ندا معنوی زاده؛ سروش آقامحمدی بوسجین؛ پریسا کریمی آشتیانی
چکیده
این پزوهش به طراحی شبکهی جمع آوری زباله های خطرناک پرداخته و برای انجام این کار از مفاهیم مکانیابی، مسیریابی، موجودی و زنجیرهی لجستیک معکوس استفاده شده است. موارد مربوط به ریسک احداث مراکز و حمل مواد به عنوان پارامترهای اجتماعی در این پژوهش به عنوان یک تابع هدف جداگانه در کنار تابع هدف اقتصادی، در نظر گرفته شده است. مسأله مورد نظر ...
بیشتر
این پزوهش به طراحی شبکهی جمع آوری زباله های خطرناک پرداخته و برای انجام این کار از مفاهیم مکانیابی، مسیریابی، موجودی و زنجیرهی لجستیک معکوس استفاده شده است. موارد مربوط به ریسک احداث مراکز و حمل مواد به عنوان پارامترهای اجتماعی در این پژوهش به عنوان یک تابع هدف جداگانه در کنار تابع هدف اقتصادی، در نظر گرفته شده است. مسأله مورد نظر در قالب مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح مختلط با دو تابع هدف فرموله شده است. در نظر گرفتن سیاست موجودی با استفاده از تسهیلات موجود، و محدودیتهای زمانی ارسال و ظرفیت وسایل سیستم حمل نقل از جمله ویژگی های دیگر مدل میباشد. با توجه به پیچیدگی محاسباتی مدل ارائه شده، برای حل این مدل از دو الگوریتم فراابتکاری NSGA-II و MOPSO استفاده شده است و نتایج آنها با یکدیگر مقایسه شدهاند. طبق نتایج، روش NSGA-II عملکرد بهتری را در هر چهار شاخص فاصله گذاری، فاصله از آرمان و بیشترین گسترش نشان میدهد. همچنین نتایج نشان میدهد که زمان حل این روش به طور متوسط 6% کمتر از روش حل رقیب میباشد. طبق نتایج حاصل از تحلیل حساسیت، هزینههای سیستم به ازای در نظر گرفتن ناوگان خارجی تغییرات بیشتری را نسبت به استفاده از ناوگان داخلی، از خود نشان میدهد.
مدیریت تولید و عملیات
مهسا صبحی شجاع؛ پروانه سموئی
چکیده
در سالهای اخیر رباتها به طور گستردهای در سیستم مونتاژ با عنوان خطوط مونتاژ رباتیک مورد استفاده قرار گرفته است. در این خطوط مجموعهای از فعالیتها باید به ایستگاهها تخصیص داده شوند و هر ایستگاه نیازمند انتخاب یکی از انواع رباتها برای پردازش فعالیتهای تخصیص یافته است. در شرایط واقعی ممکن است رباتها در طی افق زمانبندی ...
بیشتر
در سالهای اخیر رباتها به طور گستردهای در سیستم مونتاژ با عنوان خطوط مونتاژ رباتیک مورد استفاده قرار گرفته است. در این خطوط مجموعهای از فعالیتها باید به ایستگاهها تخصیص داده شوند و هر ایستگاه نیازمند انتخاب یکی از انواع رباتها برای پردازش فعالیتهای تخصیص یافته است. در شرایط واقعی ممکن است رباتها در طی افق زمانبندی به دلایل مختلفی مانند خرابی از دسترس خارج شوند. این تحقیق در زمینه بالانس خط در شرایط عدم قطعیت صحبت میکند خطوط u-شکل به دلیل انعطافپذیری و کارایی بیشتر نسبت به خطوط مستقیم، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گرفتهاند. این خطوط گزینههای بیشتری برای تعیین فعالیتها به ایستگاههایکاری ارائه میدهند و اپراتورها میتوانند همزمان به ایستگاههایکاری در هر دو سمت ورودی و خروجی سرویس دهند. هدف در این مساله حداقل کردن زمان سیکل برای تعداد مشخصی ایستگاههایکاری و به حداقل رساندن هزینه احداث ربات می باشد. این مقاله، یک مدل استوار برای مواجه با عدم قطعیت در مسأله بالانس و توالی خط مونتاژ رباتیک u-شکل مدل ترکیبی ارائه میدهد همچنین زمانهای آمادهسازی بین فعالیتها و زمانهای خرابی و زمان نگهداری و تعمیرات هر ربات در آن در نظر گرفته می شود. از آنجایی که این مسأله یک مسأله NP-hard است لذا از الگوریتم فراابتکاری، جستجوی هارمونی چندهدفه جهت حل و بهینهسازی استفاده میشود.
