مدیریت زنجیره تامین
مهدی کشاورز قرابائی
چکیده
انتخاب تامین کننده و تخصیص سفارش یکی از مهمترین مسائل در مدیریت زنجیره تأمین است که میتواند تأثیر قابل توجهی بر روی عملکرد و بهرهوری کلی یک سازمان داشته باشد. این تحقیق یک رویکرد مبتنی بر تصمیمگیری گروهی برای حل این مسئله ارائه میدهد. ابتدا، خروجی ارزیابیهای تصمیمگیرندگان با استفاده از یک رویه کمّی به مجموعههای فازی ...
بیشتر
انتخاب تامین کننده و تخصیص سفارش یکی از مهمترین مسائل در مدیریت زنجیره تأمین است که میتواند تأثیر قابل توجهی بر روی عملکرد و بهرهوری کلی یک سازمان داشته باشد. این تحقیق یک رویکرد مبتنی بر تصمیمگیری گروهی برای حل این مسئله ارائه میدهد. ابتدا، خروجی ارزیابیهای تصمیمگیرندگان با استفاده از یک رویه کمّی به مجموعههای فازی فیثاغورثی بازهای-مقدار تبدیل میشوند. سپس بر مبنای این عناصر فازی، روش کریتیک برای تعیین وزن معیارها به کار میرود. با استفاده از عملگر تجمیع موزون هندسی انیشتین و اوزان استخراج شده، عملکرد نهایی هر تامینکننده به صورت مجموعه فازی فیثاغورثی بازهای-مقدار محاسبه میشود. در گام بعد یک مدل چند هدفه با توجه به پارامترهای تخصیص سفارش و عملکردهای بدست آمده از تامین کنندگان برای مسئله فرموله میشود. در نهایت از تکنیک برنامهریزی فازی جهت حل مدل چند هدفه استفاده میشود. به منظور تحلیل کارایی رویکرد پیشنهادی، یک مثال کابردی بر اساس شاخصهای زیستمحیطی در نظر گرفته شده و تحلیل حساسیت بر روی وزن معیارها صورت میپذیرد تا منطقی بودن و کارایی نتایج ارزیابی شود. نتایج به دست آمده نشاندهنده عملکرد مناسب رویکرد پیشنهادی در حل مسئله انتخاب تامین کننده و تخصیص سفارش است.
مدیریت زنجیره تامین
پریسا حسینی؛ مهدی سیف برقی
چکیده
تصمیمات قیمتگذاری از مهم ترین تصمیمات زنجیرهتامین میباشد که نقش حیاتی در سودآوری زنجیرهتامین دارد. در این تحقیق یک زنجیرهتامین سبز دو کاناله و دو سطحی متشکل از یک تولیدکننده و یک خردهفروش در نظر گرفته شده است که دو نوع محصول استاندارد و یک نوع محصول سبز تولید میشود. تقاضای محصولات، قطعی و یک تابع خطی از قیمت محصولات، زمان ...
بیشتر
تصمیمات قیمتگذاری از مهم ترین تصمیمات زنجیرهتامین میباشد که نقش حیاتی در سودآوری زنجیرهتامین دارد. در این تحقیق یک زنجیرهتامین سبز دو کاناله و دو سطحی متشکل از یک تولیدکننده و یک خردهفروش در نظر گرفته شده است که دو نوع محصول استاندارد و یک نوع محصول سبز تولید میشود. تقاضای محصولات، قطعی و یک تابع خطی از قیمت محصولات، زمان تحویل کانال آنلاین، سطح کیفیت سبز، سطح تبلیغات و سطح ردیابی اطلاعات میباشد. محصول سبز از طریق کانال آنلاین و محصولات استاندارد از طریق کانال سنتی خردهفروشی به فروش میرسند. دولت جهت تولید محصول سبز و اجرای فناوری بلاکچین یارانه پرداخت میکند. مسئله تحت دو مدل تصمیمگیری متمرکز و غیرمتمرکز در نظر گرفته شده است که در مدل غیرمتمرکز، بازی استکلبرگ به رهبری تولیدکننده درنظر گرفته شده است و در مدل متمرکز، اعضای زنجیرهتامین تصمیمات خود را به طور یکپارچه اتخاذ میکنند. نتایج نشان داد که زنجیرهتامین در مدل متمرکز دارای بیشترین سودآوری میباشد. همچنین مشاهده گردید در مدل متمرکز تمامی محصولات از کمترین قیمت برخوردار میباشند.
