مقصود امیری؛ مصطفی جعفریان؛ سارا حاتمی
دوره 4، شماره 12 ، فروردین 1385، صفحه 1-43
چکیده
این تحقیق یک نوع فرایند ارزیابی را بر مبنای رویکرد TOPSIS فازی توسعه داده است. با تمرکز بر روی تعیین وزن و اهمیت معیارها و شاخص های دخیل در تصمیم گیری و انتخاب با تکیه بر دو روش آنتروپی و بردار ویزه که مقایسه بین معیارها به صورت کلامی است و با به دست آوردن میانگین اوزان به دست آمده سعی بر این دارد تا اهمیت درست تر و دقیق تری را برای معیارها ...
بیشتر
این تحقیق یک نوع فرایند ارزیابی را بر مبنای رویکرد TOPSIS فازی توسعه داده است. با تمرکز بر روی تعیین وزن و اهمیت معیارها و شاخص های دخیل در تصمیم گیری و انتخاب با تکیه بر دو روش آنتروپی و بردار ویزه که مقایسه بین معیارها به صورت کلامی است و با به دست آوردن میانگین اوزان به دست آمده سعی بر این دارد تا اهمیت درست تر و دقیق تری را برای معیارها به دست آورد. به کار گیری و ترکیب روش های متفاوت در این تحقیق در انتخاب بهترین کنه کش و رتبه بندی گزینه های موجود در صنعت کشاورزی می باشد و سعی در انتخاب بهترین دارد.
سید علی خاتمی فیروزآبادی؛ علی خرم روز
دوره 4، شماره 12 ، فروردین 1385، صفحه 45-71
چکیده
تجارب نشان داده است که مهمترین عامل نشتی در ایستگاه های تقویت فشار گاز، شیرهای بکار رفته شده در آنها می باشند. نشتی گاز در محیط صنعتی می تواند عواقب وخیم جبران ناپذیری داشته باشد. بنابراین لازم است مسئله ایمنی اینگونه محیطها مورد توجه جدی قرار گیرد. به منظور شناسایی این عوامل ابتدا لازم است اهمیت جلوگیری از وقوع حوادث و پیشگیری آن با ...
بیشتر
تجارب نشان داده است که مهمترین عامل نشتی در ایستگاه های تقویت فشار گاز، شیرهای بکار رفته شده در آنها می باشند. نشتی گاز در محیط صنعتی می تواند عواقب وخیم جبران ناپذیری داشته باشد. بنابراین لازم است مسئله ایمنی اینگونه محیطها مورد توجه جدی قرار گیرد. به منظور شناسایی این عوامل ابتدا لازم است اهمیت جلوگیری از وقوع حوادث و پیشگیری آن با استفاده از روشهای ارزیابی ریسک بیان شود. تحلیل درخت خطا روشی است که می تواند نقاط عیب یک سیستم را با توجه به احتمال وقوع آنها معین نماید. به منظور تحلیل مسئله و شناسایی نقاط نشتی گاز، درخت خطای هر ناحیه در ایستگاه تقویت فشار رسم شده و با توجه به داده های موجود در ایستگاه احتمال خرابی قطعات بعنوان عامل موثر در نشتی گاز وارد نرم افزار FTA می شود. می توان از خروجیهای نرم افزار مزبور جهت تحلیل نتایج استفاده به عمل آورد. بر اساس بررسی این خروجیها مشاهده می شود که بیشترین میزان نشتی گاز در ایستگاه های تقویت فشار مربوط به ناحیه تصفیه گاز و محل فعالیت توربین ها می باشد. سپس راهکارهایی جهت پیشگیری از وقوع نشتی گاز در ایستگاه ها پیشنهاد شده اند.
سعیده کتابی؛ اصغر حق شناس؛ علیرضا حدادیان
دوره 4، شماره 12 ، فروردین 1385، صفحه 73-96
چکیده
تصمیم گیری و انتخاب تامین کننده اساسا یک مسئله چند معیاره می باشد. این امر برای اکثر سازمان ها، اهمیت استراتژیک دارد. ماهیت چنین تصمیم گیری هایی معمولا پیچیده و ساختار نیافته است. فنون علم مدیریت می توانند در خصوص تصمیم گیری برای این مسائل راهشگا و کمک کننده باشند. هدف از این مقاله استفاده از فرایند تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی فازی برای ...