مهدی حقیقی کفاش؛ زهره دهدشتی شاهرخ؛ وحید خاشعی؛ رضا هاجری
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل رابطه بین عوامل مؤثر در طراحی شبکه توزیع (DND) در شرکتهای پخش در صنعت مواد غذایی انجام شدهاست. در این مقاله، طراحی شبکه توزیع به دو حوزه اصلی ساختار استراتژیک شبکه توزیع و سیاستهای مدیریت توزیع طبقهبندیشده و تأثیر متغیرهای کلیدی توزیع بر طراحی شبکه توزیع مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل رابطه بین عوامل مؤثر در طراحی شبکه توزیع (DND) در شرکتهای پخش در صنعت مواد غذایی انجام شدهاست. در این مقاله، طراحی شبکه توزیع به دو حوزه اصلی ساختار استراتژیک شبکه توزیع و سیاستهای مدیریت توزیع طبقهبندیشده و تأثیر متغیرهای کلیدی توزیع بر طراحی شبکه توزیع مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی، اکتشافی است و از روش تحقیق کمی استفاده کرده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه 54 شرکت پخش سراسری در صنعت مواد غذایی در ایران است و با استفاده از روش تمامشماری، پرسشنامهای برای تمامی مدیران عامل و مدیران بازاریابی آن شرکتها (108 نفر) ارسال شد. در مجموع 92 نفر پرسشنامههای ارسالی را تکمیل کردند که با توجه به معیارهای تعیین شده تنها 81 پرسشنامه قابل استفاده بود، که این میزان استاندارد فرمول کوکران را نیز پوشش میدهد. از روش حداقل مربعات جزئی (PLS) به منظور تحلیل دادهها استفاده شد و نتایج حاکی از این بود که ویژگیهای محصول، الزامات خدمات، ویژگیهای تقاضا، ویژگیهای عرضه و متغیرهای اقتصادی متغیرهای کلیدی هستند که بر طراحی شبکه توزیع تأثیر میگذارد. با توجه به کمبود پژوهشهای انجام شده در مورد طراحی شبکه توزیع و بررسی عوامل مؤثر بر شکلدهی ساختار و سیاستهای استراتژیک توزیع درکشور، میتوان ادعا کرد این مقاله بینش ارزشمندی را برای دانشگاهیان و متخصصان فراهم میکند زیرا در آن مدلی از مؤلفههای مختلف طراحی شبکه توزیع، تصمیمهای مربوط به طراحی شبکه توزیع و تحلیل عوامل اصلی تأثیرگذار بر ساختار شبکه توزیع ارائه شده است.
اعظم تاری یان؛ حسام زندحسامی؛ عباس خمسه
چکیده
همواره صنعت ساختوساز اثرات مخرب قابل توجهی بر محیط زیست داشته است. بهرهگیری از راهبردهای مدیریت زنجیره تأمین سبز برای دستیابی به ساختوساز پایدار، رویکردی موثر برای کاهش آسیبهای وارده بر محیط زیست است. با توجه به مبهم بودن ابعاد، در این پژوهش با اتکا بر رویکرد کیفی و پارادایم تفسیرگرا و روش هفت مرحلهای فراترکیب مولفههای ...