مدیریت زنجیره تامین
ابوالفضل صادقیان؛ سید محمد علی خاتمی فیروزآبادی؛ لعیا الفت؛ مقصود امیری
چکیده
امروزه توجه به موضوع مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته به منظور بقا در محیط رقابتی در سازمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زنجیره تامین حلقه بسته ترکیبی از دو زنجیره تامین مستقیم و معکوس است. هدف این مقاله ارائه مدلی برای کنترل موجودی در مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته با رویکرد چند هدفه می باشد. این پژوهش در صدد است که با طراحی مدل ریاضی ...
بیشتر
امروزه توجه به موضوع مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته به منظور بقا در محیط رقابتی در سازمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زنجیره تامین حلقه بسته ترکیبی از دو زنجیره تامین مستقیم و معکوس است. هدف این مقاله ارائه مدلی برای کنترل موجودی در مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته با رویکرد چند هدفه می باشد. این پژوهش در صدد است که با طراحی مدل ریاضی چند هدفه و بهینه سازی آن به اهداف اصلی خود، شامل کمینه کردن هزینه نگهداری، تولید و حمل و نقل در جریان مستقیم و همچنین میزان قطعات ضایع و معیوب در جریان معکوس و بیشینه کردن سودآوری سازمان برسد. در این راستا یک مدل دو هدفه در یک زنجیره تامین حلقه بسته شامل سه رده در جریان رو به جلو دربرگیرنده تامین کنندگان، تولیدکنندگان و مشتریان و چهار رده در جریان معکوس دربرگیرنده قسمت های جمع آوری و بازرسی، بازیافت، تعمیر و دفع طراحی شده است. با توجه به اینکه مدل پژوهش از نوع چند هدفه، خطی و عدد صحیح می باشد، ابتدا مدل از دو روش وزن دهی و حدی به تابع تک هدفه تبدیل شده و سپس با استفاده از الگوریتم انشعاب و تحدید و نرم افزار Lingo حل شده است. در نهایت مدل مذکور در کارخانه برش و پرس شرکت ایران خودرو بصورت مورد کاوی توسعه داده شد و عملکرد آن صحه گذاری گردید. نتایج و خروجی حل مدل قابلیت آن را بمنظور برنامه ریزی و کنترل موجودی در مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته نشان می دهد.
مدیریت عملکرد
ابراهیم گلزار؛ سید اسماعیل نجفی؛ سید احمد عدالت پناه؛ امیر عزیزی
چکیده
ستانده نامطلوب جز لاینفکی از تولید درواحدهای تصمیم گیری مختلف می باشد و در جهت نزدیکترکردن تحلیلها به جهان واقعی نیاز به در نظر گرفتن ستانده نامطلوب در تحقیقات مرتبط با ارزیابی عملکرد می باشد ، در این مقاله، یک مدل ترکیبی جدید برای ارزیابی کارایی واحدهای تصمیمگیری در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ارائه شده است که در آن از تکنیکهای ...
بیشتر
ستانده نامطلوب جز لاینفکی از تولید درواحدهای تصمیم گیری مختلف می باشد و در جهت نزدیکترکردن تحلیلها به جهان واقعی نیاز به در نظر گرفتن ستانده نامطلوب در تحقیقات مرتبط با ارزیابی عملکرد می باشد ، در این مقاله، یک مدل ترکیبی جدید برای ارزیابی کارایی واحدهای تصمیمگیری در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ارائه شده است که در آن از تکنیکهای تحلیل پوششی دادهها اسلک محور و الگوریتمهای پیشرفته یادگیری ماشین استفاده میشود. مدل پیشنهادی بهخصوص بر بهبود کارایی با توجه به ستاندههای نامطلوب و در شرایط عدم قطعیت تمرکز دارد. سه الگوریتم یادگیری ماشین شامل شبکههای عصبی مصنوعی، ماشینهای بردار پشتیبانی و XGBoost برای پیشبینی و بهبود نتایج مدلهای SBM مورد استفاده قرار گرفتهاند. این مطالعه شامل ارزیابی 37 واحد تصمیمگیری زیرمجموعه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی بوده که نتایج نشان دهنده بهبود معنادار کارایی با استفاده از دادههای پیشبینیشده در مقایسه با دادههای واقعی است. این تحقیق نه تنها به ارائه دیدگاههای جدید در ارزیابی و بهبود کارایی کمک میکند، بلکه روشهای ترکیبی نوآورانهای را برای مقابله با چالشهای موجود در مدیریت عملیاتی ارائه میدهد.
