علی محقر؛ یونس جبارزاده؛ حنان عموزاد مهدیرجی؛ نیما مختارزاده
دوره 11، شماره 28 ، فروردین 1392، صفحه 1-19
چکیده
در دنیای امروز، با توجه به حرکت دنیا به سمت و سوی جهانی شدن و همچنین فرامرزی شدن سازمانها وبازارهای فروش مرتبط با محصولات آن ها، لازمة بقا و موفقیت در دنیای رقابتی امروزی، به توانایی تولیدات داخلیدر رقابت با محصولات خارجی مشابه در بازارهای داخلی و خارجی وابسته است. حال با توجه به تأثیر قیمت، کیفیتو موارد دیگر، بر انتخاب و خرید مشتریان، ...
بیشتر
در دنیای امروز، با توجه به حرکت دنیا به سمت و سوی جهانی شدن و همچنین فرامرزی شدن سازمانها وبازارهای فروش مرتبط با محصولات آن ها، لازمة بقا و موفقیت در دنیای رقابتی امروزی، به توانایی تولیدات داخلیدر رقابت با محصولات خارجی مشابه در بازارهای داخلی و خارجی وابسته است. حال با توجه به تأثیر قیمت، کیفیتو موارد دیگر، بر انتخاب و خرید مشتریان، از آنجاییکه میزان تعرفةهای گمرکی بر قیمت تمام شده و قیمت فروشکالاهای خارجی بسیار تأثیرگذار بوده و این تأثیر بر فروش و قدرت رقابتی کالاهای وارداتی در بازار تأثیرگذاراست، تعیین تعرفة گمرکی مناسب، که بتواند قدرت رقابتی صنایع و محصولات داخلی را در بازار کشور ایران نسبتبه محصولات خارجی مشابه، حفظ و ارتقاء بخشد، مسألهای بسیار کلیدی و تأثیرگذار خواهد بود.در این تحقیق به دنبال تعیین و بررسی تأثیر تغییرات نرخ تعرفةهای گمرکی بر قدرت رقابتی صنایع و محصولاتداخلی در بازار کشور ایران هستیم. بدین منظور، و با توجه به میان رشتهای بودن و گسترده بودن حیطة طرح تحقیق،تحلیل دینامیکی رفتار صنایع به کمک تحلیل دینامیکی سیستمها صورت گرفتهاست. در این راستا، تهیة نمودارهایعلت و معلولی و حلقههای تأثیرگذار بر موضوع، نمودارهای جریان مرتبط و همچنین روابط ریاضی بین متغیرهایمدل شناسایی شده و شبیهسازی مسأله و اجرای آن به کمک تحلیل دینامیکی سیستمها و نرمافزار و نسیم برای بازارصنعت کفش چرم ایران به عنوان مطالعة موردی، صورت گرفته است
اکبر عالم تبریز؛ امیر سالار محمدی؛ میر سامان پیشوایی
دوره 11، شماره 28 ، فروردین 1392، صفحه 21-40
چکیده
توسعة صنایع با محوریت منافع اقتصادی باعث به وجود آمدن آسیبهایی در حوزههایمحیطزیست و اجتماع شده. این نگرانیها موجب پیدایش مفهومی سهبعدی از توسعة بر پایه اقتصاد،نامیده میشود. یکی از صنایعی که همواره به » توسعة پایدار « محیطزیست و اجتماع شده است کهکرات از محصولات آن استفاده می شود، صنعت معدن است. استخراج و استحصال مواد معدنی باچالش ...