بیشتر
همواره صنعت ساختوساز اثرات مخرب قابل توجهی بر محیط زیست داشته است. بهرهگیری از راهبردهای مدیریت زنجیره تأمین سبز برای دستیابی به ساختوساز پایدار، رویکردی موثر برای کاهش آسیبهای وارده بر محیط زیست است. با توجه به مبهم بودن ابعاد، در این پژوهش با اتکا بر رویکرد کیفی و پارادایم تفسیرگرا و روش هفت مرحلهای فراترکیب مولفههای موثر بر استقرار مدیریت زنجیره تامین سبز در صنعت ساختوساز تبیین شد. به همین منظور 728 پژوهش مرتبط در حوزه مدیریت زنجیره تامین و به ویژه با پسوندهای پایدار، سبز، معکوس، شناسایی، بررسی، ارزیابی و غربال شد و در نهایت براساس پروتکل ورود و خروج، تعداد 37 مطالعه در سبد پژوهش کدگذاری شد که در مجموع 73 کد اولیه استخراج و در قالب 13 مفهوم و 4 مقوله دستهبندی شدند. پایایی طبقه بندی براساس ضریب کاپا تایید شد. یافتههای پژوهش نشان داد مولفههای تاثیرگذار بر مدیریت زنجیره تامین سبز براساس چهار مقوله اصلی شامل: عوامل اصلی مدیریت زنجیره تامین سبز، عوامل تسهیل کننده، محرکها و موانع داخلی و خارجی، شناسایی شدند و در نهایت پیشنهاداتی براساس نتایج استخراج شده از این پژوهش به پژوهشگران آتی ارائه گردید.
ابراهیم علی محمدی اصل؛ علیرضا بافنده زنده؛ هوشنگ تقی زاده
چکیده
در این پژوهش با استفاده از رویکرد پویایی شناسی سیستم، استراتزی های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در دوره زمانی 1398 تا 1413 شبیه سازی شده است. بر اساس ادبیات تحقیق متغیر های« روند دانشجو»، « منابع فیزیکی»، « کیفیت اموزشی»، « منابع انسانی»، «تحقیقات و انتشارات» و «عملکرد مالی» بعنوان متغیرهای کلیدی موثر ...
بیشتر
در این پژوهش با استفاده از رویکرد پویایی شناسی سیستم، استراتزی های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در دوره زمانی 1398 تا 1413 شبیه سازی شده است. بر اساس ادبیات تحقیق متغیر های« روند دانشجو»، « منابع فیزیکی»، « کیفیت اموزشی»، « منابع انسانی»، «تحقیقات و انتشارات» و «عملکرد مالی» بعنوان متغیرهای کلیدی موثر در تدوین استراتژی های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در نظر گرفته شده اند. سپس با کمک گرفتن از نظریههای معتبر در حوزه ادبیات مساله و دیدگاه های افراد خبره، روابط علیّ در قالب توابع ریاضی تعریف شده و در نهایت اقدام به شبیهسازیشده است. سناریوهای تدوین شده بر اساس 3 هدف کاهش هزینه ها، افزایش درآمدها و رشد کیفیت آموزشی تدوین و مورد ارزیابی قرار گرفته اند. نتایج این تحقیق نشان داد با اجرای سناریو افزایش تعدیل نیرو در دانشگاه آزاد تبریز، میزان نرخ هزینه دانشگاه آزاد تبریز 5 درصد کاهش پیدا خواهد کرد. سناریو دوم تحقیق نیز نشان داد که در صورتی که میزان بودجه پژوهشی به میزان 40 درصد تغییر داده شود درامدهای غیر شهریه ای 19 درصد رشد خواهد داشت. شبیه سازی سناریو سوم نیز نشان داد که افزایش 25 درصد سرمایه گذاری های جدید در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز موجب می شود تا نرخ جذب دانشجو در بلند مدت به میزان 17 درصد افزایش یابد. با توجه به نتایج به دست آمده از سناریوهای مطرح شده، پیشنهاد میگردد تا دانشگاه آزاد اسلامی تبریز دو استراتژی افزایش بودجه پژوهشی و استراتژی سرمایه گذاری های جدید را در پیش بگیرد.