عدم قطعیت
مهراب حسنوند؛ محمد طالقانی؛ بهروز فتحی واجارگاه
چکیده
مراکز بهره برداری نه تنها در صنعت نفت و گاز بلکه در بسیاری از صنایع دیگر نقشی حیاتی داشته و یکی از مهمترین عوامل صادرتی در تولید درآمد کشور محسوب می گردد. نفت و گاز استخراج شده برای بسیاری از بخش های صنعتی و مصرف کنندگان نهایی ضروری است. با این وجود، عملیات بهره برداری و تصفیه نفت خام سنگین به دلیل تغییرات ایجاد شده در محصولات برای پاسخگویی ...
بیشتر
مراکز بهره برداری نه تنها در صنعت نفت و گاز بلکه در بسیاری از صنایع دیگر نقشی حیاتی داشته و یکی از مهمترین عوامل صادرتی در تولید درآمد کشور محسوب می گردد. نفت و گاز استخراج شده برای بسیاری از بخش های صنعتی و مصرف کنندگان نهایی ضروری است. با این وجود، عملیات بهره برداری و تصفیه نفت خام سنگین به دلیل تغییرات ایجاد شده در محصولات برای پاسخگویی به تقاضای بازار و مقررات زیست محیطی، شاهد دگرگونی های قابل توجهی بوده است. در این مطالعه به طراحی مدل شبکه ای فازی به منظور ارزیابی کارایی مراکز بهره برداری نفت و گاز کشور مبتنی بر خروجی های نامطلوب در مراکز بهره برداری نفت استان خوزستان پرداخته شده است. در این پژوهش جهت ارزیابی کارایی مراکز مورد مطالعه ، از تحلیل پوششی داده های شبکه ای استفاده شده که گازهای سمی ماننده co2 و so2 به عنوان خروجی های نامطلوب هر مرحله تعیین شدند. نتایج حاصل از تحلیل داده های 9 مرکز نشان داد که هیچ یک از واحدها از کارایی یک برخوردار نبوده در این میان بیشترین کارایی مربوط به واحد 1 عدد کارایی 0.8244 بوده و کمترین کارایی مربوط به واحدهای 2 عدد کارایی 0.6868، واحد 3 با عدد کارایی 0.6701 و واحد 7 با عدد کارایی 0.6265می باشد. یکی از مهمترین دلایل عدم کارایی واحدهای مذکور ، تحریم های مربوط جهت خرید ماشین آلات و تجهیزات مرتبط با بهره برداری نفت خام و تولید نفت و گاز خالص از مواد استخراج شده از زیر زمین می باشد
مدیریت زنجیره تامین
محمد علی رزاقی هریس؛ حبیب اله جوانمرد؛ ایرج نوری
چکیده
امروزه با توجه به جایگاه ویژه ای که صنعت لوازم خانگی در ایجاد اشتغال، رونق تولید و ارزش آفرینی در اقتصاد کشور دارد، بررسی مسئله زنجیره تأمین مالی در این صنعت امری لازم و ضروری است و هدف پژوهش نیز شناسایی مؤلفه های مؤثر بر بهبود عملکرد زنجیره تأمین مالی در صنعت لوازم خانگی می باشد. روش پژوهش، ترکیبی (کیفی و کمّی) می باشد. جامعه آماری پژوهش ...