بیشتر
توسعة صنایع با محوریت منافع اقتصادی باعث به وجود آمدن آسیبهایی در حوزههایمحیطزیست و اجتماع شده. این نگرانیها موجب پیدایش مفهومی سهبعدی از توسعة بر پایه اقتصاد،نامیده میشود. یکی از صنایعی که همواره به » توسعة پایدار « محیطزیست و اجتماع شده است کهکرات از محصولات آن استفاده می شود، صنعت معدن است. استخراج و استحصال مواد معدنی باچالش های بسیاری در زمینة توسعة مواجه است. با توجه به این موارد و با توجه به اینکه در مباحثراهبردی مانند توسعة پایدار، یکی از مراحل مهم کنترل عملکرد می باشد. هدف این تحقیق ارائه یکابزار مناسب جهت ارزیابی توسعة پایدار در صنعت معدن می باشد. بدین منظور پس از انجام مطالعاتنظری، کارت امتیازی متوازن به عنوان ابزار مناسب در این راه شناخته شده و پس از آن شاخص هایبین المللی ارزیابی توسعة پایدار در صنعت معدن با استفاده از نظر خبرگان و با توجه به شرایط اینصنعت در کشور ایران، غربال شده و در منظرهای کارت امتیازی متوازن قرار گرفته اند. در پایان نیز بااستفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی وزن اهمیت منظرهای کارت امتیازی و شاخص های آن به دستآمده اند تا ابزاری کمی در اختیار سازمان های فعال در صنعت معدن قرار گیرد
علیرضا علی نژاد؛ کاووس سیمیاری
دوره 11، شماره 28 ، فروردین 1392، صفحه 41-60
چکیده
یکی از مسائل مهم در مبحث مدیریت پروژه، انتخاب سبد بهینه پروژه است. مسئلة انتخاب پروژهو فعالیت های وابسته به آن، یکی از فعالیت های مهم در بسیاری از سازمان ها، به ویژه شرکت هایپیمانکاری و شرکت های پروژه محور عمرانی می باشد. مسئله انتخاب پروژه، یک فعالیت دوره ایبرای انتخاب یک پورتفولیوی مناسب از میان پروژه های پیشنهادی یا پروژه های در ...
بیشتر
یکی از مسائل مهم در مبحث مدیریت پروژه، انتخاب سبد بهینه پروژه است. مسئلة انتخاب پروژهو فعالیت های وابسته به آن، یکی از فعالیت های مهم در بسیاری از سازمان ها، به ویژه شرکت هایپیمانکاری و شرکت های پروژه محور عمرانی می باشد. مسئله انتخاب پروژه، یک فعالیت دوره ایبرای انتخاب یک پورتفولیوی مناسب از میان پروژه های پیشنهادی یا پروژه های در حال اجرایسازمانی می باشد که اهداف سازمانی را به شیوه ای مطلوب و بدون صرف منابع اضافی و یا نادیدهگرفتن سایر محدودیت ها برآورده می سازد. در انتخاب سبد پروژه، اساسی ترین موضوعی که مطرحمی شود این است که سبد باید حاوی چه پروژه هایی باشد. هر چه انتخاب پروژه های سبد اصلح باشد،تحقق مأموریت های سازمان محتمل تر خواهد بود. در انتخاب این ترکیب تشخیص فرصت ها، ارزیابیمیزان همسویی پروژه با اهداف و ساختار سازمان و تحلیل هزینه، سود و ریسک های پروژه بسیار حائزاهمیت است.در این تحقیق از یک رویکرد تلفیقی کمی و کیفی برای انتخاب سبد بهینه پروژه استفاده می شود.بدین صورت که ابتدا با استفاده از تکنیک DEMATEL شاخص های مؤثر انتخاب شده و سپس بهکمک روش تحلیل پوششی داده ها و شاخص های شناسایی شده در قسمت قبل، کارایی پروژه هامشخص و رتبه بندی پروژه ها انجام می شود.
صدیقه خورشید؛ صمد نوجوان
دوره 11، شماره 28 ، فروردین 1392، صفحه 61-97
چکیده
رقابت جویی در مرکز و هستة کسب و کارها در اقتصاد بازار قرار دارد، و به معنای توانایی و کارکرد یکشرکت و بخش فرعی برای فروش و عرضة محصولات و یا خدمات در یک بازار مشخص است. مدل نیروهایرقابتی "پورتر"، یکی از مدل های شناخته شده برای تحلیل رقابت جویی شرکت ها است، که برای توسعة وتدوین استراتژی رقابتی به منظور افزایش حاشیه رقابتی آن ها به کار ...