سید داود میرحبیبی؛ حسن فارسیجانی؛ محمود مدیری؛ کاوه خلیلی دامغانی
چکیده
امروزه، سازمانها وصنایع با رقابتی در سطح بین المللی مواجه می باشند. لازمه موفقیت در رقابت جهانی تولید محصولات در کلاس جهانی می باشد که صنایع به منظور تحقق شاخص های تولید در کلاس جهانی ورقابت پذیری وپاسخگویی سریع،نیازمند یکپارچگی بیشتر در سطح سازمان وشرکاء خود در سطح زنجیره تامین می باشند. در این تحقیق معیارهای تولید درکلاس جهانی ...
بیشتر
امروزه، سازمانها وصنایع با رقابتی در سطح بین المللی مواجه می باشند. لازمه موفقیت در رقابت جهانی تولید محصولات در کلاس جهانی می باشد که صنایع به منظور تحقق شاخص های تولید در کلاس جهانی ورقابت پذیری وپاسخگویی سریع،نیازمند یکپارچگی بیشتر در سطح سازمان وشرکاء خود در سطح زنجیره تامین می باشند. در این تحقیق معیارهای تولید درکلاس جهانی با استفاده از روش دلفی فازی شناسایی شدند ضمنا ابعاد وشاخص های زنجیره تامین یکپارچه از ادبیات موضوعی استخراج شدند که شامل سه بعد یکپارچگی داخلی، یکپارچگی تامین کنندگان و یکپارچگی مشتریانمی باشد. تحلیل اهمیت عملکرد ((IPAبرای دسته بندی وشناسایی اولویت های بهبود شاخص های زنجیره تامین یکپارچه برای رسیدن به تولید درکلاس جهانی بکارگرفته شد؛جامعه آماری این تحقیقشامل 200نفر از مدیران وسیاستگذاران صنعت لوازم الکترونیک خانگی کشوربودند.با توجه به خروجیهای ماتریس اهمیت عملکرد، رتبه بندی نهایی هریک از شاخص ها وراهبردهای بهینه در جهت کمک به مدیران در تخصیص بهینه منابع مشخص شد. نتایج نشان میدهد که دارابودن سیستم خرید پایدار با تامینکنندگان اصلی، داشتن سیستم یکپارچه بین دپارتمان های داخلی، سطح تبادل اطلاعات با تامینکنندگان و دارابودن سیستم های تبادل اطلاعات با مشتریان مهمترین شاخص های بهبود زنجیره تامین یکپارچه برای رسیدن به تولید در کلاس جهانی در این صنعت بودند
سید محمد هاشمی نژاد؛ احسان محمدیان امیری
چکیده
امروزه مدیران در بخشهای دولتی و خصوصی، داشتن آگاهی در مورد قوانین و مسائل سبز را امری مهم و ضروری برای بقای سازمانهای خود میدانند. اگر چه امروزه محققان، هر یک از موضوعات مدیریت زنجیره تأمین سبز و مدیریت منابع انسانی سبز را به صورت جداگانه ترویج دادهاند، اما تاخیر زیادی در یکپارچهسازی این دو موضوع وجود داشته است. لذا در این ...
بیشتر
امروزه مدیران در بخشهای دولتی و خصوصی، داشتن آگاهی در مورد قوانین و مسائل سبز را امری مهم و ضروری برای بقای سازمانهای خود میدانند. اگر چه امروزه محققان، هر یک از موضوعات مدیریت زنجیره تأمین سبز و مدیریت منابع انسانی سبز را به صورت جداگانه ترویج دادهاند، اما تاخیر زیادی در یکپارچهسازی این دو موضوع وجود داشته است. لذا در این پژوهش سعی در ارائه یک چارچوب یکپارچه و منسجم برای ارزیابی و بهبود فی ما بین مدیریت منابع انسانی سبز و مدیریت زنجیره تأمین سبز (GHRM-GSCM) با استفاده از رویکرد فازی شده است. بدین منظور ابتدا با استفاده از بررسی جامع ادبیات پژوهش، مصاحبه و نظر خبرگان در صنعت کانه آرایی آریا، نسبت به شناسایی اولیهی شاخصهای ارزیابی در مدیریت منابع انسانی سبز و مدیریت زنجیرهی تأمین سبز اقدام به عمل آمد. در مرحلهی بعد با استفاده از تکنیک DEMATEL فازی و ANP فازی روابط علی_معلولی، وزن هر یک از معیارها و زیرمعیارها مشخص شدند. نتایج این ارزیابی نشان میدهد که عوامل رهبری، انعطافپذیری و زیستمحیطی به ترتیب اهمیت، به عنوان عوامل تاثیرگذار شناسایی شدهاند و بهینهسازی این عوامل توسط صنعت کانه آرایی آریا میتواند منجر به بهینه شدن سایر عوامل (عوامل تاثیرپذیر) گردد.
