فرآیند قیمت گذاری محصول در خوشه های صنعتی با استفاده از الگوریتم ژنتیک

فاطمه مجیبیان؛ آمنه خدیور؛ عادل آذر؛ عماد روغنیان

دوره 19، شماره 62 ، مهر 1400، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22054/jims.2017.10509.1386

چکیده
  بیش از یک دهه است که توسعه صنعتی مبتنی بر ساختار خوشه‌های صنعتی، به عنوان یک استراتژی نوین مورد برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کشورهای صنعتی در حال توسعه قرار گرفته است. با توجه به اهمیت نقش خوشه‌های صنعتی در برنامه‌های توسعه اقتصادی، ارائه راهکارهایی به منظور بهبود، پیشرفت و توسعه خوشه‌ها همواره مسئله مورد توجه محققان و متخصصان این ...  بیشتر

مدلسازی و شبیه سازی
مدل‏سازی فرایند تحلیل بازار از طریق رویکرد شبیه ‏سازی ترکیبی SD-DES (مطالعه موردی: بازار تلفن همراه کشور)

محسن جاویدمؤید؛ عباس طلوعی اشلقی؛ محمدعلی افشارکاظمی

دوره 19، شماره 62 ، مهر 1400، صفحه 23-66

https://doi.org/10.22054/jims.2021.57172.2583

چکیده
  امروزه کسب‏ وکارهایی موفق‏ ترند که مشتریان خود را راضی نگه دارند و افزون بر سطح کلان سیاست‏گذاری‏های خود، به سطح خُرد و جزئیات بازار نیز توجه جدی داشته باشند. در این مقاله در راستای بررسی هرچه بیشتر عوامل تأثیرگذار در بازار تلفن همراه، از روش پویایی سیستم به همراه روش گسسته پیشامد به ‏صورت ترکیبی استفاده شده است. دو شرکت همراه ...  بیشتر

مدیریت زنجیره تامین
تأثیر مدیریت کیفیت زنجیره‌تأمین و عملکرد نوآوری بر عملکردعملیاتی کسب وکارهای فعال در صنایع غذایی استان گلستان

ابولفضل کزازی؛ امیر محمد خانی؛ ثریا بیرامی

دوره 19، شماره 62 ، مهر 1400، صفحه 67-98

https://doi.org/10.22054/jims.2021.58750.2612

چکیده
  اهمیت عملکرد نوآوری به عنوان یکی از ابعاد مهم عملکرد شرکت ها، در ادبیات مدیریت کیفیت زنجیره تأمین (SCQM) به اندازه کافی مورد تأکید و بررسی قرار نگرفته است. علاوه بر این، تحقیقات داخلی در مورد قابلیت های SCQM، به عنوان محرک اساسی SCQM، بسیار محدود بوده است. برای پر کردن این شکاف تحقیقاتی، این مقاله به بررسی اینکه چگونه قابلیت های SCQM و عملکردهای ...  بیشتر

مدلسازی و شبیه سازی
شبیه سازی عامل بنیان رفتار مصرف کننده در خرید آنی

سلمان عباسی سیر؛ محمد علی کرامتی؛ محمدرضا معتدل

دوره 19، شماره 62 ، مهر 1400، صفحه 99-138

https://doi.org/10.22054/jims.2021.57792.2592

چکیده
  به دلیل اشاعه رفتار خرید آنی در مصرف‌کنندگان، مطالعات دانشگاهی آن طی یک دهه اخیر افزایش‌یافته است. به این دلیل که در فروشگاه-های بزرگ بایستی میزان فروش بالا باشد، لذا بررسی رفتار مصرف‌کننده در خرید آنی نیز باید موردتوجه محققان و مدیران فروشگاه‌ها قرار گیرد. هدف از انجام مقاله حاضر شبیه‌سازی عامل بنیان رفتار خرید آنی مصرف‌کنندگان ...  بیشتر

یک مدلDEA برای ارزیابی اجرای زنجیره تامین پایداربا حضور خروجیهای نامطلوب و شاخصهای دو نقش ورودی وخروجی : کاربردی ازصنعت برق

مژگان پورعلیزاده؛ علیرضا امیرتیموری؛ محسن واعظ قاسمی

دوره 19، شماره 62 ، مهر 1400، صفحه 139-192

https://doi.org/10.22054/jims.2020.43151.2330

چکیده
  تحلیل پوششی داده ها یک روش مفید جهت اندازه گیری کارایی نسبی عملکردی و محیطی یک زنجیره تامین پایدار می باشد. بخش های یک زنجیره تامین براساس فعالیت اقتصادی دو نوع خروجی تولید میکنند و ورودی ها به دو دسته تحت دسترس پذیری عادی و مدیریتی افراز میشوند. این مقاله مدلی را برای تعیین کارایی یک زنجیره تامین جهت سرمایه گذاری روی نوع خاصی از ورودی ...  بیشتر

مدیریت زنجیره تامین
ارزیابی و برنامه‌ریزی خرید پارچه در زنجیره عرضه جهانی پوشاک: یک رویکرد تلفیقی ویکور گسترش یافته فازی-تصادفی و برنامه‌ریزی غیرخطی

رضا قاسمی یقین؛ فاطمه درویشی

دوره 19، شماره 62 ، مهر 1400، صفحه 193-223

https://doi.org/10.22054/jims.2021.41113.2298

چکیده
  در این پژوهش، مسئله برنامه‌ریزی خرید در صنعت پوشاک که با تامین کنندگانی در گستره بین المللی مواجه است بررسی می‌شود. توجه به چالش‌های ارزیابی تامین کنندگان و انتخاب آنها با وجود شاخص‌های کمی-کیفی و تعیین مقدار سفارش از هر واحد بافندگی پارچه برای صنعتگران این حوزه بسیار حیاتی است. لذا، در مقاله حاضر ابتدا با استفاده از یک رویکرد ترکیبی ...  بیشتر

مدیریت تولید و عملیات
برنامه‌ریزی یک سیستم تولیدی-دوباره‌کاری چندمرحله‌ای با درنظر گرفتن مصرف انرژی

هادی مختاری؛ حسین شیرانی

دوره 19، شماره 62 ، مهر 1400، صفحه 225-257

https://doi.org/10.22054/jims.2021.46596.2382

چکیده
  امروزه تولید محصولات با کیفیت و همچنین تولید بهینه و اقتصادی دارای پیچیدگی‌های فراوانی می-باشد و باید عوامل گوناگونی را برای به حداکثر رساندن بهره‌روی، فروش و سود در نظر گرفت. یکی از این عوامل کلیدی و اثرگذار، انرژی است که صرفه‌جویی در آن یکی از نکات کلیدی برای دستیابی به موفقیت در هر کسب-وکاری می‌باشد و این موضوع برای سیستم‌ها ...  بیشتر