بیشتر
امروزه با توجه به جایگاه ویژه ای که صنعت لوازم خانگی در ایجاد اشتغال، رونق تولید و ارزش آفرینی در اقتصاد کشور دارد، بررسی مسئله زنجیره تأمین مالی در این صنعت امری لازم و ضروری است و هدف پژوهش نیز شناسایی مؤلفه های مؤثر بر بهبود عملکرد زنجیره تأمین مالی در صنعت لوازم خانگی می باشد. روش پژوهش، ترکیبی (کیفی و کمّی) می باشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی منابع کتابخانه ای است که برای تحلیل مضمون استفاده شدند و در بخش کمّی شامل مدیران ارشد وکارشناسان فعال در زمینه زنجیره تأمین به ویژه بخش تأمین مالی در صنعت لوازم خانگی استان البرز که بر اساس فرمول کوکران 183 نفر بودند. برای اعتباریابی و برازش مدل پژوهش از روش تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری استفاده شد. در یافته ها، 13مضامین فراگیر شناسایی شدند که در چارچوب الگوی زنجیره تأمین مالی صنعت لوازم خانگی ارائه گردید. نتایج نشان داد که تمامی بارهای عاملی در سطح اطمینان 95% معنادارند. یافته ها مؤید برازش مدل و تأیید فرضیه های پژوهش هستند. نتایج نشان داد مؤلفه های بافت زمینه ای بوده و در راستای اقدامات و راهبردهای زنجیره تأمین مالی تحلیل می شوند و مؤلفه های محتوایی نیز در تحقق اهداف زنجیره تأمین مالی صنعت لوازم خانگی متمرکز و نقش دارند
مدیریت صنعتی
حسین وحیدی ایری سفلی؛ محمود احمدی شریف؛ محمد نصرالله نیا؛ پیمان غفاری آشتیانی
چکیده
هدف این تحقیق ارائه مدل جدید (نوآورانه) بازاریابی تعاملی محتوا محور با رویکرد مدیریت دانش مشتریان و لحاظ نمودن متغیرهای (عوامل) علی، زمینه ای و مداخله گر در صنعت فولاد کشور بر اساس روش تئوری داده بنیاد می باشد. در این تحقیق، بر اساس ابزار مصاحبه از متخصصان و مدیران ارشد صنعت فولاد، 98 عامل مرتبط با بازاریابی محتوا محور، و متغیرهای تحقیق ...
بیشتر
هدف این تحقیق ارائه مدل جدید (نوآورانه) بازاریابی تعاملی محتوا محور با رویکرد مدیریت دانش مشتریان و لحاظ نمودن متغیرهای (عوامل) علی، زمینه ای و مداخله گر در صنعت فولاد کشور بر اساس روش تئوری داده بنیاد می باشد. در این تحقیق، بر اساس ابزار مصاحبه از متخصصان و مدیران ارشد صنعت فولاد، 98 عامل مرتبط با بازاریابی محتوا محور، و متغیرهای تحقیق شناسایی و به روشهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی، سازه های مرتبط با هر متغیر ارائه شده است. در گام بعدی، بر اساس تحلیل داد های حاصل از پرسشنامه، به روش تحلیل عاملی تاییدی با تکنیک PLS، بار عاملی و پایایی ترکیبی برای متغیرهای تحقیق به ترتیب بالای 4/0 و 7/0 محاسبه و در نتیجه اعتبار هر سازه مرتبط با عوامل، راهبردها و پیامدهای مدل تحقیق مورد تایید قرار گرفت. سپس به روش معادلات ساختاری و تخمین مدل نهایی، عوامل علی، عوامل زمینه ای، راهبرد مدیریت دانش مشتریان و عوامل مداخله گر بترتیب در جایگاه های اول الی چهارم اثرگذاری بر بازاریابی تعاملی محتوا محور در مدل نهایی تحقیق مورد تایید قرار گرفته اند. در نهایت ضمن ارائه مدل تحقیق با نیکویی برازش کل در حد مطلوب، توجه به آثار و پیامدهای مدل شامل: پیامدهای داخلی و شرکتی، مزیت رقابتی، مدیریت تجربه برند، پیامدهای مشتریان و بازار پیشنهاد شده است.