیری کارایی نسبی عملکردی و محیطی یک زنجیره تامین پایدار می باشد. بخش های یک زنجیره تامین براساس فعالیت اقتصادی دو نوع خروجی تولید میکنند و ورودی ها به دو دسته تحت دسترس پذیری عادی و مدیریتی افراز میشوند. این مقاله مدلی را برای تعیین کارایی یک زنجیره تامین جهت سرمایه گذاری روی نوع خاصی از ورودی ...
بیشتر
تحلیل پوششی داده ها یک روش مفید جهت اندازه گیری کارایی نسبی عملکردی و محیطی یک زنجیره تامین پایدار می باشد. بخش های یک زنجیره تامین براساس فعالیت اقتصادی دو نوع خروجی تولید میکنند و ورودی ها به دو دسته تحت دسترس پذیری عادی و مدیریتی افراز میشوند. این مقاله مدلی را برای تعیین کارایی یک زنجیره تامین جهت سرمایه گذاری روی نوع خاصی از ورودی ها به منظور ابداع تکنولوژی جدید همراه با شاخص های دو نقشی برای کنترل هزینه پاک سازی گاز فلرینگ ,مقدار الکتریسیته مصرفی نیروگاه ها و ارتقای سطح علمی درامور بهره برداری و انتقال ارائه میکند. بخش کاربردی این مطالعه شامل ده زنجیره تامین ازصنعت برق در نقاط متفاوت ایران می باشد هر زنجیره تامین شامل کمپانی نفت و گاز جهت تامین سوخت مورد نظرنیروگاه ها و نیروگاه های برق جهت تولید برق و شرکت برق منطقه ای برای انتقال برق تولید شده و شرکت های توزیع برق جهت توزیع الکتریسته مورد نیاز و هم چنین مصرف کنندگان می باشد.
مدیریت زنجیره تامین
رضا قاسمی یقین؛ فاطمه درویشی
چکیده
در این پژوهش، مسئله برنامهریزی خرید در صنعت پوشاک که با تامین کنندگانی در گستره بین المللی مواجه است بررسی میشود. توجه به چالشهای ارزیابی تامین کنندگان و انتخاب آنها با وجود شاخصهای کمی-کیفی و تعیین مقدار سفارش از هر واحد بافندگی پارچه برای صنعتگران این حوزه بسیار حیاتی است. لذا، در مقاله حاضر ابتدا با استفاده از یک رویکرد ترکیبی ...
بیشتر
در این پژوهش، مسئله برنامهریزی خرید در صنعت پوشاک که با تامین کنندگانی در گستره بین المللی مواجه است بررسی میشود. توجه به چالشهای ارزیابی تامین کنندگان و انتخاب آنها با وجود شاخصهای کمی-کیفی و تعیین مقدار سفارش از هر واحد بافندگی پارچه برای صنعتگران این حوزه بسیار حیاتی است. لذا، در مقاله حاضر ابتدا با استفاده از یک رویکرد ترکیبی تصمیمگیری چند معیاره در حالت چند تصمیمگیرنده، یک مدل ارزیابی و انتخاب تامینکننده بینالمللی در صنعت نساجی و پوشاک توسعه داده میشود و سپس با استفاده از یک مدل برنامهریزی ریاضی، میزان سفارش به هر تامینکننده مدلسازی میشود. در مرحله اول از روش پژوهش، در ابتدا رویکرد فازی گروهی-فرآیند تحلیل سلسله مراتبی جهت بدست آوردن وزن کلی معیارها و زیرمعیارها استفاده شده است. به دلیل وجود هر دو نوع معیار کیفی و کمی، روش تلفیقی ویکور گسترش یافته فازی-تصادفی توسعه داده میشود که برای معیارهای کیفی از دادههای فازی و برای معیارهای کمی از دادههای تصادفی (بر اساس پیشینهی تاریخی) استفاده میشود در مرحله دوم از روش پژوهش، برای تعیین میزان خرید مدل برنامهریزی غیرخطی توسعه داده میشود. در انتها، با استفاده از یک مطالعه عددی، استقرار مدل فوق در صنعت پوشاک انجام میشود و با آنالیز حساسیت مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. نتایج این پژوهش بیانگر میزان اهمیت تقاضا و ظرفیتِ تخصیص داده شده توسط تامین کنندگان بر برنامه تدارکات است.
مدیریت تولید و عملیات
هادی مختاری؛ حسین شیرانی
چکیده
امروزه تولید محصولات با کیفیت و همچنین تولید بهینه و اقتصادی دارای پیچیدگیهای فراوانی می-باشد و باید عوامل گوناگونی را برای به حداکثر رساندن بهرهروی، فروش و سود در نظر گرفت. یکی از این عوامل کلیدی و اثرگذار، انرژی است که صرفهجویی در آن یکی از نکات کلیدی برای دستیابی به موفقیت در هر کسب-وکاری میباشد و این موضوع برای سیستمها ...
بیشتر
امروزه تولید محصولات با کیفیت و همچنین تولید بهینه و اقتصادی دارای پیچیدگیهای فراوانی می-باشد و باید عوامل گوناگونی را برای به حداکثر رساندن بهرهروی، فروش و سود در نظر گرفت. یکی از این عوامل کلیدی و اثرگذار، انرژی است که صرفهجویی در آن یکی از نکات کلیدی برای دستیابی به موفقیت در هر کسب-وکاری میباشد و این موضوع برای سیستمها و کارخانههای تولیدی به جهت کاهش بهای تمام شده محصول تولیدی و افزایش بهرهوری از اهمیت بالاتری برخوردار است. از دیگر عوامل مهم، میتوان به دوبارهکاری در فرآیند تولید اشاره نمود که باعث کاهش ضایعات و استفاده بهینه از منابع میشود. بر اساس تحقیقات نویسندگان، پژوهشهای نادری در حوزهی برنامهریزی و بهینهسازی مصرف انرژی در سطح تصمیمات میان مدت برای سیستمهای تولید در ادبیات ارایه شده است. لذا در این پژوهش با پیشنهاد یک مدل برنامهریزی ریاضی خطی، به مدلسازی یک سیستم تولیدی چند مرحلهای با درنظر گرفتن مصرف انرژی و امکان دوبارهکاری پرداخته می-شود. سیستم تولیدی فرض شده، یک سیستم تولید مبتنی بر محصول یا خط تولید میباشد که عملیات تولید بصورت گسسته و مرحله به مرحله انجام میشود. در ادامه برای درک بیشتر از مساله یک مثال ارائه شده و با استفاده از نرمافزار بهینهسازی گمز، مثال ارائه شده به طور مبسوط تجزیه و تحلیل خواهد شد.