بیشتر
رقابت جویی در مرکز و هستة کسب و کارها در اقتصاد بازار قرار دارد، و به معنای توانایی و کارکرد یکشرکت و بخش فرعی برای فروش و عرضة محصولات و یا خدمات در یک بازار مشخص است. مدل نیروهایرقابتی "پورتر"، یکی از مدل های شناخته شده برای تحلیل رقابت جویی شرکت ها است، که برای توسعة وتدوین استراتژی رقابتی به منظور افزایش حاشیه رقابتی آن ها به کار برده می شود. هدف این مطالعه، سنجش وتحلیل رقابت جویی شرکت ایران خودرو با استفاده از مدل نیروهای رقابتی پورتر برای انتخاب یک استراتژیرقابتی است. با یک پیمایش پرسشنامه ای، داده های تحقیق از مدیران و کارشناسان ارشد شرکت ایران خودروجمع آوری شدند، که از طریق مدل فازی سنجش، تحلیل رقابت جویی و انتخاب استراتژی رقابتی مبتنی برتلفیق تکنیک های تحلیل سلسله مراتبی فازی و تحلیل پوششی داده مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته های تحقیقنشان داد: الف دو نیروی رقابتی تهدید تازه واردین و شدت رقابت بین رقبای موجود، مهم ترین نیروهایرقابتی رویاروی ایران خودرو هستند. ب شاخص های فرعی هزینه های ثابت بالا، سطح ادراک شده مشتری ازتفاوت و تمایز محصولات جایگزین، موانع موجود تخصیص به ازای ارزش افزوده، درجه تمایز وارده ها،تمرکز تأمین کننده ها نسبت به تمرکز شرکت، گرایش خریدار به محصولات جایگزین، هزینه های تغییر موضعتأمین کننده نسبت به هزینه های تغییر موضع شرکت؛ شرایط رقابتی سختی برای ایران خودرو ایجاد می کنند ومی توانند سطح رقابت جویی ایران خودرو را کاهش دهند. ج قدرت رقابت جویی ایران خودرو در صنعتخودروسازی، متوسط است، و مناسب ترین استراتژی برای افزایش قدرت رقابت جویی آن، استراتژی تمرکز باتأکید بر رهبری هزینه است.
سید عبدالله رضوی؛ محمد جواد رزمی؛ مصطفی سلیمی فر؛ علی اکبر ناجی میدانی
دوره 11، شماره 28 ، فروردین 1392، صفحه 99-118
چکیده
در این مقاله به منظور ارزیابی کارایی صنعت خودرو در ایران، یک تابع تولید مرزی تصادفی بااستفاده از داده های تلفیقی چهار شرکت بزرگ خودروساز، برآورد شده است. تابع تولید از نوعکاب داگلاس با دو نهادة نیروی کار و سرمایه و به شکل خطی لگاریتمی در نظر گرفته شده و بهمنظور تفکیک اثرات خارج از کنترل بنگاه ها برناکارایی آن ها مدل اثرات تصادفی ...
بیشتر
در این مقاله به منظور ارزیابی کارایی صنعت خودرو در ایران، یک تابع تولید مرزی تصادفی بااستفاده از داده های تلفیقی چهار شرکت بزرگ خودروساز، برآورد شده است. تابع تولید از نوعکاب داگلاس با دو نهادة نیروی کار و سرمایه و به شکل خطی لگاریتمی در نظر گرفته شده و بهمنظور تفکیک اثرات خارج از کنترل بنگاه ها برناکارایی آن ها مدل اثرات تصادفی با دو فرض ثابتبودن و متغیر بودن ناکارایی در طول زمان برآورد می شود. نتایج نشان می دهد که کارایی صنعت76 درصد است. همچنین نتایج نشان می دهد بازدهی به مقیاس در صنعت / 79 تا 6 / خودرو بین 3خودرو فزاینده است
محمد قلی یوسفی؛ حمید آماده؛ طاهره کریمی دستنایی
دوره 11، شماره 28 ، فروردین 1392، صفحه 119-136
چکیده
هدف این مقاله بررسی تأثیر تغییرات ساختاری بر اشتغال در صنایع کارخانه ای ایران بوده است.شاخص های عملکرد رشد و تغییرات ساختاری برای صنایع بزرگ با کدهای بین المللی ISIC دورقمیبرای سال های 8831 8811 محاسبه شده و سپس با استفاده از یک مدل اقتصاد سنجی تاثیر تغییرات -ساختاری بر اشتغال صنعتی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های تحقیق نشان داد که صنایع ...
