سید علی اکبر افجه؛ کبری بخشی زاده برج
دوره 6، شماره 16 ، تیر 1386، صفحه 1-28
چکیده
عوامل اصلی تاثیر گذار روی فرایند جستجوی اطلاعات و به تبع آن تصمیم گیری برای خرید به وفور مورد بررسی قرار گرفته اند که نتایج تحقیقات نشان می دهد این عوامل عبارتند از: ویژگی های بازار، ویژگی های محصول، خصوصیات مصرف کننده و ویژگی های موقعیتی. در مورد خصوصیات مصرف کننده عواملی نظیر موقعیت اجتماعی، سن، میزان یادگیری و آشنایی افراد با انواع ...
بیشتر
عوامل اصلی تاثیر گذار روی فرایند جستجوی اطلاعات و به تبع آن تصمیم گیری برای خرید به وفور مورد بررسی قرار گرفته اند که نتایج تحقیقات نشان می دهد این عوامل عبارتند از: ویژگی های بازار، ویژگی های محصول، خصوصیات مصرف کننده و ویژگی های موقعیتی. در مورد خصوصیات مصرف کننده عواملی نظیر موقعیت اجتماعی، سن، میزان یادگیری و آشنایی افراد با انواع محصولات برداشت مصرف کننده از ریسک، به صورت عوامل انفرادی مورد بررسی قرار گرفته اند. لیکن این پژوهش برای اولین بار در ایران نقش سبک های زندگی را در تعیین نوع تصمیم گیری مصرف کنندگان ایرانی برای خرید مورد بررسی قرار می دهد. با استفاده از روش آماری آزمون کای دو و ضریب گاما، نوع تصمیم گیری غالب مصرف کنندگان در سبک هی زندگی والس برخوردار از منابع بالا شامل نوآوران، موفقان، تجربه کنندگان و راضی شدگان با روش پیمایشی مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت مشخص شد نوع غالب تصمیم گیری مصرف کنندگان در سبک زندگی نوآوران تصمیم گیری محدود و در سبک زندگی موفقان، تصمیم گیری بر اساس وفاداری به مارک تجاری می باشد ولی بین انواع تصمیم گیری در دو سبک زندگی تجربه کنندگان و راضی شوندگان تفاوت قابل ملاحظه ای وجود ندارد و لذا این دو سبک از تمام چهار روش تصمیم گیری خرید به یک اندازه استفاده می نمایند.
اشکان عیوق؛ مصطفی زندیه؛ هایده متقی
دوره 6، شماره 16 ، تیر 1386، صفحه 29-54
چکیده
در این مقاله با توسعه مفهوم خستگی ناشی از کارهای یکسان به دو نوع خستگی مثبت و منفی ناشی از انجام کارهای مشابه و نه صرفا یکسان، مدل جدید و منعطفی ارائه شده است که با استفاده از آن می توان کارها را به نحوی زمانبندی کرد که کارهای مشابه در کوچکترین دوره قابل برنامه ریزی و کارهای غیر مشابه در بزرگترین دوره قابل برنامه ریزی به هر اپراتور تخصیص ...
بیشتر
در این مقاله با توسعه مفهوم خستگی ناشی از کارهای یکسان به دو نوع خستگی مثبت و منفی ناشی از انجام کارهای مشابه و نه صرفا یکسان، مدل جدید و منعطفی ارائه شده است که با استفاده از آن می توان کارها را به نحوی زمانبندی کرد که کارهای مشابه در کوچکترین دوره قابل برنامه ریزی و کارهای غیر مشابه در بزرگترین دوره قابل برنامه ریزی به هر اپراتور تخصیص داده شود به نحوی که کل هزینه تخصیص کمینه گردد. از آنجا که مدل زمانبندی گردش شغلی پیشنهادی از نوع تخصیص چند دوره ای بوده و به صورت مدل عدد صحیح غیر خطی فرموله می شود در زمره مسائل بهینه سازی ترکیباتی قرار می گیرد. برای غلبه بر پیچیدگی الگوریتمی آن دو الگوریتم ژنتیک و رقابت استعماری توسعه داده شده و کارائی آنها در مقایسه با نرم افزار لینگو که مدل های عدد صحیح غیر خطی را با رویکرد شاخه و حد در اندازه کوچک حل می نماید تائید شده است. همچنین نشان داده شده که الگوریتم رقابت استعماری در مقایسه با الگوریتم ژنتیک از کیفیت بالاتری برخوردار است.
پیام چینی فروشان؛ بهروز پورقناد؛ روزبه عزیز محمدی؛ سید حسین رضوی
دوره 6، شماره 16 ، تیر 1386، صفحه 55-74
چکیده
امروزه یکی از استراتژی ها و سیاست های مهم شرکت ها، خریداری قطعات از تامین کنندگان خارجی است. برای تصمیم گیری درباره انتخاب تامین کنندگان، معیارهای متفاوتی در نظر گرفته می شود. ولی به دلیل تغییرات سطوح مدیریتی و استراتژی های تامین کنندگان خارجی نمی توان داده های ورودی را با دقت تعیین کرد. از اینرو در نظر گرفتن مساله انتخاب تامین کننده ...