امید عبدالعظیمی؛ مرضیه خاکستری
چکیده
طبقه بندی موجودی یکی از تکنیکهای مهم در حوزه مدیریت موجودی است. یک روش شناخته شده، روش طبقهبندی بر اساس آنالیزABC است که اقلام موجود در انبار را بر اساس ارزش و اهمیت آنها در طبقات مختلفی قرار میدهد. در این مقاله، یک شبکه زنجیره تامین سه سطحی برای یک مدل بهینهسازی دوهدفه به منظور بهبود کیفیت گروهبندی موجودی بر اساس آنالیزABC ارائه ...
بیشتر
طبقه بندی موجودی یکی از تکنیکهای مهم در حوزه مدیریت موجودی است. یک روش شناخته شده، روش طبقهبندی بر اساس آنالیزABC است که اقلام موجود در انبار را بر اساس ارزش و اهمیت آنها در طبقات مختلفی قرار میدهد. در این مقاله، یک شبکه زنجیره تامین سه سطحی برای یک مدل بهینهسازی دوهدفه به منظور بهبود کیفیت گروهبندی موجودی بر اساس آنالیزABC ارائه شده است. تابع هدف اول سود خالص اقلام موجود در انبارمرکزی (سطح 2) و تابع هدف دوم نیز سود خالص اقلام موجود در بخشهای مختلف (سطح 3) را در شرایط عدمقطعیت بیشینه می کنند. مدل به طور همزمان تعداد گروههای موجودی، سطح خدمات مربوط به هر گروه و اقلام اختصاص داده شده به گروه ها را با توجه به محدودیتها، کمبود موجودی، در نظر گرفتن هزینههای سفارشدهی و خرید بهینه میکند. به منظور حل مدل ارائه شده از روشهای ابتکاری و دقیق از جملهLP-metric و ε-constraint اصلاح شده استفاده شده است. سپس به منظور مقایسه روشهای ذکر شده از آزمون فرض آماری استفاده شده و نهایتا با استفاده از روش AHP برترین و کاراترین روش حل انتخاب شده است. نتایج نشاندهندهی برتری روش ε-constraint بود؛ در ادامه به منظور اعتبارسنجی مدل از یک مجموعه مثال عددی استفاده شده که نشاندهندهی بهبود و کارایی مدل ارائه شده در کنترل موجودی انبار بوده است.
مهدی یزدانی
چکیده
در این مقاله، مساله زمان بندی خط تولید جریان کارگاهی مونتاژ دو مرحلهای با در نظر گرفتن زمانهای آماده سازی مستقل از توالی و با هدف کمینهسازی مجموع زمان تکمیل کل سفارشات مطالعه میشود. در این مسئله چند سفارش برای یک نوع محصول وجود دارد. هر محصول سفارشدادهشده از چند قطعه متفاوت تشکیل شده است. در ابتدا، قطعات در یک محیط جریان کارگاهی ...