بیشتر
تصمیم گیری و انتخاب تامین کننده اساسا یک مسئله چند معیاره می باشد. این امر برای اکثر سازمان ها، اهمیت استراتژیک دارد. ماهیت چنین تصمیم گیری هایی معمولا پیچیده و ساختار نیافته است. فنون علم مدیریت می توانند در خصوص تصمیم گیری برای این مسائل راهشگا و کمک کننده باشند. هدف از این مقاله استفاده از فرایند تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی فازی برای انتخاب بهترین شرکت تامین کننده می باشد به شکلی که حداکثر انطباق را به معیارهای تعیین شده داشته باشد. این معیارها از طریق مصاحبه با مدیران خرید به دست می آید. و مدیران در عمل از این معیارها در ارزیابی و انتخاب شرکت های تامین کننده استفاده می نمایند. در این مقاله AHP فازی برای مقایسه شرکت های تامین کننده مورد استفاده قرار می گیرد. پس از بیان ادبیات موضوعی روش AHP و فرایندها و مراحل آن بیان خواهد شد. سپس کاربردهای تئوری مجموعه های فازی بحث می گردد. در ادامه پس از پرداختن به کاربردهای AHP فازی، روش تجزیه و تحلیل در قالب یک مطالعه موردی بیان خواهد شد. نتایج : تحقیق موردی حاکی از آن است که پس از استفاده از روش AHP فازی با در نظر گرفتن جمیع معیارها، یک تامین کننده از میان سه تامین کننده انتخاب می گردد.
سید محمد اعرابی؛ پریناز شعاریان
دوره 4، شماره 12 ، فروردین 1385، صفحه 97-134
چکیده
تکنولوژی ها با رشد چشمگیری در حال پیدایش هستند و از آن جایی که دارای تفاوتهایی مانند دوره عمر کوتاه تر از سایر محصولات هستند ارزیابی و تصمیم گیری در خصوص آنها باید با استفاده از ابزارهای خاصی صورت گیرد.
Hype cycle یک نمایش گرافیکی از بلوغ پذیرش و کاربرد تجاری تکنولوژی های خاص است. همچنین hype cycle نشان می دهد تکنولوژی ها در چه زمانی و چگونه ...
بیشتر
تکنولوژی ها با رشد چشمگیری در حال پیدایش هستند و از آن جایی که دارای تفاوتهایی مانند دوره عمر کوتاه تر از سایر محصولات هستند ارزیابی و تصمیم گیری در خصوص آنها باید با استفاده از ابزارهای خاصی صورت گیرد.
Hype cycle یک نمایش گرافیکی از بلوغ پذیرش و کاربرد تجاری تکنولوژی های خاص است. همچنین hype cycle نشان می دهد تکنولوژی ها در چه زمانی و چگونه فراتر از سر و صداها حرکت نموده و با توجه به کاربری ساده آن مورد قبول بسیاری قرار گرفته است.
به عبارت دیگر hype cycle ابزاری برای ارزیابی تکنولوژی است. این نمودار با مشاهده تکنولوژی ها، بدون توجه به تفاوت های میان آنها بطور کلی از الگوی یکسانی پیروی می کند. با توجه به سر و صدای ایجاد شده و شاخص زمان دوره عمر تکنولوژی از فاز اشتیاق بی حد و مرز به فاز سرخوردگی و در انتها بهینه سازی مستمر و رسیدن به بلوغ تکنولوژی تقسیم شده است. فاز اشتیاق بی حد و مرز و سرخوردگی بطور عمومی توسط رسانه های عمومی از طریق ایجاد انتظارات غیر واقعی بوجود می آید.