بیشتر
امروزه یکی از استراتژی ها و سیاست های مهم شرکت ها، خریداری قطعات از تامین کنندگان خارجی است. برای تصمیم گیری درباره انتخاب تامین کنندگان، معیارهای متفاوتی در نظر گرفته می شود. ولی به دلیل تغییرات سطوح مدیریتی و استراتژی های تامین کنندگان خارجی نمی توان داده های ورودی را با دقت تعیین کرد. از اینرو در نظر گرفتن مساله انتخاب تامین کننده با توجه به معیارهای غیر قطعی ضروری به نظر می رسد. در این مقاله یک مدل ترکیبی از روش مشهور برنامه ریزی سازشی و برنامه ریزی بازه ای پیشنهاد خواهد شد که برنامه ریزی سازشی بازه ای نامیده می شود. این مدل می تواند برای بهینه سازی مسائل بازه ای چند هدفه استفاده شود. برای تشریح مدل پیشنهادی، یک مساله انتخاب تامین کننده با اهداف می نیمم ارائه می شود که پارامترهای ورودی آن به عنوان اعداد بازه ای در نظر گرفته می شوند. نتایج به دست آمده با توجه به مقدار ایده آل هر هدف می توانند نمایشی از وضعیت خوش بینانه و بدبینانه مساله را تحت شرایط عدم قطعیت ارائه کنند.
علی سعیدی؛ ام البنین دادار
دوره 6، شماره 16 ، تیر 1386، صفحه 75-97
چکیده
تسهبل، تسریع و کاهش هزینه در فرایند تبدیل دارایی مالی به وجه نقد و برعکس یعنی تبدیل وجه نقد به دارایی مالی، یکی از کارکردهای مهم بازارهای مالی و به ویژه بورس اوراق بهادار است که از این ویژگی به نقد شوندگی یاد می شود. نقد شوندگی، قابلیت خرید و فروش مقادیر قابل توجهی از اوراق بهادار به سرعت و با تاثیر بسیار اندک در قیمت است. این ویژگی هم ...
بیشتر
تسهبل، تسریع و کاهش هزینه در فرایند تبدیل دارایی مالی به وجه نقد و برعکس یعنی تبدیل وجه نقد به دارایی مالی، یکی از کارکردهای مهم بازارهای مالی و به ویژه بورس اوراق بهادار است که از این ویژگی به نقد شوندگی یاد می شود. نقد شوندگی، قابلیت خرید و فروش مقادیر قابل توجهی از اوراق بهادار به سرعت و با تاثیر بسیار اندک در قیمت است. این ویژگی هم در بعد بازار و هم در بعد فردی اوراق بهادار از موضوعات مورد توجه محققین طی چند دهه اخیر بوده است. در این تحقیق برای بررسی رابطه بین نقد شوندگی سهام با شاخص نقد شوندگی دوره های پیشین در بورس اوراق بهادار تهران، اطلاعات لازم برای کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی یک دوره چهار ساله به صورت داده های ترکیبی گردآوری شده است. در این تحقیق وجود ارتباط تا 6 وقفه مورد بررسی قرار گرفت که معنی داری بین شاخص نقد شوندگی سهام در ماه جاری و شاخص نقد شوندگی سهام در وقفه های زمانی گذشته تائید گردید و همچنین وجود رابطه مثبت بین شاخص نقد شوندگی پیش بینی شده سهام با شاخص نقد شوندگی محاسبه شده به روش آمیهود مورد تائید قرار گرفت.
علیرضا امیر کبیری؛ صمد فتحی
دوره 6، شماره 16 ، تیر 1386، صفحه 99-124
چکیده
اهمیت آموزش در پیشبرد و توسعه دانش فناوری ارتباطات و اطلاعات به عنوان زمینه ساز توسعه همه جانبه کشورها تثبیت شده است. گسترش این علوم می تواند مبنای کارآفرینی در همه عرصه ها را سبب گردد. رشد و توسعه فرهنگ کارآفرینی در فرایند های کاری موسسات فعال در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق توانمند نمودن کارکنان اهمیت به سزایی دارد. پژوهش ...