بیشتر
در این مقاله، مساله زمان بندی خط تولید جریان کارگاهی مونتاژ دو مرحلهای با در نظر گرفتن زمانهای آماده سازی مستقل از توالی و با هدف کمینهسازی مجموع زمان تکمیل کل سفارشات مطالعه میشود. در این مسئله چند سفارش برای یک نوع محصول وجود دارد. هر محصول سفارشدادهشده از چند قطعه متفاوت تشکیل شده است. در ابتدا، قطعات در یک محیط جریان کارگاهی با وجود چند ماشین (ایستگاه) مختلف تولید میشوند و سپس در یک ایستگاه مونتاژ تبدیل به محصول نهایی میشوند. این مقاله سه الگوریتم فراابتکاری جستجوی همسایگی متغیر موازی، ایمنی مصنوعی و شبیهسازی تبرید را برای حل این مسئله ارائه داده است. روش طراحی آزمایشات تاگوچی جهت تنظیم پارامترها و عملگرهای الگوریتم های ارائه شده به کار گرفته شده است. همچنین با استفاده از آزمایشهای عددی، عملکرد الگوریتم های پیشنهادی ارزیابی شده است. نتایج نشان میدهد الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر موازی پیشنهاد شده از الگوریتم های دیگر برای حل این مساله بهتر عمل میکند.
وحید برادران؛ ارمغان آذری خواه
چکیده
توسعه انواع سیستمهای حملونقل عمومی شهری که هر کدام مناطق مختلفی را پوشش میدهند، مسئله انتخاب نوع سیستم حملونقل و تعیین مسیر مناسب سفر بین دو ایستگاه مبداء و مقصد مشخص را برای مسافران و استفادهکنندگان سیستمهای حملونقل عمومی دشوار کرده است. در شهرهای بزرگ مانند تهران شبکهای از سیستمهای حملونقل عمومی موسوم به سیستمهای ...
بیشتر
توسعه انواع سیستمهای حملونقل عمومی شهری که هر کدام مناطق مختلفی را پوشش میدهند، مسئله انتخاب نوع سیستم حملونقل و تعیین مسیر مناسب سفر بین دو ایستگاه مبداء و مقصد مشخص را برای مسافران و استفادهکنندگان سیستمهای حملونقل عمومی دشوار کرده است. در شهرهای بزرگ مانند تهران شبکهای از سیستمهای حملونقل عمومی موسوم به سیستمهای چندوجهی شامل ایستگاهها به عنوان گرهها و وسایل حملونقل عمومی واسط بین دو ایستگاه متوالی به عنوان کمانهای آن تشکیل میشود. مسافران پیوسته به دنبال روشی برای یافتن مسیر بهینه در شبکههای حملونقل چندوجهی پیچیده میباشند تا با کمترین هزینه و سردرگمی از مبدا مشخص به مقصد مورد نظر خود برسند. در این مقاله، جهت مسیریابی در شبکههای سیستمهای حملونقل چندوجهی مدلی برنامهریزی ریاضی چندهدفه با سه تابع هدف توسعه داده شدهاست. اهداف مدل ارائه شده، حداقلکردن هزینه، زمان سفر و تعداد تغییر نوع وسایل نقلیه میباشد. ضمن بررسی اعتبارسنجی مدلها با مسائل آزمون، دو الگوریتم دقیق و فراابتکاری (الگوریتم مورچگان) برای حل مدل پیشنهادی توسعه داده شده است. نتایج ارزیابی عملکرد روشهای حل نشان میدهد زمان حل مسائل با روش دقیق برای مسائل با بیش از 15 گره غیرکارا است. در حالی که الگوریتم فراابتکاری، مسائل نمونه را با کیفیتی مشابه روش دقیق اما با زمان منطقی ارائه میکند.
مدیریت زنجیره تامین
ابوالفضل صادقیان؛ سید محمد علی خاتمی فیروزآبادی؛ لعیا الفت؛ مقصود امیری
چکیده
امروزه توجه به موضوع مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته به منظور بقا در محیط رقابتی در سازمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زنجیره تامین حلقه بسته ترکیبی از دو زنجیره تامین مستقیم و معکوس است. هدف این مقاله ارائه مدلی برای کنترل موجودی در مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته با رویکرد چند هدفه می باشد. این پژوهش در صدد است که با طراحی مدل ریاضی ...