بیشتر
هدف این مقاله بررسی تأثیر تغییرات ساختاری بر اشتغال در صنایع کارخانه ای ایران بوده است.شاخص های عملکرد رشد و تغییرات ساختاری برای صنایع بزرگ با کدهای بین المللی ISIC دورقمیبرای سال های 8831 8811 محاسبه شده و سپس با استفاده از یک مدل اقتصاد سنجی تاثیر تغییرات -ساختاری بر اشتغال صنعتی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های تحقیق نشان داد که صنایع ایران رامی توان به سه دسته مجزا تفکیک نمود.گروه اول صنایع نسبتاً کوچکی هستند که معمولاً درتملکبخش خصوصی بوده و سهم بالایی در اشتغال صنعتی ایران دارند.گروه دوم را صنایع بزرگ و سنگینتشکیل می دهند که اغلب کالاهای سرمایه ای و مصرفی بادوام و یا کالاهای واسطه ای تولید می کنند.اما گروه سوم را صنایع متوسط تشکیل می دهند که مالکیت عمومی یا خصوصی دارند، اغلب ازتکنولوژی نسبتاً بالا استفاده می کنند و اشتغال زایی آنها به نسبت پایین بوده است. بررسی تخمینرگرسیون نشان می دهد که بر طبق انتظار افزایش بهره وری نیروی کار بر اشتغال صنعتی اثر منفی ومعکوس داشته است اما اثر تغییرات ساختاری بر اشتغال صنایع کارخانه ای در ایران مثبت بوده است.بدین معنی که اشتغالزائی صنایع پویا از اشتغال زدائی صنایع ایستا بیشتر بوده است درنتیجه تغییراتساختاری به طور هم جهت بر اشتغال صنعتی در ایران اثر مثبت گذاشته است.طبقه بندی JEL : J24,O14,O33,O40
میر علی سید نقوی؛ محمد مهدی بحرالعلوم
دوره 11، شماره 28 ، فروردین 1392، صفحه 137-158
چکیده
یکی از عوامل کلیدی مؤثر در ایجاد تمایز و پیشی گرفتن از رقبا، ارائة مستمر کیفیت برتر بهمشتریان است. رمز موفقیت آن است که انتظارات مشتریان نسبت به کیفیت خدمت بر آورده شده و یاحتی از آن ها پیشی گرفته شود. با توجه به اهمیت کیفیت خدمات در موفقیت سازمان های امروز،هدف از این مقاله، بررسی ابعاد مؤثر بر کیفیت خدمات فنی واحد مهندسی فروش شرکت بازرگانیپتروشیمی، ...
بیشتر
یکی از عوامل کلیدی مؤثر در ایجاد تمایز و پیشی گرفتن از رقبا، ارائة مستمر کیفیت برتر بهمشتریان است. رمز موفقیت آن است که انتظارات مشتریان نسبت به کیفیت خدمت بر آورده شده و یاحتی از آن ها پیشی گرفته شود. با توجه به اهمیت کیفیت خدمات در موفقیت سازمان های امروز،هدف از این مقاله، بررسی ابعاد مؤثر بر کیفیت خدمات فنی واحد مهندسی فروش شرکت بازرگانیپتروشیمی، اندازه گیری شکاف های موجود در سیستم خدمت رسانی و در نهایت ارتقاء و بهبود آناست. بدین منظور از مدل تعدیل یافته سروکوال جهت سنجش کیفیت خدمات استفاده شد. در اینتحقیق تلاش بر آن بوده که مدل مذکور با شرایط خاص سازمان تطبیق داده شود، از این رو، بُعدملموسات از مدل استاندارد با بُعد تنوع خدمت جایگزین گردید و از رویکرد تحلیل عاملی تأییدیجهت بررسی مدل نظری تحقیق استفاده شد. مدل تعدیل یافته با استفاده از نرم افزار لیزرل تحلیل وصحت آن از نظر آماری مورد تأیید قرار گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS نشان داد که سیستم خدمت رسانی واحد مهندسی فروش شرکت بازرگانی پتروشیمی دچارآسیب بوده و بنابراین وجود شکاف های خدماتی به اثبات رسید. در پایان راهکارهای عملیاتی جهتارتقاء کیفیت خدمات و بهبود وضعیت موجود ارائه گردید