بیشتر
اهمیت آموزش در پیشبرد و توسعه دانش فناوری ارتباطات و اطلاعات به عنوان زمینه ساز توسعه همه جانبه کشورها تثبیت شده است. گسترش این علوم می تواند مبنای کارآفرینی در همه عرصه ها را سبب گردد. رشد و توسعه فرهنگ کارآفرینی در فرایند های کاری موسسات فعال در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق توانمند نمودن کارکنان اهمیت به سزایی دارد. پژوهش حاضر با مطالعه ابعاد توانمند سازی روان شناختی، به بررسی تاثیر این ابعاد بر فرایند کارآفرینی درون در مجتمع فناوران اطلاعات تهران پرداخته است. مجموعه مدیران و کارکنان سطوح مختلف سازمانی به روش سرشماری به تعداد 145 نفر برای این پژوهش انتخاب شدند. نتایج حاصل نشان از وجود همبستگی میان ابعاد توانمند سازی روان شناختی و کارآفرینی درون سازمانی دارد. همچنین بررسی ها نشان داد که بین پنج بعد توانمند سازی روان شناختی، احساس شایستگی بیشترین تاثیر را بر کارآفرینی درون سازمانی داشته است. نتایج تحقیق حاضر می تواند در تدوین استراتژی های مناسب منابع انسانی در خصوص کارکنانی که در خلق فرایند کارآفرینی سازمانی سهیم هستند به کار گرفته شده و مسیر جدیدی را برای مطالعات دانشگاهی و تجربیات عملی در حوزه های توانمند سازی کارکنان و خلاقیت و نوآوری هموار سازد.
وجه ا... قربانی زاده؛ امین اسد پور
دوره 6، شماره 16 ، تیر 1386، صفحه 125-166
چکیده
امروزه محیط سازمان ها بیش از هر زمان دیگری پیچیده، پویا و متحول شده است و دگرگونی ها یکی پس از دیگری مدیران را با چالش های جدیدی رو برو می سازد. بقا و بالندگی در چنین محیط هایی تنها با تغییر و سازگاری با پویایی ها امکان پذیر است که لازمه آن یادگیری و توجه به ویژگی های تاثیر گذار بر فرایند یادگیری سازمانی است. یکی از عوامل موثر بر فرایند ...
بیشتر
امروزه محیط سازمان ها بیش از هر زمان دیگری پیچیده، پویا و متحول شده است و دگرگونی ها یکی پس از دیگری مدیران را با چالش های جدیدی رو برو می سازد. بقا و بالندگی در چنین محیط هایی تنها با تغییر و سازگاری با پویایی ها امکان پذیر است که لازمه آن یادگیری و توجه به ویژگی های تاثیر گذار بر فرایند یادگیری سازمانی است. یکی از عوامل موثر بر فرایند یادگیری سازمانی، سبک مدیریتی موسوم مدیریت کنکاش – سیبرنتیک یا CSM است که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است. در این پژوهش تاثیر متغیر CSM بر یادگیری سازمانی سنجیده شده است و در این میان به نظر می رسد متغیر فرهنگ یادگیری رابطه بین متغیرهای CSM و یادگیری سازمانی را تحت تاثیر قرار می دهد و به عنوان متغیر میانجی عمل می کند. جامعه آماری پژوهش کارکنان سه بخش از شرکت ایران خودرو بوده و داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده است. در این پژوهش برای بررسی ابعاد متغیرهای مورد مطالعه و سنجش روایی سازه، از تحلیل عاملی تاییدی و برای آزمون فرضیه های پژوهشی از روش تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته ها حاکی از آن است که متغیر CSM بطور مستقیم بر فرهنگ یادگیری و فرایند یادگیری سازمانی تاثیر گذار است. همچنین تاثیر گذاری CSM به صورت غیر مستقیم و از طریق متغیر تعدیل کننده فرهنگ یادگیری بر فرایند یادگیری سازمانی نیز تائید شده است.
مقصود امیری
دوره 6، شماره 16 ، تیر 1386، صفحه 167-188
چکیده
انتخاب ابزارهای ماشین مناسب برای یک شرکت تولیدی به دلیل تاثیر گذاری در فرایند تولید بسیار مهم است. وجود اطلاعات نادقیق باعث دشوارتر شدن این انتخاب می شود. روش VIKOR یکی از روش های جدید برای حل مسائل تصمیم گیری چند معیاره است که هدف آن انتخاب بهترین گزینه بر اساس نزدیک ترین جواب ممکن به جواب ایده آل است. در این مقاله یک رویکرد فازی برای ...
بیشتر
انتخاب ابزارهای ماشین مناسب برای یک شرکت تولیدی به دلیل تاثیر گذاری در فرایند تولید بسیار مهم است. وجود اطلاعات نادقیق باعث دشوارتر شدن این انتخاب می شود. روش VIKOR یکی از روش های جدید برای حل مسائل تصمیم گیری چند معیاره است که هدف آن انتخاب بهترین گزینه بر اساس نزدیک ترین جواب ممکن به جواب ایده آل است. در این مقاله یک رویکرد فازی برای روش VIKOR پیشنهاد خواهد شد که رتبه بندی گزینه ها و اوزان اهمیت معیارها به عنوان اعداد فازی در نظر گرفته می شوند. همچنین در روش پیشنهادی، وزن اهمیت نظرات تصمیم گیرندگان متفاوت در نظر گرفته می شود. برای تشریح روش پیشنهادی، یک مثال عددی درباره مساله انتخاب ابزار ماشین ارائه خواهد شد که معیارهای ارزیابی گزینه ها عبارتند از: انعطاف پذیری، قابلیت اطمینان و تعمیر پذیری ماشین ها.