بیشتر
امروزه توجه به موضوع مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته به منظور بقا در محیط رقابتی در سازمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زنجیره تامین حلقه بسته ترکیبی از دو زنجیره تامین مستقیم و معکوس است. هدف این مقاله ارائه مدلی برای کنترل موجودی در مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته با رویکرد چند هدفه می باشد. این پژوهش در صدد است که با طراحی مدل ریاضی چند هدفه و بهینه سازی آن به اهداف اصلی خود، شامل کمینه کردن هزینه نگهداری، تولید و حمل و نقل در جریان مستقیم و همچنین میزان قطعات ضایع و معیوب در جریان معکوس و بیشینه کردن سودآوری سازمان برسد. در این راستا یک مدل دو هدفه در یک زنجیره تامین حلقه بسته شامل سه رده در جریان رو به جلو دربرگیرنده تامین کنندگان، تولیدکنندگان و مشتریان و چهار رده در جریان معکوس دربرگیرنده قسمت های جمع آوری و بازرسی، بازیافت، تعمیر و دفع طراحی شده است. با توجه به اینکه مدل پژوهش از نوع چند هدفه، خطی و عدد صحیح می باشد، ابتدا مدل از دو روش وزن دهی و حدی به تابع تک هدفه تبدیل شده و سپس با استفاده از الگوریتم انشعاب و تحدید و نرم افزار Lingo حل شده است. در نهایت مدل مذکور در کارخانه برش و پرس شرکت ایران خودرو بصورت مورد کاوی توسعه داده شد و عملکرد آن صحه گذاری گردید. نتایج و خروجی حل مدل قابلیت آن را بمنظور برنامه ریزی و کنترل موجودی در مدیریت زنجیره تامین حلقه بسته نشان می دهد.
مدیریت زنجیره تامین
سلیم کریمی تکلو؛ حمید شریفی؛ احسان بخشی خورده بلاغ
چکیده
مزیت زنجیره تامین دایرهای پایدار هوشمند کمک به اقتصادهای در حال توسعه میباشد که بیشترین تأثیر را از چالشها و استانداردهای در حال تغییر صنعت و محیط دارند. هدف از این پژوهش شناسایی و تحلیل محرکهای زنجیره تأمین دایرهای پایدار هوشمند بود. براین اساس 12 نمونه به روش گلوله برفی از بین خبرگان صنعت روغن خوراکی انتخاب شد. محرک ها با ...
بیشتر
مزیت زنجیره تامین دایرهای پایدار هوشمند کمک به اقتصادهای در حال توسعه میباشد که بیشترین تأثیر را از چالشها و استانداردهای در حال تغییر صنعت و محیط دارند. هدف از این پژوهش شناسایی و تحلیل محرکهای زنجیره تأمین دایرهای پایدار هوشمند بود. براین اساس 12 نمونه به روش گلوله برفی از بین خبرگان صنعت روغن خوراکی انتخاب شد. محرک ها با نظر خبرگان نهایی شد و با روش دیمتل ( DEMATEL ) و مدل سازی ساختاری تفسیری متخاصم (AISM ) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که محرکهای شایستگی سازمانی و شایستگی منابع انسانی به عنوان تأثیر گذارترین محرک ها بوده و محرک های پایداری اقتصادی و پایداری محیطی بیشترین میزان تأثیرپذیری را نسبت به سایر محرکها دارند. طبق نتایج پژوهش مسئولین صنعت روغن خوراکی برای حرکت به سمت زنجیره تأمین دایرهای پایدار هوشمند باید شایستگی سازمانی را مورد توجه ویژه قرار دهند زیرا این محرک بیشترین میزان تأثیرگذاری را نسبت به سایر محرکها دارد.
مدیریت صنعتی
مریم پرندوارفومنی؛ رضا رادفر؛ عباس طلوعی اشلقی
چکیده
تحولات علمی و فناوری، به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، باعث تغییرات چشمگیری در زندگی روزمره انسانها شده و دورکاری به عنوان یک رویکرد نوین در مدیریت کارها و انجام فعالیتها، به خصوص در شرایط ایجاد شده توسط پاندمی کرونا، مورد ترویج قرار گرفته است. با توجه به نیاز روزافزون بوجود آمده از جنبه های تکنولوژیک و بحران های فراگیر، ...