علاوه بر این از آنجایی که hype cycle دوره عمر تکنولوژی را به تصویر می کشد و همچنین نشان دهنده ریسک سرمایه گذاری در هر یک از مراحل بلوغ تکنولوژی است می توان از آن برای تعیین زمینه های مناسب برای سرمایه گذاری استفاده نمود.
در این مقاله ابعاد مختلف hype cycle و کاربرد آن در رابطه با بلوغ تکنولوژی مورد بررسی قرار گرفته و همچنین میزان آمادگی کشور ایران در پذیرش تکنولوژی های نوین از طریق مقایسه کیفی و کمی شاخص های پذیرش تکنولوژی های نوین از طریق مقایسه کیفی و کمی شاخص های پذیرش تکنولوژی با کشور آمریکا به عنوان یکی از برترین تولید کنندگان تکنولوژی نوین، بر مبنای جدول شماره 2، مورد بررسی قرار گرفته است.
حسین رضایی دولت آبادی
دوره 4، شماره 12 ، فروردین 1385، صفحه 135-161
چکیده
فضای سازمانی از جمله موضوعات مهم در رفتار سازمانی است. فضای سازمانی منش یا ویژگی سازمانی است که توصیف کارکنان را از خط مشی ها، اعمال و شرایط موجود در محیط کار نشان می دهد. فضای سازمانی منعکس کننده اعتقاداتی است که افراد از سازمان دارند. هدف از این تحقیق تحلیل بین شغلی فضای سازمانی در بین سطوح شغلی متخصصان فنی متخصصان غیر فنی، تکنسین ...
بیشتر
فضای سازمانی از جمله موضوعات مهم در رفتار سازمانی است. فضای سازمانی منش یا ویژگی سازمانی است که توصیف کارکنان را از خط مشی ها، اعمال و شرایط موجود در محیط کار نشان می دهد. فضای سازمانی منعکس کننده اعتقاداتی است که افراد از سازمان دارند. هدف از این تحقیق تحلیل بین شغلی فضای سازمانی در بین سطوح شغلی متخصصان فنی متخصصان غیر فنی، تکنسین ها و کارمندان اداری و دفتری است. نمونه آماری متشکل از متخصصان فنی، غیر فنی و کارمندان اداری و دفتری در صنعت فولاد می باشد. ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات پرسشنامه می باشد. برای اندازه گیری فضای سازمانی از پرسشنامه لیتوین و استرینجر استفاده گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که اتفاق نظر افراد بر متغیرهای فضای سازمانی در بین سطوح شغلی مختلف، متفاوت است. متخصصان فنی بیشترین اتفاق نظر و کمترین پراکندگی نظرات را نسبت به سایر سطوح شغلی نسبت به فضای سازمانی دارند و بیشترین پراکندگی نظریات در بین سطح شغلی متخصصان غیر فنی مشاهده می گردد. همچنین فضای سازمانی در بین سطوح شغلی مختلف، متفاوت می باشد. این موضوع موید مرز فضای سازمانی با فرهنگ سازمانی است.
سیدحسین ابطحی؛ احمد حسنی کاخکی
دوره 4، شماره 12 ، فروردین 1385، صفحه 163-182
چکیده
پیش بینی پایه و اساس هر روش برنامه ریزی و خصوصا برنامه ریزی نیروی انسانی است و یکی از مهمترین و غامض ترین مشکلات سازمان ها مسئله نیروی انسانی و مشکلات پرسنلی است. این موضوع با پیشرفت هر چه بیشتر جوامع بشری و به دنبال آن پیچیده تر شدن سازمان ها، فرصتها و چالش هایی را برای مدیریت ایجاد نموده است. یک برنامه ریزی مناسب نیروی انسانی می تواند ...
بیشتر
پیش بینی پایه و اساس هر روش برنامه ریزی و خصوصا برنامه ریزی نیروی انسانی است و یکی از مهمترین و غامض ترین مشکلات سازمان ها مسئله نیروی انسانی و مشکلات پرسنلی است. این موضوع با پیشرفت هر چه بیشتر جوامع بشری و به دنبال آن پیچیده تر شدن سازمان ها، فرصتها و چالش هایی را برای مدیریت ایجاد نموده است. یک برنامه ریزی مناسب نیروی انسانی می تواند رضایت را در یک شغل افزایش، کیفیت و مطلوبیت نیروی انسانی را ارتقا و هزینه کارمند یابی را کاهش دهد. امروزه روش ها و ابزارهایی برای برنامه ریزی نیروی انسانی، اعم از روش های کیفی و کمی وجود دارد که مورد استفاده قرار می گیرند. مقاله حاضر یک تحقیق در سه شرکت از زیر مجموعه های یک شرکت نرم افزاری کشور است که یکی از مهمترین روشهای متداول در برنامه ریزی را بکار گرفته است. برای پیش بینی نیروی انسانی مورد نیاز در دوره آتی از اطلاعات سه سال گذشته و در قالب شش دوره شش ماهه کمک گرفته شده است. روش مورد استفاده برای پیش بینی نیروی انسانی تحلیل زنجیره های مارکوف است که در چهار طبقه شغلی اصلی انجام گرفته است. قلمرو موضوعی تحقیق در برگیرنده مسایل برنامه ریزی نیروی انسانی است.
محمدرضا تقوا؛ مهرداد کازرونی؛ محمدتقی تقوی فرد؛ محمد رحمانی
دوره 4، شماره 12 ، فروردین 1385، صفحه 183-211
چکیده
یکی از جنبه های مهم برنامه ریزی جامع منابع سازمان هم برای مجریان و هم برای محققین ملاحظات اجرایی است. در حالی که شرکت ها در سراسر دنیا سرمایه گذاری های هنگفتی روی پیاده سازی سیستم های برنامه ریزی جامع منابع سازمان کرده اند اما دیده شده که اجرای این سیستم ها مشکلات غیر منتظره ای را بهمراه داشته و تحقق مزایایی نهایی آن در هاله ای از ابهام ...
بیشتر
یکی از جنبه های مهم برنامه ریزی جامع منابع سازمان هم برای مجریان و هم برای محققین ملاحظات اجرایی است. در حالی که شرکت ها در سراسر دنیا سرمایه گذاری های هنگفتی روی پیاده سازی سیستم های برنامه ریزی جامع منابع سازمان کرده اند اما دیده شده که اجرای این سیستم ها مشکلات غیر منتظره ای را بهمراه داشته و تحقق مزایایی نهایی آن در هاله ای از ابهام قرار دارد. برای پیاده سازی برنامه ریزی جامع منابع سازمان با کمترین ریسک و تضمین برگشت سرمایه باید پارامترهای سازمانی را که با توجه به مختصات سازمان مورد نظر، تاثیر مثبت و منفی دارند شناسایی کرد. تحقق حاضر مطالعه ای در راستای تبیین شرایط مناسب سازمان برای این سیستم سازمانی برای صنایع تولیدی ایران بطور موردی سازمان ایران خودرو می باشد. این شرایط سازمانی در قالب معماری مناسب سازمانی مورد بررسی قرار گرفته شده است. معماری سازمانی از دیدگاه طرح/برنامه دیده شده و مدل تحقیق بر مبنای شکل مناسب این عامل بصورت متغیری بنام همخوانی طرح برای موفقیت برنامه ریزی جامع منابع سازمان طراحی گردیده است. همخوانی طرح یکسانی بین طرز تلقی نیروی انسانی درباره ابعاد سازمان و واقعیت آن است. نتایج نشان می دهد که در معماری سازمانی مناسب برنامه ریزی جامع منابع سازمان همخوانی طرح وجود دارد. این یافته با شواهد موجود از مطالعات مشابه قبلی، تایید میشود. در مورد سازمان هدف این تحقیق ایران خودرو می توان گفت که این سازمان برای آماده سازی برای ای آر پی باید بسمت این همخوانی حرکت کند.
بعلاوه مدیریت پایداری سامانه های اطلاعاتی سازمانی امر مهمی است که برای بیشینه سازی مزایای سرمایه گذاری روی سیستم اطلاعاتی گرانقیمتی چون ای آر پی باید بدان توجه داشت.