بیشتر
تحولات علمی و فناوری، به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، باعث تغییرات چشمگیری در زندگی روزمره انسانها شده و دورکاری به عنوان یک رویکرد نوین در مدیریت کارها و انجام فعالیتها، به خصوص در شرایط ایجاد شده توسط پاندمی کرونا، مورد ترویج قرار گرفته است. با توجه به نیاز روزافزون بوجود آمده از جنبه های تکنولوژیک و بحران های فراگیر، این مطالعه مفهوم دورکاری را در چارچوبی که شامل دورهی کرونا و انقلاب صنعتی پنجم است، مورد بررسی قرار میدهد و نیاز به توجه علمی جامع و روشهای نوآورانه را تأکید میکند. برای رفع این چالشها، این تحقیق با بکارگیری رویکرد متدولوژی سیستم های نرم یک مدل سیستمی ارائه میدهد که دیدگاهها و محدودیتهای مختلف ذینفعان را در نظر میگیرد و هدف آن افزایش اجرای کار از راه دور است. با استفاده از روشهای سیستمی و تحلیل دادههای کیفی، این مطالعه به روشی انعطافپذیر و سیستمی به توسعه مدل میپردازد. علاوه بر این، نقش فناوری، فرهنگ سازمانی و استراتژیهای مدیریت در کاهش انزوای اجتماعی و افزایش کارایی کار از راه دور را برجسته میکند. یافتهها بر جنبه پویای اکوسیستم کار از راه دور تأکید میکنند و اهمیت راهکارهای چندجانبه برای موفقیت سازمانی در دوران انقلاب صنعتی پنجم را تأکید میکنند.
مدیریت زنجیره تامین
پوریا ناصری؛ مرتضی عباسی؛ کریم آتشگر
چکیده
استراتژی همکاری با تامین کننده نقش مهمی در قدرت سازمان در بازار امروز دارد. توانایی نظارت بر عملکرد تأمینکننده و پایش استراتژی همکاری بین سازمان و تامین کننده یک قابلیت حیاتی برای حفظ رابطه قوی سازمان و تأمینکننده است. این مقاله با پایش مستمر عملکرد تامین کننده در طول زمان به بررسی انتخاب مدل همکاری با تامین کننده و پایش استراتژی ...
بیشتر
استراتژی همکاری با تامین کننده نقش مهمی در قدرت سازمان در بازار امروز دارد. توانایی نظارت بر عملکرد تأمینکننده و پایش استراتژی همکاری بین سازمان و تامین کننده یک قابلیت حیاتی برای حفظ رابطه قوی سازمان و تأمینکننده است. این مقاله با پایش مستمر عملکرد تامین کننده در طول زمان به بررسی انتخاب مدل همکاری با تامین کننده و پایش استراتژی همکاری در طول زمان می پردازد. برای این منظور یک مدل پایش پروفایلی فازی چندگانه در دو مرحله برای پایش هزینههای پیشبینینشده تأمینکننده ارائهشده است. در گام نخست معیارها و شاخصها برای ارزیابی فرآیند تحویل، کیفیت با توجه به منابع کتابخانهای و نظر کارشناسان و نخبگان صنعت موردنظر استخراج میشود. در مرحله بعد، در فاز یکپایش با استفاده از روش T^۲ پارامترهای مدل مبنی بر تفاوتهای متوالی را برای پروفایل فازی چندگانه فرآیند تحویل و کیفیت بهصورت جداگانه محاسبه و پایش میشوند و در فاز دوم از روش نسبت درستنمایی برای نظارت بر پروفایلها بهصورت فازی در طول زمان استفاده میشود تا در صورت وجود هشدار در کمترین زمان ممکن نمودار کنترلی آن را نشان دهد. در آخرین مرحله با استفاده از نتایج پروفایلهای فازی فرآیند تحویل و کیفیت و با استفاده از هوش مصنوعی و ابزار سیستم استنتاج فازی به پایش هزینههای پیشبینینشده و تصمیمگیری در مورد تأمینکننده و پایش استراتژی اتخاذ شده پرداخته میشود. این مدل در صنعت خودروسازی شرکت ایرانخودرو و تأمینکننده قطعات گیربکس توسط شرکت نیرومحرکه اجراشده است.